• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

3

نقش‌آفرینی مپنا در طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی

  • کد خبر : 86716
  • 21 اسفند 1402 - 7:04
نقش‌آفرینی مپنا در طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی

قرارداد طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های نفتی کشور با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل گروه مپنا و شماری از پیمانکاران ایرانی روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ امضا شد.

بر اساس این قرارداد با توجه به تجارب موفق متخصصان ایرانی در اجرای فازهای مختلف میدان مشترک گازی پارس جنوبی، مقرر شد چهار پیمانکار فعال در توسعه میادین نفت و گاز کشور شامل شرکت‌های مپنا، پتروپارس، اویک و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اجرای این طرح را عهده دار شوند، به گونه‌ای که کل طرح به چهار بخش تقسیم شده و هر بخش توسط یکی از این پیمانکاران اصلی اجرا شود.
مدیرعامل گروه مپنا در مراسم امضای قرارداد طرح فشارافزایی در میدان مشترک گازی پارس جنوبی، اجرای این طرح را گامی مهم در تضمین امنیت تأمین انرژی کشور توصیف کرد و گفت: این پروژه سابقه چندساله‌ای در بخش مطالعات و مهندسی دارد و اکنون به بلوغ و پختگی لازم برای اجرای پروژه رسیده است.
محمد اولیاء در ادامه تأکید کرد: طرح‌های مختلفی برای اجرای پروژه در بخش خشکی و دریا در حال بحث بوده و همه این طرح‌ها به‌نوعی قابل اجراست و به مطالعات نهایی و در دسترس بودن امکانات بستگی دارد.
او با اشاره به اینکه زنجیره اجرای این کار مانند ساخت تجهیزات، اجرا و سرانجام پشتیبانی بهره‌برداری در آینده، تمهیدهای لازم و امکانات را در این شرکت داریم، گفت: با آمادگی کامل وارد این طرح می‌شویم تا در زمان‌بندی مناسب کار را به سرانجام برسانیم.
اولیاء تصریح کرد: دیگر پیمانکاران نیز در این زمینه تجربه و امکانات زیادی دارند. مپنا نیز می‌تواند کمپرسورهای لازم را برای اجرای این طرح تأمین کند. اگر در اجرای این طرح تأخیر داشته باشیم امنیت انرژی کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بنابراین پیمانکاران تلاش می‌کنند تأمین گاز و به‌دنبال آن برق کشور بدون اخلال تأمین شود.
او با تاکید بر آمادگی کامل گروه مپنا برای اجرای این طرح در طول زمانبندی تعیین شده از سوی کارفرما ادامه داد: گروه مپنا به منظور تامین امنیت خاطر کارفرما در طول اجرای این طرح و پس از آن نیز امکاناتی برای پشتیبانی در محل اجرای پروژه آماده خواهد کرد که این امکانات شامل کارگاهی برای تعمیرات، انبارش و تامین قطعات خواهد بود. گروه مپنا در طرح‌هایی مانند توربوکمپرسور می تواند توربین‌ها و کمپرسورهایی که لازم است را ساخته و در اختیار متقاضیان قرار دهد به هرحال مپنا در بخش‌های مرتبط با خود و در دیگر بخش‌ها همه ی توان خود را بکار خواهد گرفت.
مدیرعامل گروه مپنا سپس در توضیح فنی اجرای طرح گفت: برای اجرای این طرح، مهمترین و بهترین روش، اجرای سکوهای فشارافزایی در دریاست و کلیه تجهیزات لازم جهت افزایش فشار گاز در سکوهای فراساحلی تعبیه شده است. سکوی فشارافزایی، سکوی مجزای مسکونی، پل ارتباطی جهت اتصال سکوی سرچاهی به سکوی فشارافزایی و … و خط لوله ۱۰-۸ اینچی انتقال گاز شیرین از تاسیسات خشکی به دریا از جمله تاسیسات مورد نیاز محسوب می‌شود.
او در پایان با اشاره به تجربه ساخت سکوی ۷هزار تنی در فاز یک پارس جنوبی، ساخت سکوی فشارافزایی در این سناریو را کاملا امکان‌پذیر دانست و احتراز از افت فشار گاز در طول خط لوله، افزایش تولید و عدم نیاز به تکنولوژی‌های خاص را از مزایای طرح پیشنهادی مپنا عنوان کرد.
گفتنی است با اجرای طرح مذکور با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری، میزان افزایش برداشت گاز و میعانات گازی به ترتیب به میزان ۹۰ تریلیون فوت مکعب (TCF) و ۲میلیارد بشکه خواهد شد که در نتیجه حدود ۹۰۰ میلیارد دلار برای کشور درآمد به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=86716

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.