• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
1

ریسک اعتباری تسهیلات خرد بسیار پایین است/ پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در بانک صادرات

  • کد خبر : 52193
  • 27 مرداد 1401 - 9:28
ریسک اعتباری تسهیلات خرد بسیار پایین است/ پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در بانک صادرات

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران با اشاره به ریسک اعتباری بسیار پایین در تسهیلات خرد اظهار کرد: بانک صادرات ایران به پرداخت اینگونه وام‌ها اهتمام بیشتری دارد.

امیر یوسفیان؛ عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران در گفتگو با ایبِنا؛ درباره آخرین وضعیت پرداخت وام ازدواج در این بانک اعلام کرد: یکی از اولویت‌های اصلی نظام بانکی و به طور ویژه در بانک صادرات ایران، پرداخت تسهیلات ازدواج و حل مشکل زوج‌های جوان است. بانک صادرات ایران طی سال گذشته بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج پرداخت کرده و در سال جاری هم تاکنون نزدیک به ۵۷ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است و ازآنجایی‌ که اولویت ما در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، وام ازدواج می‌باشد، هرگونه منابع قرض‌الحسنه‌ای که توسط بانک جذب شود اولویت نخست با پرداخت وام ازدواج است.

وی درباره تسهیلات فرزندآوری هم گفت: بانک صادرات ایران پرداخت تسهیلات در حوزه فرزندآوری را نیز از ابتدای سال جاری آغاز کرده و با وجود همه محدودیت‌ها این تسهیلات را به‌موقع پرداخت می‌کنیم به‌طوری که طی ۴ ماهه اول سال جاری حدود شش هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به هزار و ۶۵۰ نفر وام قرض‌الحسنه فرزندآوری پرداخت شده است.

پرداخت ۱۸ هزار میلیارد ریال وام بدون ضامن

وی درباره دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تسهیل پرداخت وام‌های خرد و برخی گلایه‌های مردم از مشکل ضامن و تدابیری که بانک صادرات ایران در این زمینه اتخاذ نموده بیان کرد: دو نکته در این زمینه وجود دارد؛ نخست اینکه باتوجه‌به شرایط اقتصادی مردم، تسهیلی که رئیس‌جمهور بر آن تأکید کرده‌اند باید اتفاق بیفتد. بانک صادرات ایران از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ پرداخت تسهیلات بدون ضامن را آغاز کرد، البته ما پیش از تکلیف قانون، وام بدون ضامن را به مبلغ ۳۰ میلیون تومان به افرادی که حقوقشان از طریق بانک صادرات ایران پرداخت می‌شد ارائه می‌کردیم و تاکنون بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد ریال به ۱۰۲ هزار نفر تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: یک بحث دیگر در این زمینه وجود دارد مبنی بر اینکه هزینه‌های مردم افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته و از طرفی تقاضای آن‌ها برای دریافت تسهیلات نیز به شدت افزایش یافته است، درحالی‌که نظام بانکی با توجه به رشد محدود منابع قادر نیست همه نیاز‌های مردم را پاسخ بدهد.

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران یادآوری کرد: بانک هیچ‌وقت تمایل ندارد پول را نزد خود نگه دارد، چراکه بانک سپرده‌ای جذب کرده که باید در قبال آن هزینه بپردازد و اگر وام ندهد قطعاً درآمدی نخواهد داشت تا این هزینه را پرداخت کند؛ بنابراین نظام بانکی قطعاً به دنبال این است که تسهیلات را پرداخت کند و هم‌اکنون به کسانی که حقوق خود را از طریق بانک صادرات ایران دریافت می‌کنند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام بدون ضامن پرداخت می‌شود و اقساط وام از حقوق فرد کسر می‌شود.

امیر یوسفیان ادامه داد: مانده وام‌های خرد بانک صادرات ایران حدود ۵۰۰ هزار میلیارد ریال است، یعنی یک ششم تسهیلاتی که در بانک صادرات پرداخت شده مربوط به تسهیلات خرد است. البته این جدا از تسهیلات قرض‌الحسنه است. مانده وام‌های قرض‌الحسنه بانک صادرات ایران بالغ بر ۳۴۰ هزار میلیارد است که اگر با تسهیلات خرد جمع شود معلوم می‌شود سهم قابل‌توجهی از تسهیلات مربوط به پرداخت تسهیلات خرد به مردم بوده است. هرچند معتقدیم که باید به واحد‌های تولیدی کمک بیشتری کرد تا از این طریق اشتغال و تولید رونق بیشتری پیدا کند، ولی همانگونه که عرض شد بانک صادرات ایران بر اعطای تسهیلات خرد و حل مشکلات آحاد جامعه اهتمام بیشتری داشته و نتایج خوبی هم داشته است.
وی تصریح کرد: می‌توان گفت اغلب مردم متقاضی وام هستند درحالی‌که واقعاً نظام بانکی ظرفیت تأمین آن را ندارد. در ضمن ورود این پول‌ها به اقتصاد نیز آثار مثبت و منفی به همراه خواهد داشت که باید به آن توجه کرد.

