• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

پیشگیری از حادثه معدن طزره دامغان پیگیری می‌شود

  • کد خبر : 76797
  • 14 شهریور 1402 - 7:59
پیشگیری از حادثه معدن طزره دامغان پیگیری می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام تسلیت به خانواده‌های جانباختگان حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ طزره دامغان، گفت: همکاری با دانشگاه برای جلوگیری از وقوع و تکرار این دست حوادث با اهتمام پیگیری می‌شود.

عباس علی‌آبادی عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه بازدید از معدن طزره دامغان افزود: بررسی ویژه حادثه در این معدن و همکاری با دانشگاه‌ها برای جلوگیری از وقوع و تکرار حوادث مرگبار در این معدن با عزم جدی پیگیری می‌شود.
وی ادامه داد: معادن و به ویژه معادن زغال‌سنگ آبستن حوادث است، اما تجربه باید در پیشگیری از بروز فاجعه تلخ مورد توجه باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیگیری و پیشگیری از تکرار حوادث مرگبار در معدن زغال سنگ طزره دامغان اولویت دولت سیزدهم است و با تمام توان برای تحقق این هدف تلاش می‌شود.

علی‌آبادی به عنوان سومین وزیر و نماینده دولت سیزدهم روز دوشنبه در محل انفجار معدن زغال‌سنگ طزره دامغان حضور یافت تا ضمن بررسی علت این حادثه نشان دهد دولت سیزدهم عزم جدی در جلوگیری از تکرار این حادثه تلخ دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان سومین وزیر پس از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر کشور در فاصله کمتر از ۲۲ ساعت از وقوع انفجار در معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن ۶ معدنچی برای بررسی علت حادثه در محل حاضر شد تا ابعاد حادثه از جنبه‌ای دیگر مورد بررسی قرار دهد تا دیگر این حوادث ناگوار رخ ندهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت برای دومین بار طی یک ماه گذشته به استان سمنان سفر کرده است. وی نوزدهم مرداد هم در سفری یک روز برای افتتاح چند طرح میهمان دیار دارالمرحمه سمنان بود.

ساعاتی پیش نیز سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در معدن طزره دامغان، علاوه بر بررسی میدانی ابعاد این حادثه، در نشستی با معدنچیان، مطالبه‌های آنان را جویا شد و پیگیری کرد.

بر این پایه، ابعاد حادثه انفجار معدن طزره دامغان که مسبوق به سابقه است، با حضور میدانی سه وزیر دولت مردمی بررسی می‌شود تا حادثه تلخ معدن طزره دامغان در دولت مردمی آیت الله رییسی همین یکبار باشد و دیگر تکرار نشود.

حادثه انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن ۶ کارگر محبوس در آن، مسبوق به سابقه است و عزم جدی برای برخورد قاطع با مقصران احتمالی و جلوگیری از تکرار چهارباره چنین حادثه‌ای با اطلاع‌رسانی شفاف، مطالبه‌ای جدی محسوب می‌شود.
پیش از این، ساعت ١٢ ظهر روز شنبه ١١ اردیبهشت ۱۴۰۰ در تونل شماره ۴٢ معدن بزرگ طزره، از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی، در کارگاه استخراج k ١٣ پیشرو، هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، حادثه تلخی رخ داد که در این حادثه ۲ کارگر پیمانکاری شرکت به نام‌های میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی از دامغان محبوس شدند و در نهایت پس از گذشت حدود ۱۳۰ ساعت از زمان وقوع حادثه، پیکر آن‌ها از زیر آوار خارج شد.

همچنین ۳۰ آبان ۱۳۹۷ در پی ریزش معدن زغال سنگ طزره دامغان یک کارگر ۵۴ ساله جان باخت و سه نفر مصدوم شدند.

بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی صفت در تونل محل حادثه انفجار معدن محبوس شدند که تلاش‌ها نتیجه نداد و پیکر بی‌جان کارگران از تونل خارج شد.
شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی به عنوان یکی از واحدهای زیرمجموعه ذوب آهن اصفهان و از تامین کنندگان کنسانتره زغال‌سنگ کُک شو، در سالیان اخیر روند رو به رشدی را در زمینه توسعه ذخائر زغال‌سنگ و شبکه معادن، تولید و درآمدزایی و خروج از شرایط زیان‌ده را تجربه کرد.

این شرکت سال ۱۳۴۹ آغاز به کار کرد و عمده فعالیت آن شامل اکتشاف، بهره برداری از معادن و فرآوری زغال سنگ جهت تامین بخشی از کنسانتره مورد نیاز ذوب آهن اصفهان است.
ستاد مرکزی شرکت در شهر شاهرود قرار دارد و هم‌اکنون ۱۷۰۰ نفر در شرکت معادن زغالسنگ البرز شرقی مشغول به کار هستند که حوزه‌ فعالیت این شرکت از معادن طزره در شمال شرق شهرستان دامغان واقع در استان سمنان تا جنوب شهرستان مینودشت واقع در استان گلستان است.

مجموعه معادن زغال سنگ البرز شرقی در منطقه طزره دامغان در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته کوه‌های البرز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان قرار دارد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=76797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.