• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

۲۴ دی ماه سالروز قانون تاسیس سازمان اموال تملیکی

  • کد خبر : 83637
  • 25 دی 1402 - 6:39
۲۴ دی ماه سالروز قانون تاسیس سازمان اموال تملیکی

سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، سازمانی حاکیمتی است که قانون تاسیس آن در ۲۴ دی ماه ۱۳۷۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، این سازمان، سازمانی حاکیمتی است که قانون تاسیس آن در ۲۴ دی ماه ۱۳۷۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

این سازمان به عنوان یکی از شرکت های تابعه وزارت امور و اقتصادی به عنوان امین اموال دولت و حافظ حقوق ملت فعالیت می کند و نقش مهمی در حفظ بیت المال دارد علاوه بر این، سازمان به عنوان یک بنگاه اقتصادی نقش آفرینی می کند و بر اساس موازین و مقررات و اختیاراتی که به آن داده شده درآمدزایی نیز دارد.

جمع‌آوری و نگهداری، اداره و فروش کالاهای متروکه دولتی و غیر دولتی و ضبطی و قاچاق قطعیت یافته و کالاهای قاچاق‌بلاصاحب و صاحب متواری و همچنین اموال منقول و غیر منقول و حقوق مالی که بر اثر احکام و قرارهای قطعی مراجع ذیصلاح قضایی و یا ‌تصمیمات مراجع صلاحیت‌دار اداری و صنفی به انحاء مختلف از قبیل ضبط، مصادره، استرداد، تملیک، جریمه و تعزیر مالی، صلح، هبه، و نیز سایر‌اموالی که در اجرای اصل چهل و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین تملک و یا تصرف دولت درآمده از وظایف این سازمان است.

پس از ۳۲ سال از گذشت تصویب قانون تاسیس، در دوره جدید مدیریت سازمان در دولت سیزدهم این مجموعه دچار تحول شده و از حالت رکود گذشته خارج  گشته و با اقداماتی که صورت گرفت، تحسین مقامات ارشد نظام را در پی داشته است به گونه ای که وزیر امور اقتصادی و دارایی از این سازمان به عنوان” سازمان رکوردها” یاد کرد از طرفی رئیس قوه قضائیه نیز در واکنش به این  تحولات عنوان کرد” واقعا انقلاب و تحول به معنای واقعی راه افتاده است” تا بیش از گذشته این سازمان مورد توجه قرار گیرد.

بررسی آمار عملکرد این سازمان در ۹ ماهه امسال حاکی است تعیین تکلیف کالا نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۰۵ درصد رشد داشته است.

همچنین تعیین تکلیف حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان کالا به انحای مختلف از سال ۱۴۰۰ تا ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲،رشد ۳۰۶ درصدی تعیین تکلیف کالاهای در اختیار سازمان در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل،

در بخش اموال غیرمنقول نیز اقدامات بسیار مناسبی صورت گرفته، رشد ۲۰۰ درصدی در فروش املاک در اختیار سازمان نسبت به سال ۱۴۰۰، پیگیری تعیین تکلیف املاک سنواتی سازمان نظیر کوی خروسی،نخلستان و زرگان استان خوزستان،اخذ ۱۰۰ فقره سند تک برگ بنام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی این سازمان از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش است.

از طرفی می توان به راه اندازی حراج خرده فروشی به صورت الکترونیک را یکی از اقدامات مهم این سازمان بیان کرد که موجب شد تا بسیاری از خانوارها کالاهای موردنیاز خود را بدون واسطه و در بستری شفاف خریداری کرده و به نوعی به اقتصاد خانوار کمک کنند،تاکنون تعداد حراج های خرده فروشی به ۱۰۹ مورد رسیده است.

خرید، ساخت و توسعه مساحت و تجهیز و قفسه بندی انبارها در ادامه دیگر اقدامات تحولی سازمان بود که انجام شد، بر اساس آمار از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷۵ هزار مترمربع مساحت انبار افزایش یافته که ۱٫۵ برابر ۳۰ سال گذشته بوده است، تهیه شناسنامه جامع انبارها، قفسه بندی انبارها که از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بیش از۲۰ برابر ۳۰ سال گذشته بوده است.

تقدیر از سازمان اموال تملیکی در جشنواره شهید رجایی و قرار گرفتن جزو سه دستگاه برتر و همچنین کسب مقام نخست اموال تملیکی در بخش اقدامات برجسته در سطح وزارت اقتصاد و سازمان های تابعه از اقدامات این سازمان در دوران تحولی بوده که تاکنون سابقه نداشته است.

اقدامات تحولی در این سازمان روزهای بهتری را نوید می دهد تا این سازمان بیش از بیش عملکرد موفقی از خود بر جای بگذارد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=83637

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.