• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

گام اول ایمپاسکو برای استفاده از هوش مصنوعی در معادن / تصویربرداری و تحلیل ساختاری توده سنگ معادن با هوش مصنوعی

  • کد خبر : 79856
  • 15 آبان 1402 - 11:22
گام اول ایمپاسکو برای استفاده از هوش مصنوعی در معادن / تصویربرداری و تحلیل ساختاری توده سنگ معادن با هوش مصنوعی

معاون برنامه ریزی و توسعه ایمپاسکو از ایجاد سامانه پردازش تصویر در این شرکت جهت برداشت و تحلیل ساختاری توده سنگ معادن بر پایه فناوری هوش مصنوعی خبر داد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، محمدرضا کریمی معاون برنامه ریزی و توسعه ایمپاسکو با بیان اینکه یکی از عوارض بسیار مهم زمین شناسی در تعیین مقاومت و پایداری توده سنگ‌ها، موقعیت، آرایش درزه‌ها و شکستگی‌هاست، توضیح داد: در توده‌های سنگی وجود ناپیوستگی‌ها تا حد زیادی بر رفتار آنها تاثیر می‌گذارد در نتیجه به دست آورده مشخصات درزه‌ها در تجزیه و تحلیل تخصصی مکانیک سنگ دارای اهمیت قابل توجهی است.

وی با تاکید بر اینکه روش‌های سنتی برداشت مشخصات توده سنگ که اغلب دستی، پرهزینه و بعضا خطرناک است، افزود: استفاده از روش‌های خودکار و هوشمند می‌تواند باعث بالا رفتن دقت نتایج و کاهش هزینه‌ها شده و با استفاده از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان یک سیستم خودکار جهت به دست آوردن مشخصات توده سنگ‌ها طراحی کرد.

کریمی تاکید کرد: در این روش یک سیستم مبتنی بر بینایی ماشین جهت آشکار سازی ترک‌ها و تعیین مشخصات درزه‌ها طراحی و پیاده سازی می‌شود.

وی ادامه داد: تجزیه و تحلیل هوشمند تصاویر از جعبه مغزه‌های چاه‌های اکتشافی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

معاون برنامه و توسعه ایمپاسکو با بیان اینکه برداشت‌های دستی از چاه‌های اکتشافی، جهت تهیه لاگ نمونه‌ها نیز عموما زمان‌بر بوده و با خطاهایی همراه است، تصریح کرد: در این روش ضمن عکسبرداری از جعبه مغزه‌ها هنگام خروج از چاه و در شرایط یکسان آبدار بودن، برخی از اطلاعات چاه‌های اکتشافی از این عکس‌ها استخراج می‌شود و برای دستیابی به این هدف، از تکنیک‌های مدرن مبتنی بر شبکه‌های عصبی عمیق استفاده شده است.

وی توضیح داد: با توجه به این اهداف، نرم افزاری تهیه شده تا کاربر بتواند تصاویر مورد نظر را بارگذاری کرده و در لحظه نتیجه مورد انتظار را دریافت کند.

کریمی افزود: برای بررسی عملکرد این نرم افزار، تصاویر متعددی از معادن سنگ آهن چغارت و طلای موته تهیه شده و عملکرد الگوریتم‌های پیاده سازی شده مورد بررسی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج به دست آمده موید دقت خوب الگوریتم‌های پیاده سازی شده است و در حال حاضر علاوه بر تست‌های موفق در این معادن، در حال بررسی عملکرد الگوریتم‌ها در سایر معادن هستیم و امیدواریم به زودی نسخه پایانی برنامه را توسعه دهیم که در معادن مختلف کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایمپاسکو در پایان تاکید کرد: واحد پژوهش ایمپاسکو در فرآیند پژوهش و تهیه نرم افزار نهایت همکاری را به عمل آورده است.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=79856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.