• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

هدف‌گذاری سود ۱/۱ میلیارد دلاری برای «ومعادن»

  • کد خبر : 77799
  • 05 مهر 1402 - 13:43
هدف‌گذاری سود ۱/۱ میلیارد دلاری برای «ومعادن»

“هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات” با هدف‌گذاری برنامه پنج ساله خود در نظر دارد سود خالص این هلدینگ را از ۳۹۱ میلیون دلار (براساس دلار آزاد) در سال ۱۴۰۱ به ۱/۱ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۶ برساند.

دکتر محمدحسین قائمی‌راد، معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اعلام این مطلب گفت: از مهم‌ترین اقداماتی که در یک سال گذشته انجام شده می‌توان به تدوین برنامه استراتژیک هلدینگ با مشارکت تمامی شرکت‌های زیرمجموعه از جمله شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو، گهرزمین، صبانور، فولاد خراسان، فولاد ارفع و… اشاره کرد. در تدوین این برنامه استراتژی که با هماهنگی شرکت فولادمبارکه به‌عنوان سهامدار بیش از ۵۰ درصد هلدینگ انجام شده، مهم‌ترین اهداف آن تعیین جایگاه هر یک از شرکت‌ها در فرآیند رشد هلدینگ، برآورد میزان منابع و مصارف و تنظیم جریان وجه نقد، جلوگیری از موازی‌کاری شرکت‌ها و تقسیم کار براساس مزیت‌های نسبی است.

قائمی‌راد هم‌چنین ایجاد یک فرآیند نظارتی، دریافت گزارش‌های سه ماهه، گزارش‌های کنترل پروژه به صورت ماهانه، ایجاد هم‌افزایی در گروه، برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری جهت تکمیل زنجیره، مطالعه بازار و سرمایه‌گذاری جهت برقراری توازن در زنجیره را از جمله اقدامات صورت گرفته طی یک سال اخیر عنوان کرد و افزود: پس از آنکه طرح‌های فولاد کردستان به ظرفیت ۱/۶ میلیو‌ن‌تن آهن‌اسفنجی، فولاد اقلید به ظرفیت ۱/۱ میلیون‌تن آهن‌اسفنجی و فولاد آرتاویل نیز به ظرفیت ۱/۱ میلیون‌تن آهن‌اسفنجی در هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات کلید خوردند، هلدینگ تصمیم گرفت با تصاحب ۵۶ درصد سهام شرکت بین‌‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)، پروژه‌های مذکور را به‌صورت EPC به ایریتک واگذار کند.

به گفته او، برای تأمین خوراک ۳/۸ میلیون‌تن آهن‌اسفنجی، نیاز به ۵/۵ میلیون‌تن گندله است که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط شرکت معدنی و صنعتی صبانور تأمین خواهد شد.

گفتنی‌ است، هم‌چنین برای تأمین برق مورد نیاز، بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان توسط شرکت پویاانرژی با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات احداث گردید که از اواخر سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت هلدینگ ومعادن وضعیت پروژه‌های پیشرانان پیشرفت تحت راهبری این هلدینگ را یادآور شد و عمده‌ترین برنامه‌های این بخش را به شرح زیر اعلام کرد:

  • پروژه فولاد کردستان با مالکیت ۵۶ درصدی ومعادن که شامل پروژه احداث کارخانه آهن‌اسفنجی به ظرفیت ۱/۶ میلیون‌تن (۱۱/۳ درصد پیشرفت) و احداث واحد ذوب و فولادسازی به ظرفیت یک میلیون‌تن (۰/۹۷ درصد پیشرفت) است.
  • پروژه احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن صبانور به ظرفیت دو میلیون‌تن که در مرحله انتخاب پیمانکار است.
  • پروژه صباامید غرب که شامل یک واحد گندله‌سازی به ظرفیت ۰/۹ میلیون‌تن است. درحال‌حاضر حدود ۴۳/۴۸ درصد پیشرفت داشته و در سال‌جاری افتتاح می‌گردد.
  • پروژه بلوک دوم گازی سمنان که ۳۶۶ مگاوات ظرفیت دارد و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
  • پروژه ۱/۱ میلیون‌تنی آهن‌اسفنجی آرتاویل با مالکیت ۴۰ درصدی ومعادن که حدود ۳۷/۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امیدواریم سال آینده به بهره‌برداری برسد.
  • پروژه ۱/۱ میلیون‌تنی آهن‌اسفنجی اقلید با مالکیت ۵۱ درصدی ومعادن که حدود ۱۰/۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی هم‌چنین مهم‌ترین برنامه‌های اکتشافی هلدینگ ومعادن که از طریق شرکت صبانور انجام می‌شود را مورد اشاره قرار داد و افزود: پهنه‌هایی شامل شهرک، باباعلی، گلالی درحال‌حاضر در دست حفاری قرار گرفته‌اند تا بتوانیم میزان ذخایر و استخراج را بالا ببریم. هم‌چنین به واسطه فولاد قروه، بیجار و اقلید که در غرب کشور با سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات درحال احداث هستند، دو پهنه قروه و بیجار نیز در دست اکتشاف قرار خواهد گرفت، دو پهنه‌ای که تاکنون کار اکتشافی چندانی روی آن‌ها صورت نپذیرفته اما پیش‌بینی می‌شود به هاب معدنی غرب کشور تبدیل شود و خوراک سه شرکت فولادسازی در دست احداث از این محل تأمین شود.

