• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

همکاری قوه قضاییه و سازمان بورس در اصلاح مقررات بازار سرمایه

  • کد خبر : 72619
  • 11 تیر 1402 - 17:25
همکاری قوه قضاییه و سازمان بورس در اصلاح مقررات بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه با همکاری سازمان بورس و قوه‌ قضاییه اقدامات گسترده‌ای در خصوص پیشگیری انجام شده است، گفت: این همکاری‌ها منجر به اصلاح مقررات بازار سرمایه شده است.

«مجید عشقی» امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاحیه شعبه تخصصی شورای حل اختلاف شعبه ویژه بازار سرمایه که در محل سازمان بورس برگزار شد، اظهار کرد: امروز یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در قوه قضاییه که می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند، شورای حل اختلاف است که در حال استفاده از آن در سازمان بورس هستیم.

وی با بیان اینکه اکنون با توجه به پیچیدگی‌های بازار سرمایه و حساسیت‌های موجود در این بازار شاهد گستردگی آن هستیم، افزود: بیش از ۶۰ میلیون نفر سهامدار در بازار سرمایه فعال هستند که استفاده این ظرفیت‌ها کمک شایانی به حل اختلافات و جمع بندی پرونده‌هایی خواهد کرد که می‌تواند برای دستگاه قضایی و فعالان بازار سرمایه مشکل‌ساز باشد.

رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: با توجه به همکاری‌هایی که در حوزه‌های مختلف با قوه قضاییه داشتیم، دستورالعمل هشت بندی توسط ریاست قوه قضاییه در سال‌های گذشته تهیه شد که استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف جزو ماده یک این دستورالعمل است. با توجه به تاکیدات انجام شده، در صدد استفاده از این ساختار در بازار سرمایه هستیم.

عشقی به همکاری قوه قضاییه و سازمان بورس در حوزه پیشگیری اشاره کرد و ادامه داد: اقدامات گسترده‌ای در خصوص پیشگیری انجام شده و همکاری‌ها منجر به اصلاح مقررات بازار سرمایه و رویه‌ها شده است که در هیات مدیره سازمان بورس مطرح و مورد اصلاح قرار می‌گیرد.

وی گفت: همچنین در این میان گاهی شاهد اصلاح برخی از رویه‌ها بوده‌ایم و در مواردی با توجه به ظرفیت‌های قوه قضاییه، قادر به استفاده از ظرفیت‌ها شده‌ایم.

رییس سازمان بورس آشنایی قضات با فرآیندهای بازار سرمایه را جزو دغدغه‌های قوه قضاییه و سازمان بورس دانست و افزود: وجود پرونده‌های مالی باعث شد تا قوانین و مقررات خاصی بر آنها حاکم شود که عدم اطلاع از آنها می‌تواند روند پرونده‌ها را با مشکل مواجه کند.

عشقی خاطرنشان کرد: موضوع آموزش ویژه کارآموزان قضایی و قضات و برگزاری دوره ویژه، نتایج خوبی را به همراه داشت.

وی تصریح کرد: از دیگر اقداماتی که با همکاری قوه قضاییه انجام شد و نتایج آن منتشر خواهد شد، بحث افشای آرای کیفری و تخلفاتی در سایت سازمان بورس است که با توجه به الزام قانون، ‌اما تاکنون به اجرا نشده بود.

رییس سازمان بورس گفت: اکنون تخلفاتی که پس از تصویب این دستورالعمل و از دی ماه سال گذشته به بعد انجام و به آرای قطعی منجر شده، پیگیری می‌شود که این امر اثر خوبی را در کاهش تخلفات خواهد داشت.

عشقی به شورای حل اختلاف که در سازمان بورس راه اندازی می‌شود، اشاره کرد و گفت: پرونده‌های بازار سرمایه که شاکی خصوصی دارند و در دادگاه خصوصی پیگیری نمی‌شود، به شورای حل اختلاف ویژه بازار سرمایه ارجاع خواهد شد.

وی تاکید کرد: سال گذشته با یک مورد در بازار سرمایه مواجه شدیم که با توجه به نبود شورای حل اختلاف، این موضوع توسط شعبه و قاضی رسیدگی کننده مورد بررسی قرار گرفت.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: پیگیری‌ها منجر به این شد تا در پرونده‌ای که مربوط به یکی از جرایم بازار سرمایه بود بالغ بر ۱۰ هزار نفر خسارت خود را از تخلف انجام شده، دریافت کنند.

عشقی ادامه داد: در این زمینه مبلغی که قاضی به عنوان خسارت تعیین کرده بود، به حساب افراد واریز شد و یکی از منافع این اقدام آن است که اتهام انجام شده دیگر تکرار نخواهد شد.

وی با اعلام اینکه امیدواریم با راه‌اندازی شورای حل و اختلاف پرونده‌های بیشتری را وارد چرخه پیگیری قرار بگیرید، گفت: این اقدام ضمن جبران زیان خسارت دیدگان باعث تنبیه افرادی خواهد مه تخلفی را انجام داده‌اند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=72619

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.