• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

فولاد مبارکه همچنان ثروت‌آفرین برای مردم و پیشران توسعه کشور

  • کد خبر : 74012
  • 01 مرداد 1402 - 9:44
فولاد مبارکه همچنان ثروت‌آفرین برای مردم و پیشران توسعه کشور

در مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ شرکت فولاد مبارکه، با اکثریت آرا تقسیم ۴۰۰ هزار میلیارد ریال سود معادل۵۰۰ ریال به ازای هر سهم این شرکت موافقت شد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از خبرنگار فولاد، مجمع عمومی عادی سالیانه فولاد مبارکه اصفهان، روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲، با حضور ۷۷٫۲۲ درصد از سهام‌داران، مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره این شرکت، در سالن اجتماعات نگین نقش‌جهان اصفهان برگزار شد. همچنین پیش از این مجمع نیز جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ شرکت فولاد مبارکه با حضور ۷۷٫۱۶ درصد از سهام‌داران برگزار شد و طی آن تغییر موضوع فعالیت و تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس مورد تصویب قرار گرفت.

فولاد مبارکه؛ توسعه پایدار و تبدیل شدن به صنعت سبز

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت فرارسیدن ایام محرم‌الحرام و شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) را به همه رهروان مکتب حسینی تسلیت گفت و ضمن خیرمقدم به حاضران اظهار کرد: استراتژی و جهت‌گیری مدیریت فولاد مبارکه از سال ۱۴۰۱ بر پنج اصل استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، توسعه سرمایه‌های انسانی، تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین، توسعه کمّی، کیفی و متوازن و تبدیل شدن به صنعت سبز متمرکز شد.

وی در ادامه افزود: گروه فولاد مبارکه با گذر از مرز تولید سالیانه ۱۰ میلیون تن تولید فولاد خام در سال ۱۴۰۱ حماسه‌ای تاریخی آفرید و میزان بهره‌برداری از ظرفیت نصب‌شده فولاد خام کشور توسط این گروه به ۶۷ درصد رسید. افزایش تولید تختال به میزان ۹۰۰ هزار تن در گروه فولاد مبارکه نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه میزان تولید سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ است.

سرمایه‌گذاری ۱۲۸ هزار میلیارد ریالی فولاد مبارکه در راستای شتاب توسعه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۲۸ هزار میلیارد ریال در راستای شتاب توسعه سرمایه‌گذاری کرده است، خاطرنشان کرد: گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ با تمرکز بر تولید محصولات ویژه، از ۱۴ محصول جدید ازجمله تختال و ورق فولاد زنگ‌نزن و الکتریکی رونمایی کرد و تولید انبوه آن‌ها را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: گروه فولاد مبارکه در راستای توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌های موردنیاز خود، پروژه‌های بزرگی نظیر احداث و راه‌اندازی واحد نورد گرم شماره ۲، بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی و احداث واحد فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری را در دستور کار قرار داد که اتفاقات بسیار ارزشمندی بوده است.

افزایش سود یک هزار میلیارد تومانی حاصل از اجرای پروژه‌های سیکل ترکیبی و نورد گرم ۲ فولاد مبارکه طی ۳ سال

طیب‌نیا تصریح کرد: میزان سود برآوردی ناشی از اجرای پروژه‌های نیروگاهی و نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ به میزان هزار همت افزایش خواهد یافت. سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه برای احداث نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر خورشیدی ۵۵ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال (به‌صورت ریالی)  و  ۲۵۶ میلیون یورو (به صورت ارزی) بوده که این پروژه ارزشمند هم‌اکنون توسط گروه مپنا در حال تکمیل است و بخش قابل‌توجهی از نیاز فولاد مبارکه به انرژی را تأمین خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی فولاد مبارکه برای مشارکت در اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان

وی در ادامه اذعان داشت: فولاد مبارکه اقدامات قابل‌توجهی در حوزه معادن ازجمله دست‌یابی به ۵۵ میلیون تن ذخایر قطعی سنگ‌آهن به‌صورت مشارکتی و ۲۵ میلیون تن به‌صورت ملکی، اتمام فاز اکتشاف تفصیلی ۴ محدوده و شروع فاز دریافت گواهی کشف ۳ محدوده منتج از پهنه انارک، ایجاد ظرفیت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن سنگ‌آهن، استخراج ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ماده معدنی و باطله و ۶۲۰ هزار تن سنگ‌آهن داشته است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: این شرکت در راستای تأمین آب از دریای عمان با اجرای ابرپروژه انتقال آب از طریق شرکت تأمین آب صفه بالغ‌بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده و راهبرد «شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر» را به‌عنوان هدف آرمانی خود تعریف کرده است. همچنین همکاری‌های فنی و پژوهشی با تأمین‌کنندگان، مشتریان و مراکز علمی و پژوهشی جزو استراتژی‌ها، اقدامات و ابتکارات این مجموعه در حوزه پایداری است.

