• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

تجلیل از واحدهای برتر ستادی، استانی و شعب بانک توسعه تعاون سقف وام بانک‌ قرض‌الحسنه مهر ایران به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافت حضور شرکت‌های گروه مالی گردشگری در دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی تأمین مالی ۳۶۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن به ارزش بیش از ۱۶۵ همت فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت نام در «طرح عرضه خودروهای برقی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای برقی وارداتی» فرصتها و چالشهای ابزار مشتقه اسلامی توسعه سواد دیجیتال و هوش مصنوعی در سازمان‌های بیمه امکان ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی با حساب وکالتی بانک کارآفرین در سال گذشته مبلغ ۴۶۵ میلیون یورو از مطالبات ارزی و ۶۱۸ هزار میلیارد ریال از مطالبات ریالی این بانک وصول و به چرخه تسهیلات دهی بازگشت/ وصول مطالبات یک فرآیند مستمر و ضروری برای تداوم فعالیت های مؤثر شبکه بانکی است بازدید وزیر امور اقتصادی و دارایی از طرح شرکت ساوانا که توسط بانک صنعت و معدن تامین مالی شده است شورای سیاست گذاری اطلاع رسانی صنعت بیمه راه اندازی خواهد شد

2

سیاستگذاران، دخالت در قیمت‌گذاری را به صفر برسانند

  • کد خبر : 28700
  • 12 آبان 1400 - 18:14
سیاستگذاران، دخالت در قیمت‌گذاری را به صفر برسانند

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با آزادسازی قیمت خودرو همه بازیگران این صنعت برنده خواهند بود.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از خودرونامه، شهرام معینی گفت: وقتی به عملکرد شرکت‌های خودروساز تجاری در بازار سرمایه نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که آنها توانسته‌اند در چند سال اخیر سود مناسبی میان سهامداران خود تقسیم کنند و ارزش سهام‌شان را در بورس بالا ببرند. اما سوال اینجاست که چگونه آنان نسبت به خودروسازانی که به تولید خودرو سواری مشغولند توانسته‌اند عملکرد بهتری داشته باشند.
این اقتصاددان تصریح کرد: تنها عاملی که سبب شده خودروسازان تجاری در بازار سرمایه خوش بدرخشند دخالت نکردن دولت و نهادهای قیمت‌گذار در تعیین قیمت محصولات آنان بوده است.
وی افزود: قیمت خودروهای تجاری بر اساس نظام عرضه و تقاضا و در شرایطی نسبتا رقابتی تعیین می‌شود و طبیعی‌ست که بنگاه تولیدی می‌تواند با توجه به سودی که کسب می‌کند هم محصول باکیفیت را بدون واسطه به دست مصرف‌کنندگان اصلی برساند و هم ارزش سهام خود را بالا برده و سود مناسبی را میان سهامداران خود تقسیم کند.
معینی گفت: در بنگاه‌های خودروساز سواری قضیه عکس خودروسازان تجاری‌ است. دخالت دولت و چند نهاد موازی در تعیین قیمت خودرو سبب شده تا خودروساز، مصرف‌کننده واقعی و سهامدار از این محل متضرر شود.
وی افزود: در چنین شرایطی دیده می‌شود که سوداگری در بازار خودرو رونق می‌یابد و مصرف کننده واقعی مجبور است خودروی مورد نیازش را از بازار آزاد به قیمت بالاتری نسبت به قیمت تعادلی تهیه کند.
معینی گفت: علم اقتصاد همواره به سیاستگذاران توصیه می‌کند دخالت خود را در تعیین قیمت محصولات به صفر برسانند تا بازار قیمت واقعی محصول را کشف کرده و تولیدکننده و مصرف کننده از این محل منفعت ببرند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=28700

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.