الزامات اعتبارسنجی

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران درباره اعطای تسهیلات بر اساس اعتبارسنجی و ملزومات و مزایای آن توضیح داد: یکی از ایراداتی که مردم عادی از نظام بانکی می‌گیرند این است که می‌گویند ما برای دریافت یک وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید دو ضامن بیاوریم، ولی در مواردی وام‌های کلان هزار میلیارد تومانی در این خصوص سخت‌گیری نمی‌شود در اینجا باید توجه شود که در موارد کلان، اعتبارسنجی در لایه‌های قبلی صورت گرفته است. به‌عنوان‌مثال وقتی قرار است به یک شرکت بزرگ تسهیلات داده شود، در ابتدا صورت‌های مالی این شرکت که توسط یک شرکت حسابرس رسمی مورد بررسی و تأیید قرار می‌گیرد. شرکت اظهارنامه مالیاتی و گواهی ارزش افزودهفروش کالا را نیز ارائه می‌کند؛ و علاوه بر همه اینها، استعلامات مختلفی از جمله چک برگشتی، معوقات، ثبت شرکت، املاک و … هم دریافت می‌شود که مجموعه همه این‌ها اعتبارسنجی آن شرکت را شکل می‌دهد. حالا می‌توان با توجه به اعتبارسنجی صورت‌گرفته حتی بر اساس یک قرارداد و ضمانت مدیران، این تسهیلات را پرداخت کرد.

وی در ادامه توضیح داد: متأسفانه در کشور ما اعتبارسنجی در مورد مردم عادی ضعیف است چرا که هیچ‌گونه اطلاعات پیش‌زمینه‌ای در این حوزه وجود ندارد. وقتی یک فرد برای اولین‌بار به نظام بانکی مراجعه می‌کند، بانک نمی‌داند باید در مورد او چه تصمیمی بگیرد، درحالی‌که در کشور‌های دنیا بر اساس اطلاعات مختلف همچون پرداخت قبوض، بازپرداخت تسهیلات قبلی و … مشتری را ارزیابی می‌کنند بنابراین اعتبارسنجی افرادی که تاکنون وام نگرفته‌اند مشکل است و هنوز در این زمینه به بلوغ نرسیده‌ایم، اما نظام بانکی درحال حرکت به سمت این مهم است.

ریسک اعتباری در تسهیلات خرد بسیار پایین است

امیر یوسفیان در ادامه تصریح کرد: نظام بانکی باید اعتراف کند که ریسک اعتباری در تسهیلات خرد بسیار پایین است و به‌عنوان‌مثال در بانک صادرات ایران هنوز به یک و نیم درصد نرسیده است، درصورتی‌که در بین مشتریان بزرگ و صنایع این نرخ برای بانک صادرات حدود ۶ درصد است. مردم عادی به طور عام اقساط تسهیلات خرد خود را پرداخت می‌کنند، بنابراین اعطای تسهیلات خرد بدون ضامن یا بر اساس اعتبارسنجی با حداقل ضمانت که در سال قبل شروع شد، به سمت کامل شدن پیش می‌رود تا مشخص شود هر فرد چه اندازه می‌تواند اعتبار بگیرد و به نظر من این موضوع در شش ماه اول امسال پیشرفت زیادی خواهد کرد.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران در پایان در مورد حمایت نظام بانکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که مورد تأکید رهبر انقلاب نیز قرار دارد، عنوان کرد: دو نوع شرکت دانش‌بنیان وجود دارد؛ یک گروه شرکت‌های دانش‌بنیان تازه‌کار هستند که باید یک سرمایه‌گذار کنار او قرار بگیرد، ولی این سرمایه‌گذار بانک نیست. بانک می‌تواند در مرحله شکل‌گرفتن و تولید به این شرکت‌ها کمک کند. به‌عنوان‌مثال هم اکنون صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک صادرات ایران قرارداد دارد و در همین چارچوب سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ترجیحی پرداخت کرده‌ایم. قاعدتا برای بانک به تنهایی پرداخت تسهیلات با نرخ پایین‌تر از ۱۸ درصد مشکل است با این‌حال این کار انجام شد چرا که صندوق با تمرکز منابع خود نزد بانک صادرات ایران در اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحیبه این گونه مشتریان کمک شایانی کرده است.

یوسفیان ادامه داد: موضوع دیگر، بازار این شرکت‌ها و فروش محصولات آنهاست. لازم به ذکر است برخی شرکت‌های بزرگ می‌توانند در این زمینه فعال شوند. در این زمینه باید تفاهم‌نامه‌ای بین نظام بانکی، شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شود که ما این کار را در برخی موارد انجام داده‌ایم و ضمن ایجاد بازار فروش کالا و اطمینان از کسب درآمد واحد دانش‌بنیان به شرکت دانش‌بنیان تسهیلات با وثایق ساده‌تری پرداخت کرده‌ایم.

وی یادآور شد: بنابراین اگر یک شرکت دانش‌بنیان که تنها در مرحله ایده است در کنار بانک قرار بگیرد به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات اظهار کرد: ما در سال جاری تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق تسهیلات پرداخت کرده‌ایم. سال گذشته نیز ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردیم. در این چارچوب، شرکت‌های تولیدی بزرگ دانش‌بنیان مانند مجموعه‌های بزرگ فولادی، غذایی و دارویی بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال از بانک صادرات تسهیلات گرفته‌اند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=52193

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.