• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

سطح ۹۷ درصدی ایران در پرداخت الکترونیک/ سیاق، انقلاب بزرگی در خدمات قضایی بانکی ایجاد کرد

  • کد خبر : 80738
  • 30 آبان 1402 - 9:18
سطح ۹۷ درصدی ایران در پرداخت الکترونیک/ سیاق، انقلاب بزرگی در خدمات قضایی بانکی ایجاد کرد

سامانه سیاق نیز انقلاب بزرگی در خدمات قضایی بانکی ایجاد کرده و اجرای حکم از ۲۰۰ روز به حداکثر ۴ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایبنا، محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی امروز در افتتاحیه دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین و محکوم کردن نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: این همایش در دو روز برگزار می‌شود و با پنل‌های تخصصی که ارائه می‌شود، می‌توانیم از نظرات متخصصان این حوزه برای توسعه و گسترش خدمات و ابزار‌های حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: عنوان همایش بانکداری الکترونیک و هوشمندسازی است. در این میان قصد داریم از هوش مصنوعی استفاده کنیم. هوش مصنوعی به معنی تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و اطلاعات است و می‌تواند در حکمرانی و سیاستگذاری نیز اثر بخش باشد. قصد داریم دانش هوش مصنوعی را در نظام بانکداری توسعه دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که در حوزه استفاده از هوش مصنوعی باید جزو ده کشور برتر باشیم. تلاش داریم این هدف محقق شود و این اقدامات در همین راستا است.

فرزین افزود: در برخی از حوزه‌ها در اینباره وضعیت بسیار خوبی داریم، اما در برخی بخش‌ها نیز باید اقدامات ب‌ای توسعه انجام شود. بسیاری از مقامات کشور‌های ویگر که به ایران سفر کرده و در جریان وضعیت صنعت بانکداری کشور قرار گرفتند به سطح بالای خدمات بانکداری کشور اذعان کرده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: سطح ۹۷ درصدی در پرداخت الکترونیک سطح بالایی نسبت به استاندارد‌های جهانی است.


وی اظهار داشت: با اقدامات خوبی که در حوزه چک انجام شد نیز زندانیان ناشی از چک بسیار کاهش پیدا کرد. با سامانه‌های پیچک و محچک اعتبار به چک برگشت و استفاده از چک بسیار توسعه پیدا کرده است. بیش از ۹۰ درصد چک‌ها صیادی است و این اثرات اجتماعی بسیار خوبی داشته است. امروز زندانیان مربوط به چک یک نفر در سه روز رسیده است.

فرزین گفت: اقدام بعدی احراز هویت غیرحضوری است که کار‌های بسیار خوبی نیز در این حوزه انجام شده است. در برخی بانک‌ها دیگر نیاز به هیچ مراجعه حضوری نیست.

وی افزود: تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی اقدام بسیار خوب دیگری است که در شبکه بانکی انجام شده است. در حال حاضر ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تفکیک شده است که از این میزان ۲ میلیون ۳۰۰ هزار حقوقی و ۱۰ میلیون حقیقی است.

فرزین خاطر نشان کرد: سامانه سیاق نیز انقلاب بزرگی در خدمات قضایی بانکی ایجاد کرده و اجرای حکم از ۲۰۰ روز به حداکثر ۴ دقیقه در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده است. این اقدام موجب تحقق عدالت اجتماعی، تسهیل خدمات و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی شده است. امیدواریم همچنان این مسیر توسعه ادامه داشته باشد. در بانک مرکزی و نظام بانکی با تمام اقدامات بسیار خوبی که انجام شده همچنان مشکلات بسیاری داریم. در ابتدا باید در حوزه بانک مرکزی متمرکز شویم چرا که بنظر می‌رسد هوشمندسازی در بهبود انجام وظایف بانک مرکزی بسیار اثرگذار باشد.

نظارت دقیق ضرورت اجتناب ناپذیر نظام بانکی

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در بانک مرکزی حوزه نظارت است که در اینباره در بانک مرکزی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم . در حال حاضر نظارت دقیقی نداریم و حتی خود بانک‌ها نیز نظارت دقیقی بر فعالیت خود ندارند اما با هوشمند سازی و استفاده از داده‌ها و اطلاعات باید نظارت را ارتقا دهیم. باید دید چگونه می‌توانیم از دانش هوشمندسازی و فناوری هوشمندسازی برای ارتقا نظارت بر شبکه بانکی و اجرای مقررات پولی و بانکی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم نظارت دقیقی بر بانک‌ها و گردش پول داشته باشیم، به راحتی می‌توانیم در کشور بسیاری از نوسانات را مدیریت کنیم. باید پول را رصد کنیم و ببینیم چه مسیری را می‌رود. در حوزه ارز نیز با نظارت و بررسی دقیق از طریق هوشمندسازی اتفاقات مهمی رخ می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پول یک کالای عمومی است و کالایی خصوصی نیست؛ بنابراین باید بر آن نظارت باشد و کنترل شود. وقتی حکمرانی ریال مطرح می‌شود در واقع ریال باید حکمرانی لازم را داشته باشد تا دقیق بتوان نظارت کرد پول به کدام جهت می‌رود.

به گفته فرزین یکی از مشکلات ما، عدم نظارت و عدم اجرای مقررات است که اگر نظارت دقیق داشته باشیم و قوانین به طور کامل اجرا شود، از بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: در پولشویی بحث اساسی نظارت است. شاید قوانین بسیاری تدوین شده باشد، اما باید نظارت شود که چه مقدار اجرا می‌شود و چه مقدار اثربخش بوده است. می‌خواهیم کاملا پول را رصد کنیم و مسیر آن را بدانیم و بانک‌ها را نیز دقیق رصد کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: آمار‌ها و داده‌های اقتصادی از سوی سازمان‌های مختلف منتشر می‌شود. البته در حوزه داده‌های کلان بانک مرکزی و مرکز آمار مهمترین مراجع انتشار آمار هستند. این اطلاعات و داده‌ها باید برای سیاستگذاری و قانونگذاری و پیش‌بینی آینده موثر باشند.

فرزین افزود: در حال حاضر در سیاستگذاری‌ها کمتر از داده‌ها و اطلاعات به روز و بررسی روند داده‌ها استفاده می‌شود. مشکل در این است که اصلا به روز نیست و بسیار مبتنی بر اطلاعات گذشته است. اطلاعات قدیمی و به روز نشده کمکی به سیاستگذاری ور اقتصاد کلان نمی‌کند؛ باید آمار‌ها و داده‌ها به روز و مرتب منتشر شود. باید منافع ملی این آمار‌ها حس شود نه منافع سیاسی آن. ضمن اینکه از طریق داده‌ها بدانیم در کجا مشکل داریم و آیا توانسته‌ایم قیمت‌ها را کنترل کنیم و سیاست‌ها را به صورت موثر اجرا کنیم؟
باید آمار‌هایی که بتواند به سیاستگذاری و حکمرانی کمک کند تولید شود.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=80738

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.