• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

2

نوید بازگشت ایران خودرو به مسیر سوددهی

  • کد خبر : 86139
  • 08 اسفند 1402 - 10:10
نوید بازگشت ایران خودرو به مسیر سوددهی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نشست پرسش و پاسخ برخط با سهامداران، علاوه بر تشریح اقدامات و عملکرد این گروه خودروساز در سال جاری و برنامه های سال آینده، به پرسش‌های سهامداران پاسخ داد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایکوپرس- علیمردان عظیمی در جلسه پرسش و پاسخ با سهامداران گروه صنعتی ایران خودرو که امروز با حضور برخط شماری از سهامداران، رییس و برخی از اعضای هیات مدیره ایران خودرو برگزار شد، با اشاره به عملکرد تولید محصولات تا انتهای بهمن ماه امسال، عنوان کرد: تا پایان بهمن ماه، حدود ۵۱۱ هزار دستگاه خودرو تولید شده که تلاش بر این است تا پایان اسفندماه به بیش از ۵۵۳ هزار دستگاه افزایش یابد و به این ترتیب از رکورد تولید سال گذشته عبور کنیم.
وی با بیان این که ترکیب تولید در سال جاری و سال آینده به نحوی خواهد بود که بیش‌ترین میزان تولید و عرضه بر اساس محصولات ارتقا یافته باشد تا در سال آینده هم زیان شرکت کاهش یابد و هم محصولات وارد سوددهی شوند، تصریح کرد: در سال آینده به طور قابل توجهی زیان و خسارت هایی که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری بر این خودروسازی تحمیل شده بود، کاهش خواهد یافت.
به گفته وی، محصول جدید ری‌را نیز زیان ده نیست و با تیراژ خوبی که از این محصول در برنامه داریم، حتی می‌توانیم بخشی از زیان هایی که از طریق محصولات دیگر حاصل شده است را نیز برطرف کنیم.
عظیمی کاهش هزینه را از راهبردهای اصلی ایران خودرو برشمرد و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون کاهش هزینه ریالی حدود ۱۵ همت در بخش تامین مواد اولیه و قطعاتی که تا پیش از این خریداری می شده رخ داده است. این اقدام از طریق بازنگری در پروژه‌ها و خریدها رقم خورده و باید تا جایی که هیچ یک از محصولات ایران خودرو زیان ده نباشند، استمرار یابد.
وی با اشاره به پروژه های آینده این خودروساز، عنوان کرد: تارای هیبرید تا پایان سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و ری را برقی نیز که محصولی جدید و استراتژیک بوده و می تواند به کاهش مصرف سوخت در کشور کمک شایانی کند، تا پایان سال آینده به تولید انبوه می‌رسد. بر اساس توافقاتی که با شرکت هایما صورت گرفته نیز محصولات جدیدی از این خودروساز به محصولات ایران خودرو افزوده خواهد شد. این اقدامات کمک می کند تا به آینده‌ای روشن و خارج شدن ایران خودرو از زیان امیدوار باشیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با ارایه توضیحاتی درخصوص ارتقای کیفیت، با بیان این‌که در تمام شاخص‌های کیفی که شرکت های بازرسی ارایه کرده اند، ایران خودرو توانسته عملکرد خوبی ارایه دهد، گفت: در ایرادات اظهار شده توسط مشتریان، نسبت به سال گذشته بهبود ۱۰ امتیازی، رضایت از کیفیت اولیه محصول بهبود شش امتیازی، ارزشیابی خودرو بهبود سه امتیازی و نیز در شاخص عدم سلامت خودرو، بهبود ۶۲ امتیازی محقق شده است.
وی با اشاره به این‌که از ابتدای سال، برنامه ارتقای کیفیت ۳۴ مجموعه خودرویی در دستور کار قرار گرفته بود، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد این تعداد به اهداف کیفی رسیده اند و کیفی سازی آن‌ها از محیط کارگاهی تولید کننده آغاز شده و شاخص ها نیز گویای این است که اقدامات این حوزه در سال جاری مثمر ثمر بوده است.