قائمی‌راد در ادامه عنوان کرد: پهنه دیگری که کارهای اکتشافی روی آن درحال انجام است، پهنه راور در منطقه کرمان است که معدن سرب‌ و روی می‌باشد. مهم‌ترین پهنه‌ای که از سال گذشته در دست اقدام قرار گرفته پهنه جانجا است که قرار است در نهایت ۱۳۰ هزارتن کنسانتره مس به مدت ۲۵ سال تولید شود. بر اساس محاسبات فعلی، ذخیره قابل برداشت این معدن، ۳۱۲ میلیون‌تن با عیار متوسط ۰/۲۶ درصد مس و ۰/۲۵ گرم برتن طلا ارزیابی شده است.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته این هلدینگ درخصوص چالش تامین انرژی که امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های صنایع فلزی و معدنی است اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر ما یک هلدینگ تخصصی به اسم “پویاانرژی” با سهامداری ۱۰۰ درصدی ومعادن در حوزه تأمین برق داریم که همواره در تلاش هستیم ظرفیت تولید برق این شرکت را ارتقا دهیم، به‌عنوان نمونه در سال گذشته ظرفیت نیروگاه سمنان (زیرمجموعه پویا انرژی) با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت از ۳۶۶ مگاوات به ۷۳۲ مگاوات ارتقا پیدا کرد.

لازم به ذکر است، این پروژه اولین پروژه پیشرانان پیشرفت کشور است که در مدت ۱۱ ماه به بهره‌برداری رسیده است که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. البته طرح‌های توسعه زیادی برای این شرکت درحال بررسی است و این مجموعه، جزء اولویت‌های هلدینگ ومعادن برای سرمایه‌گذاری است، ضمن‌آنکه واحد بخار نیروگاه شهید باکری سمنان، اخیرا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، کلنگ‌زنی شد و درحال‌حاضر در مرحله تأمین مالی است که امیدواریم این پروژه را هم بتوانیم در مدت زمان کوتاهی به بهره‌برداری برسانیم تا شاهد کاهش قطعی برق در کشور نباشیم.

قائمی‌راد با بیان این مطلب که متأسفانه در چند ماهه گذشته شاهد اتخاذ سیاست‌هایی هستیم که سودآوری شرکت‌های معدنی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این شرکت‌ها سهامی عام هستند سهامداران خرد که برای پوشش تورم به خرید سهام این شرکت‌ها روی آورده‌اند در نهایت متضرر شده‌اند و این سیاست‌های خلق‌الساعه باعث بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه شده است.

وی افزود: از جمله این سیاست‌ها می‌توان به مصوبه هیات وزیران درخصوص افزایش دو برابری نرخ گاز برای فولادسازان اشاره کرد، این درحالی است که سال گذشته انجمن تولیدکنندگان فولاد در جلسه‌ای با مسوولان مجلس درباره عدم‌افزایش نرخ گاز فولادسازان در بودجه ۱۴۰۲ به توافق رسیده بودند.

شایان ذکر است، نرخ خوراک واحدهای احیامستقیم از دو هزار تومان در سال گذشته به چهار هزار تومان برای هر مترمکعب در سال‌جاری رسیده است.

قائمی‌راد با اعلام اینکه عوارض صادراتی محصولات معدنی و فولادی به یکباره با جهش زیادی روبه‌رو شده است، گفت: برای مثال شمش فولاد که پیش‌تر عوارض صادراتی آن ۰/۵ درصد بود به دو درصد رسیده که به معنی افزایش چهار برابری آن است، هم‌چنین برای سنگ‌آهن مگنتیت دانه‌بندی با خلوص آهن ۶۰ درصد به بالا، ۲۰ درصد عوارض صادراتی تعیین شده و برای کنسانتره سنگ‌آهن ۲۰ درصد، سنگ مس ۵ درصد، کنسانتره مس ۱۰ درصد، سنگ آلومینیوم ۲۰ درصد، سنگ روی ۵ درصد، کاتد و قطعات کاتد ۲ درصد، شمش مفتول‌سازی ۲ درصد، شمش کوچک ۲ درصد، عوارض وضع شده است. البته بسیاری از شرکت‌های ذی‌نفع پس از این تصمیم دولت، به کارگروه رفع موانع تولید و هم‌چنین دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند و پس از طی فرآیند نسبتاً طولانی دادرسی، موفق به أخذ رای ابطال این مصوبه در دیوان عدالت اداری نیز شدند.

وی افزود: طبق بند ۲ الحاقی تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای قرارداد استخراج سنگ‌آهن از معادنی که پروانه بهره‌برداری آن‌ها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و یا شرکت‌های تابعه است، موظفند بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهره‌برداری به مأخذ حداقل پنج درصد میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادراتی شمش فولاد خوزستان به ازای هر تن کلوخه تولیدی از معدن مربوطه را به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پرداخت کنند. هر چند دستورالعمل اجرایی این بند هنوز اعلام نشده اما در صورتی که مفروضات ما درست باشد، در صورت اجرایی شدن این بند، از مجموع سود خالص سه شرکت بزرگ معدنی کشور، یعنی گل‌گهر، گهرزمین و چادرملو در مجموع حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.

معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در پایان خواستار مشورت دولت با شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی و فلزی جهت پیگیری منافع سهامداران شد.

منبع : ماهنامه پردازش

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=77799

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.