اجرای پروژه‌های نیروگاهی فولاد مبارکه برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن

طیب‌نیا بیان کرد: فولاد مبارکه در راستای توسعه پایدار و تبدیل شدن به صنعت سبز، مصرف ویژه آب را به ۲٫۲ مترمکعب بر تن فولاد خام رساند و پروژه‌های نیروگاهی زیادی در راستای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن اجرا کرد. این شرکت طی سال ۱۴۰۱ در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، به میزان هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال در حوزه‌های زیرساختی و عمرانی، ۹۲۱ میلیارد ریال در حوزه‌های عام‌المنفعه، ۵۴۲ میلیارد ریال در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، ۲۰۳ میلیارد ریال در حوزه‌های سلامت و بهداشت و ۱۶۳ میلیارد ریال در حوزه آموزش هزینه کرده است.

تحقق توسعه زیست‌بوم نوآوری با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در ۵۰ شرکت بالغ دانش‌بنیان

وی عنوان داشت: فولاد مبارکه در راستای توسعه زیست‌بوم نوآوری اقدامات زیادی ازجمله توانمندسازی در جهت تأمین نیازمندی‌های روز صنعت، شکل‌دهی به کسب‌وکارهای نوپا، تربیت نیروی انسانی و توسعه دانش و فناوری‌های پایه انجام داده است. سرمایه‌گذاری در ۵۰ شرکت بالغ دانش‌بنیان، تشکیل ۱۵۰ هسته و استارت‌آپ فناور و حمایت از ۵۰۰ طرح دانشگاهی از دیگر اقدامات فولاد مبارکه برای تحقق توسعه زیست‌بوم نوآوری در سال گذشته بوده است.

اختلاف قابل‌توجه سودآوری سهام فولاد مبارکه در مقایسه با دیگر بازارها

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون بیش از ۱۳۷ میلیون تن محصولات فولادی را در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش رسانده و از مرز صادرات ۲۴ میلیون تن محصولات فولادی تخت و ارزآوری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری عبور کرده است.

وی ابراز داشت: عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ فولاد مبارکه در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به‌گونه‌ای بوده که سود هر سهم به ۸۵۹ ریال، حاشیه سود خالص به ۴۲ درصد و بازده حقوق مالکانه به ۴۶ درصد رسیده است. طی ۱۱ سال گذشته و از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۰، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵ هزار و ۸۰۰ درصد، قیمت هر دلار ۴ هزار درصد، هر مترمربع آپارتمان هزار و ۷۰۰ درصد و قیمت خودروی پراید ۳ هزار درصد رشد داشته است.

طیب‌نیا ادامه داد: در مقایسه با این بازارها، سهام شرکت فولاد مبارکه با در نظر گرفتن افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی ۱۷ هزار درصد رشد داشته که این موضوع بیانگر اختلاف سودآوری سهام این شرکت برای سرمایه‌گذاران در مقایسه با دیگر بازارهاست. این در حالی است که طی سال‌های اخیر بازدهی سهام فولاد مبارکه بیشتر از بازدهی شاخص کل بازار سرمایه و صنعت گروه فلزات اساسی بوده است.

بازده ۵۶ درصدی سهام فولاد مبارکه در مقایسه با شاخص کل بورس و صنعت فلزات اساسی در سال ۱۴۰۱

وی یادآور شد: ارزش سبد سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در مقایسه با بهای تمام‌شده شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه قابل‌توجه بوده و روند درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های این مجموعه طی ۵ سال اخیر به ۱۴۷ هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه متذکر شد: فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ به دلیل اعمال محدودیت‌های انرژی، بخشی از درآمدهای خود را از دست داد و این در حالی است که ازجمله چالش‌های پیش روی ما تأمین انرژی و اعمال محدودیت‌های انرژی در فصول تابستان و زمستان است.

طیب‌نیا  در پایان با اشاره به بازده ۵۶ درصدی سهام فولاد مبارکه و پیشتازی در مقایسه با شاخص کل بورس و صنعت فلزات اساسی توضیح داد: فولاد مبارکه رتبه دوم بورس کشور از لحاظ ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. در یک سال گذشته بازدهی سهام فولاد مبارکه ۵۶ درصد بوده؛ در حالی که بازده شاخص کل ۵۱ درصد و بازدهی میانگین فلزات اساسی ۴۶ درصد بوده است.نقدینگی در فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ به خوبی مدیریت شد؛ رقم نقدینگی در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳ هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال به صورت ریالی و ۱۹۵ میلیون یورو به صورت ارزی بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

علت سودآوری فولاد مبارکه بزرگی و ارزش سرمایه بالای این شرکت است

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در حاشیه مجمع عمومی عادی سالیانه فولاد مبارکه گفت: علت سودآوری فولاد مبارکه بزرگی و ارزش سرمایه بالای این شرکت عظیم و بزرگ است؛ چراکه گروه فولاد مبارکه با تولید بیش از ۱۰ میلیون تن انواع محصولات فولادی با ارزش‌افزوده بالا بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خاورمیانه و شمال آفریقاست؛ بنابراین سهام آن از قوی‌ترین سهام‌های بازار سرمایه است.