عظیمی، با اشاره به شاخص ارزیابی خدمات پس از فروش که از سوی وزارت صمت تعیین شده است، گفت: امتیاز ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۷۹۶ بوده و در سال جاری به ۸۰۹ رسیده است؛ این شاخص ارزیابی بالاترین امتیازی است که میان تمام شرکت های خودروساز در تاریخ شرکت ایران خودرو، به این خودروساز داده شده است.
وی با اشاره به درآمد حاصل از بازار خدمات پس از فروش، اظهار کرد: در سال گذشته در ۱۱ ماه، ۱۱ همت کالا و خدمات ارایه کردیم اما در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، ۱۸ همت کالا و خدمات ارایه شده است که نشان از رشد ۶۴ درصدی دارد که با توجه به برنامه ای که هیات مدیره برای افزایش درآمد حاصل از خدمات پس از فروش دارد، این رقم حتما به ۳۰ همت افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به روند کاهشی تعهدات ایران خودرو از سال ۱۳۹۹ تاکنون، اظهار کرد: این یعنی ما محصولات خود را پیش فروش نکرده و برای سال آینده تعهدات کم‌تری ایجاد کرده ایم و می توانیم این نوید را دهیم که با قیمت گذاری منصفانه ای که صورت خواهد گرفت، زیان های بیش‌تری را نسبت به سال های قبل جبران کنیم.
وی با اشاره به وضعیت سودآوری شرکت های تابعه، عنوان کرد: در شش ماهه سال جاری، شرکت‌های تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو، رشد ۲۶۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته اند. با حذف قیمت گذاری دستوری می توانیم شرکت را سودده کرده و سهامداران را به حق واقعی خود برسانیم.
عظیمی، با اشاره به همکاری ایران خودرو با شرکت های خارجی، یادآور شد: با شرکت هایما، قرارداد بلندمدتی داشته و محصولات جدیدی در سایت مشهد که سایت بسیار خوب و ارزشمندی است، تولید خواهد شد. هم چنین مشارکت با شرکت هایما نیز در دستور کار هیات مدیره قرار گرفته است و در صورت تحقق، با هایما شریک تجاری خوبی خواهیم شد. هم چنین با دانگ فنگ قرارداد خوبی برای ورود خودروی E۷۰ داریم که این محصول هم اکنون وارد کشور شده است. با FAW نیز قراردادی داریم و بر اساس آن، خودروی تاکسی برقی را وارد کشور کرده ایم.
وی با اشاره به موضوع قیمت گذاری دستوری، عنوان کرد: در این خصوص پی گیری های متعددی صورت گرفته است و خوش‌بختانه امروز هم شورای رقابت و هم وزیر صمت و هم سایر نهادهای نظارتی، قانع شده اند که قیمت دستوری جفا در حق خودروسازان است و تقریبا مقداری به ما کمک کرده اند و با اصلاح قیمت هشت محصول ارتقا یافته که در نیمه دوم سال جاری رقم خورد، ما را از زیان تولید این محصولات خارج کرده اند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، اظهار امیدواری کرد: اقدامات حقوقی انجام شده از سوی معاونت حقوقی ایران خودرو نسبت به اصلاح قیمت محصولات به ثمر نشسته و در سال آینده کمک کند تا از زیان خارج شویم.
عظیمی، با اشاره به موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، گفت: در این زمینه، مکاتبات متعددی با سران قوا، وزیر صمت و وزیر اقتصاد صورت گرفته و به نتیجه رسیده است، تقریبا بسیاری از مشکلات امروز ما نظیر ماده ۱۴۱ و مشکلات تسهیلاتی حل خواهد شد و امیدواریم تا پیش از پایان سال این اتفاق رقم بخورد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=86139

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.