• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

تجلیل از واحدهای برتر ستادی، استانی و شعب بانک توسعه تعاون سقف وام بانک‌ قرض‌الحسنه مهر ایران به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافت حضور شرکت‌های گروه مالی گردشگری در دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی تأمین مالی ۳۶۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن به ارزش بیش از ۱۶۵ همت فراهم شدن امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک پاسارگاد برای ثبت نام در «طرح عرضه خودروهای برقی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای برقی وارداتی» فرصتها و چالشهای ابزار مشتقه اسلامی توسعه سواد دیجیتال و هوش مصنوعی در سازمان‌های بیمه امکان ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی با حساب وکالتی بانک کارآفرین در سال گذشته مبلغ ۴۶۵ میلیون یورو از مطالبات ارزی و ۶۱۸ هزار میلیارد ریال از مطالبات ریالی این بانک وصول و به چرخه تسهیلات دهی بازگشت/ وصول مطالبات یک فرآیند مستمر و ضروری برای تداوم فعالیت های مؤثر شبکه بانکی است بازدید وزیر امور اقتصادی و دارایی از طرح شرکت ساوانا که توسط بانک صنعت و معدن تامین مالی شده است شورای سیاست گذاری اطلاع رسانی صنعت بیمه راه اندازی خواهد شد

0

رشد ۸۱ درصدی پرداخت تسهیلات خانوار در بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی

  • کد خبر : 88675
  • 19 اردیبهشت 1403 - 17:16
رشد ۸۱ درصدی پرداخت تسهیلات خانوار در بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی

بر اساس آمار بانک مرکزی میزان پرداخت تسهیلات در گروه مصرف‌کننده نهایی (خانوار) از جمله قرض‌الحسنه ازدواج، ضروری، فرزندآوری، اشتغال و… توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در سال گذشته ۸۱ درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲، مجموعاً ۵۶ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال مربوط به دو گروه، شامل صاحبان کسب ‌وکار (حقوقی و حقیقی) در شش بخش شامل کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات، متفرقه و همچنین گروه مصرف‌کننده نهایی (خانوار) بوده است.

سهم بانک‌های خصوصی از کل تسهیلات پرداختی

سهم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی کشور مجموعاً ۲۲ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال است که این رقم ۳۹.۴ درصد از کل تسهیلات را شامل می‌شود. در مقابل سهم بانک‌های دولتی ۲۳.۷ درصد و بانک‌های خصوصی شده (اصل ۴۴) نیز ۳۶.۹ است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مقایسه با عملکرد دوره مشابه سال ۱۴۰۱ این میزان برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی حدود ۲۵ درصد رشد داشته که با توجه به هدف‌گذاری و کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها به میزان سالانه ۲۴ درصد، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. مجموع تسهیلات پرداختی طی مدت مزبور ۱۷ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۲۲۹ میلیارد ریال بوده است.

بنابراین گزارش بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی با پرداخت ۱۸ میلیون ۳۶۰ هزار و ۵۸۱ میلیارد ریال تسهیلات طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ به گروه صاحبان کسب‌وکار در شش بخش اقتصادی مذکور، سهمی معادل ۳۹.۸ درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی کشور در این بخش به خود اختصاص داده‌اند که بیانگر نقش مهم این بانک‌ها در رونق اقتصاد و کسب‌وکارها است. این میزان برای بانک‌های دولتی ۲۱.۳ درصد و برای بانک‌های خصوصی شده ۳۸.۹ درصد است.

همچنین تسهیلات پرداختی در قالب تأمین سرمایه در گردش به بخش‌های اقتصادی کشور طی ۱۲ ‌ماهه سال گذشته برای کل شبکه بانکی کشور بالغ بر ۳۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۵۹۹ میلیارد ریال بوده است که این رقم معادل ۴/۶۲ درصد از کل تسهیلات پرداختی است.

حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان

در راستای حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان از مجموع ۱۶ میلیون و ۷۴۳ هزار و یک میلیارد ریال تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی کشور در بخش صنعت و معدن که سهمی معادل ۳۶ درصد از کل تسهیلات به بخش‌های اقتصادی کشور را دارا است، حدود ۳۲ درصد از آن (مبلغ پنج میلیون و ۷۰۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد ریال) توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی اعطا شده است. درحالی که سهم اعطای تسهیلات نظام بانکی به این بخش اقتصادی نسبت به عملکرد دوره مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش ‌یافته است.

آمار پرداخت تسهیلات در بخش خدمات

بنابراین گزارش در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ کل تسهیلات اعطایی در بخش خدمات شامل بهداشت و درمان، حمل و نقل، خدمات صنعتی و… بالغ بر ۱۹ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۳۵۱ میلیارد ریال بوده که از این رقم ، مبلغ ۹ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۶۵۲ میلیارد ریال معادل ۵۱.۶ درصد، توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی تأمین و پرداخت شده است. بدین ترتیب عملکرد این بخش نسبت به دوره مشابه سال گذشته برای بانک‌های خصوصی بیش از ۲۴ درصد رشد داشته است. این بخش به دلیل سهم به سزایی که در بهبود رفاه و سلامت جامعه همچنین ایجاد اشتغال دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رشد ۸۱ درصدی پرداخت تسهیلات در بخش خانوار

در گروه مصرف‌کننده نهایی (خانوار) با اهداف تعمیرات، جعاله تعمیر مسکن، خرید مسکن غیر نوساز، خرید مسکن نوساز، خرید کالا، خرید خودرو، قرض‌الحسنه ازدواج، ضروری، فرزندآوری، اشتغال، ایثارگران، بهزیستی، کمیته امداد و ودیعه مسکن، سهم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی معادل ۳۷.۷ درصد از مجموع ۱۰ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال تسهیلات اعطایی شبکه بانکی کشور می‌باشد.

این میزان برای بانک‌های دولتی معادل ۳۴.۷ درصد از کل تسهیلات و بالغ بر۳ میلیون ۵۹۱ هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال بوده است. لازم به ذکر است اعطای این تسهیلات (معادل ۳ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۴۳ میلیارد ریال) در بانک‌های خصوصی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸۱ درصد رشد داشته که بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است.

علیرغم هجمه‌های وارده به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی شاهد آن هستیم که این مراکز همواره در تلاش بوده‌اند تا همسو باسیاست‌های کلان کشور نقش مهمی در رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی کشور ایفا نمایند.

منبع: کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=88675

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.