سهام فولاد مبارکه از قوی‌ترین سهام‌های بازار سرمایه است

وی گفت: اگرچه در این شرایط، میزان سوددهی فولاد مبارکه کمتر از سود بانکی است، ولی مشاهده می‌کنیم که همچنان سهام این شرکت با اقبال مناسب سهام‌داران و فعالان بازار سرمایه مواجه است و بازار سرمایه نیز هنوز سهام فولاد مبارکه را یکی از قوی‌ترین سهام‌های این بازار می‌داند.

سبحانی گفت: در سال ۱۴۰۱ با همت هیئت‌مدیره، مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه شاهد خروجی خوبی از این شرکت بودیم.

خوشبختانه فولاد مبارکه در بسیاری از زیرساخت‌های بزرگ و ملی کشور ورود کرده است

مدیرعامل اسبق فولاد مبارکه با بیان اینکه همواره از فولاد مبارکه انتظار می‌رود که پیشرو باشد، گفت: امروز فولاد مبارکه به‌عنوان یک صنعت و بنگاه اقتصادی می‌تواند کارهای بزرگی در کشور انجام دهد. خوشبختانه این شرکت در بسیاری از زیرساخت‌های بزرگ و ملی کشور ازجمله انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی، توسعه ریلی و حمل‌ونقل کشور، توسعه معادن و زیرساخت‌های نیروگاهی ورود کرده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: باید اذعان داشت که اگر قرار باشد در زنجیره فولاد اتفاقی رخ دهد، قطعاً فولاد مبارکه یکی از مؤثرترین بازیگران این حوزه‌ها خواهد بود.

رئیس مجمع عمومی:

گزارش حسابرسی فولاد مبارکه برای نخستین بار در سال‌های اخیر مشروط نشد

امیر خرمی‌شاد، رئیس مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۱ فولاد مبارکه پیش از قرائت گزارش حسابرس شرکت، از مدیرعامل و هیئت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه به جهت اینکه برای نخستین بار طی سال‌های اخیر گزارش حسابرسی این شرکت، مشروط نشد و از تمامی جنبه‌های با اهمیت، عملکرد مالی و جریان‌های نقدی گروه و شرکت را به نحو منصفانه نشان می‌دهد، قدردانی کرد.

به گفته امیر خرمی‌شاد، سود سهام‌داران حقیقی در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به حساب سجام آنان واریز خواهد شد.

براساس این گزارش، در این مجمع صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ به تصویب رسید و روزنامه‌های دنیای اقتصاد و صمت نیز به‌عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار این شرکت انتخاب شدند.

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه:

ارائه گزارش شفاف صورت‌های مالی فولاد مبارکه بدون هیچ‌گونه بند حسابرسی با رعایت تمام استاندارهای حسابداری

مهدی کویتی، معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در حاشیه برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ گفت: برگزاری به‌موقع مجمع فولاد مبارکه در تیرماه و ارائه گزارش شفاف بدون هیچ‌گونه بند حسابرسی با رعایت تمام استاندارهای حسابداری به‌نحوی‌که از نظر حسابرس مقبول واقع شد، از مهم‌ترین اتفاق‌های مجمع امسال بود.

وی با تأکید بر اینکه شفافیت مالی امسال بهتر از سال‌های گذشته بود گفت: سهام‌داران در تمامی مجامع انتظار توزیع حداکثری سود را دارند. خوشبختانه عملکرد مدیریتی شرکت از نظر حجم تولید و فروش نسبت به دوره‌های قبل بسیار قوی بود؛ اما به لحاظ سودآوری به‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی در سال قبل، میانگین نرخ فروش نسبت به سال‌های قبل کمتر بود. بااین‌حال ۱۰ درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش یافت؛ اما رشد درآمد فروش نسبت به رشد هزینه‌ها کمتر بود و درمجموع سود شرکت کمتر شد.

کویتی تأکید کرد: در چنین شرایطی شاهد بودیم که سود تقسیم‌شده امسال به لحاظ درصدی همانند سال قبل بود، ولی به لحاظ حجم ریالی با کاهش مواجه بودیم.

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه با اشاره به میزان سود توزیع‌شده در مجمع تصریح کرد: اگرچه توزیع این میزان سود در شرایطی که شرکت به نقدینگی بیشتری نیاز داشت، مانند یک چالش پیش روی شرکت قرار گرفت، اما همچنان با توکل بر خداوند و همت همکاران تلاش خواهیم کرد در پایان سال ۱۴۰۲ نیز عملکرد درخشانی در فولاد مبارکه رقم بزنیم.

کویتی گفت: علی‌رغم افزایش تولید صورت‌گرفته در فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش قیمت‌های جهانی بودیم که چنانچه با این کاهش قیمت‌ها مواجه نشده بودیم، مسلماً میزان سود حاصل‌شده به‌مراتب بیش از این بود.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=74012

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.