• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

روایت یک جهش در «ومعادن»

  • کد خبر : 76764
  • 13 شهریور 1402 - 14:16
روایت یک جهش در «ومعادن»

سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات از تخصصی ترین هلدینگ های معدنی فلزی کشور بوده که به عنوان بازوی سرمایه گذاری بزرگترین فولاد ساز خاورمیانه یعنی فولاد مبارکه اصفهان ، فعالیت می کند.

 بر خلاف بسیاری از واحد های رقیب که صرفا به امور سهامداری مشغول هستند ، این غول سرمایه گذاری در سنوات گذشته ، با اجرای استراتژی های عملیاتی اثربخش به یکی از اصلی ترین بازیگران اقتصاد کشور تبدیل شده و عملیات اجرایی بزرگترین  پروژه های پیشران در سطح کلان اقتصاد کشور را بر عهده گرفته و کارنامه عملیاتی  خود را به پروژه های قدری همچون  پروژه مس جانجا در سیستان ، نیروگاه برق شهید باکری سمنان ، الکترود گرافیت کازرون ، فروآلیاژها در شیروان ، کارخانه فولاد سازی اقلید پارس ( ۱.۱ میلیون تن ) ، فولاد آرتاویل اربیل ( ۱.۱ میلیون تن ) ، فولاد قروه ( ۱.۶ میلیون تن ) و فولاد یزد ( ۱.۱ میلیون تن ) و …  مزین کرده که نوید بخش آینده ای بسیار روشن برای سهامداران بالفعل و بالقوه این مجموعه است ؛ چرا که در سال های پیش رو از محل این پروژه ها ، ارزش افزوده بسیار بالایی نصیب سهامداران خواهد شد.

برای درک بهتر ارزش افزوده آتی و پتانسیل های بالای این هلیدنگ موفق کافیست تنها به یکی از واحد های زیر مجموعه ، توسعه صنعتی معدنی صبانور با درصد مالکیت ۸۵% ، توجه کنید. بر اساس استراتژی پلن هیات مدیره ، ظرف ۳ سال آینده  ، زنجیره ارزش فولاد این پرچمدار صنعت سنگ آهن با افزایش ظرفیت تولید کنسانتره به ۳.۶ میلیون تن ، گندله به ۱.۵ میلیون تن و احداث کارخانه های آهن اسفنجی ( ۱.۶ میلیون تن ) و واحد های فولاد سازی ( ۱ میلیون تن ) تکمیل خواهد شد و مجرای درآمدی مستمر و قوی برای شرکت مادر یعنی ومعادن ایجاد خواهد شد.

این واحد خوش آتیه با سرمایه اسمی ( Registered Capital  ) ۱۹.۲ همتی ، ارزش بازاری معادل ۹۳.۵ هزار میلیارد تومان داشته و از معدود هلدینگ های سرمایه گذاری بازار بوده که خالص ارزش دارایی های آن بیش از دو برابر ارزش بازار آن محاسبه شده است ؛ فلذا نسبت P/NAV شرکت که از مهمترین نسبت های تحلیلی صنعت سرمایه گذاری است ،  تقریبا ۵۰% بوده که مهر تاییدی بر ارزنده و کم ریسک بودن سرمایه گذاری در این غول معدنی فلزی است.

در انتهای مرداد ۱۴۰۲ ، بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت با ثبت جامپ ۳.۲۸ همتی نسبت به ماه گذشته به ۲۸.۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. ۶۵% این منابع ، ۱۸.۷ همت ،  در واحد های بورسی و مابقی ( ۳۵% معادل ۹.۸۹ همت ) در شرکت های غیر بورسی سرمایه گذاری شده است.

در مرداد ماه ۱۴۰۲ ، بهای تمام شده سبد بورسی به میزان ۲.۷ هزار میلیارد تومان افزایش را نشان داده که بخش عمده آن مربوط به شرکت در افزایش سرمایه و تحصیل حق تقدم دو زیرمجموعه معدنی بوده است ، یکی کچاد به ارزش ۱.۳۷ همت و دیگری گل گهر به ارزش ۱.۱۱ همت. گفتنی است که بهای تمام شده سبد غیر بورسی نیز در مرداد ماه ۵۷۸ میلیارد تومان افزایش داشته است. ( جزییات واحد های سرمایه پذیر در گزارش ذکر نشده است ).

فعالیت معاملاتی شرکت در بازار سرمایه نیز در این ماه ، ۴.۴ میلیارد تومان سود به همراه داشته است. تقریبا ۷۰% این سود ، ۳ میلیارد تومان ،  از محل فروش سهام شرکت سرمایه گذاری و توسعه خوزستان ( وثخوز ) حاصل شده است.

بررسی سبد بورسی شرکت از وسواس بالای تیم مدیریتی این غول سرمایه گذاری  در انتخاب شرکت های سرمایه پذیر حکایت دارد ؛ چرا که  بخش اعظم منابع مالی بیزینس در پرچمداران صنایع بورسی متمرکز شده است. برای نمونه ، در صنعت استخراج کانه های فلزی ، شرکت های یکه تاز این صنعت یعنی تجلی توسعه معادن فلزات ، سنگ آهن گل گهر ، معدنی صنعتی چادرملو ، سنگ آهن گهر زمین و توسعه معدنی صنعتی صبانور گلچین شده اند و در حدود ۷۷% منابع بورسی ، معادل ۱۴.۳ هزار میلیارد تومان ، به این شرکت ها تخصیص یافته است. چنین وسواسی که شرط اصلی اثربخشی و بازدهی هر سرمایه گذاری است ، ارزش افزوده ای باورنکردنی ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی برای سهامداران به همراه داشته است.

خلاصه صورت وضعیت پرتفوی شرکت در انتهای مرداد ماه به شرح زیر است:

در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

قیمت پایانی : ۴.۶۸۲ ریال

ارزش بازار : ۹۳۵.۵۸۴ میلیارد ریال

نمودار قمیتی سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:

نمودار قیمتی این واحد ممتاز بورسی به منطقه کم ریسکی رسیده و شرایط مناسبی برای ورود پله ای فراهم شده است. سهم به کف کانال بلندمدت خود رسیده که  بازار در گذشته به آن به خوبی احترام گذاشته و هر بار که به این منطقه نزدیک شده ، حداقل گین ۸۰% نصیب سهامداران و معامله گران کرده است. در سناریو صعودی ، منطقه ۶۰۰ تومان که تقریبا میانه کانال است ، نخستین حد سود و پس از آن ، سقف کانال بلندمدت به عنوان دومین ایسگاه سیو سود معرفی می شود.

منبع: بورس ۲۴

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=76764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.