• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

شهرهای بزرگ چین به خاموشی رفتند

  • کد خبر : 6502
  • 16 دی 1399 - 12:19
شهرهای بزرگ چین به خاموشی رفتند

با سهمیه بندی مصرف برق به دلیل کمبود زغال سنگ، چندین شهر بزرگ چین به خاموشی رفتند.

به گزارش رویداد خبر تحلیلگران می گویند قیمت زغال سنگ در چین به دلیل کمبود گزارش شده جهش پیدا کرده است. این خاموشیها در پی رشد تنشهای تجاری میان چین و استرالیا گزارش شده و در نتیجه تحلیلگران کمبود زغال سنگ و خاموشی را به ممنوعیت غیررسمی زغال سنگ استرالیا مربوط دانسته اند.

روابط میان دو کشور پس از حمایت استرالیا از تحقیقات بین المللی در خصوص عملکرد چین در همه گیری ویروس کرونا تیره شد. زغال سنگ تنها یکی از کالاهای استرالیایی است که چین در نتیجه تشدید تنشها هدف گرفته است.

چین سال گذشته از نیروگاههای این کشور خواسته بود میزان واردات زغال سنگ از کشورهای دیگر را به منظورکنترل قیمتها، محدود کنند. ظاهرا چین این محدودیتها را مدتی بعد رفع کرد اما محدودیت واردات از استرالیا را حذف نکرد. چین همچنین به نیروگاههای دولتی و کارخانه های فولادسازی به صورت شفاهی اعلام کرده که واردات زغال سنگ استرالیا را متوقف کنند.

این کشور بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ جهان به شمار می رود و بزرگترین منبع وارداتش استرالیاست. زغال سنگ منبع انرژی مورد اتکای اصلی در چین بوده و این کشور دومین خریدار بزرگ زغال سنگ حرارتی استرالیاست که برای تولید برق استفاده می شود.

قیمت زغال سنگ در چین در پی کمبود عرضه جهش پیدا کرده و شرکت وود مک کنزی پیش بینی کرده که قیمت آن در دوره تقاضای زمستانی بالا خواهد ماند.

سهمیه بندی برق در استانهای هونان و ژیجیانگ آغاز شده و امکان اندکی برای افزایش تولید زغال سنگ توسط تولیدکنندگان داخلی وجود دارد.

نگرانیها نسبت به کمبود برق برای شهروندان عادی در دسامبر و پس از انتشار فهرست خاموشیهای برنامه ریزی شده توسط شبکه برق دولتی شانگهای برای مناطق مختلف اوج گرفت.

بعضی از شهرها به خصوص شهرهای جنوبی از اواسط دسامبر محدودیتهایی را برای مصرف برق برای کارخانه ها تعیین کرده اند. در هاب فناوری شنزن خاموشی یک هفته ای در مناطق مختلف گزارش شده است. با این حال هنوز شفافیتی درباره این خاموشیهای گزارش شده و گستردگی آنها وجود ندارد.

مقامات چینی خاموشیهای اخیر را به تقاضای فوق العاده بالا و تعمیرات معمول نسبت داده اند. کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین در دسامبر اعلام کرد این کشور در دسامبر ۱۱ درصد برق بیشتری مصرف کرد. این کمیسیون همچنین اعلام کرد احیای اقتصادی سریع، زمستان سرد و عرضه محدود باعث شده است برخی از مناطق مصرف برق را محدود کنند. با کاهش دما انتظار می رود مصرف برق در چین رشد کند. طبق آمار بانک کامن ولث استرالیا، واردات زغال سنگ چین در نوامبر ۴۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

بر اساس گزارش شبکه CNBC، چین اکنون به منابع دیگر برای تامین زغال سنگ روی آورده و وارداتش از مغولستان، کانادا و روسیه افزایش پیدا کرده است. این کشور ماه گذشته قراردادی با اندونزی برای خرید زغال سنگ حرارتی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار امضا کرد.

با این حال چین همچنان دچار کمبود زغال سنگ است و بعضی از کارخانه ها از ذخایری که داشته اند استفاده می کنند. عواملی مانند برنامه چین برای صفر کردن انتشار کربن باعث شده شرکتها انگیزه کمتری برای افزایش تولید داشته باشند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=6502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.