• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

دیدار هیئت‌رئیسۀ کانون بازنشستگان بانک صادرات ایران با مدیرعامل بیمه سرمد تقدیر بنیاد قلب پارس از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۱۶هزار نفر با وام ازدواج بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به خانه بخت رفتند انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) تحقق ۹۸درصدی تکالیف مقرر در قانون بودجه در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانک پارسیان در جهت محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت اجتماعی تقدیر مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس از مدیرعامل پست بانک ایران و مدیریت شعب استان فارس ایجاد زیرساخت لازم برای اطلاع رسانی و شفافیت در عملکرد شرکت افزایش ظرفیت تولید فولاد منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد عملیات اجرایی بخش صنعتی وخط تولید پروژه  فروآلیاژ شیروان کلید خورد / گامی در جهت توسعه اقتصادی و صنعتی خراسان شمالی برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳ سید احمدرضا صدر سرپرست روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شد

3

داخلی سازی ۹۰ درصدی موتور XUP ایران خودرو

  • کد خبر : 78996
  • 30 مهر 1402 - 12:33
داخلی سازی ۹۰ درصدی موتور XUP ایران خودرو

مدیر طرح موتور XUP ایران خودرو اصلی ترین نقطه قوت این موتور را استفاده از زنجیره و توان تولید قطعات داخلی دانست و گفت: در تولید این موتور بیش از ۹۰ درصد خودکفا هستیم و تمام قطعات مکانیکی آن به صورت کامل در داخل کشور تولید می شود.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایکوپرس- محمد کاظمی افزود: موتور XUP نسبت به موتور پایه خود یعنی XU7 تغییرات بسیاری داشت و بیش از ۳۰ قطعه در آن به صورت کامل تغییر کرد و موتوری کاملا جدید به وجود آمد تا بتواند استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت که استانداردهای الزام آور است را دارا باشد.
مدیر طرح موتور XUP، با بیان این که در این طرح، مهم ترین مساله مصرف سوخت و آلایندگی موتور بود، یادآور شد: موتور XU7 از استاندارد آلایندگی یورو ۲ به یورو  ۴ ارتقا داده شده بود، اما موتور XUP از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار است، به ویژه این که مصرف سوخت ترکیبی آن نیز بر روی خودروی پارس تقریبا  ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و بر روی خودروی آریسان ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کلیومتر پیمایش است. از ابتدای طرح نیز مقرر شد که موتور XUP  به صورت دوگانه سوز طراحی و تولید شود تا بعدا بتواند در محصولات آریسان، سمند، پژو ۴۰۵ و پارس استفاده شود، اما به دلیل الزامات استانداردی، دو خودروی سمند و ۴۰۵ از خط تولید ایران خودرو خارج و دو خودروی پارس و آریسان تولید شدند. 
وی با اشاره به تغییرات این موتور نسبت به موتور پایه، عنوان کرد: در موتور XUP، برخی قطعات مانند مجموعه شاتون و پیستون به طور کامل تغییر کرده و جدید است. میل لنگ و یاتاقان ها نیز کاملا جدید هستند؛ بر روی بلوک موتور که تولید ایران خودرو است نیز تغییراتی صورت گرفته و سرسیلندر و چندراهه هوای این موتور کاملا جدید شده و به موتور XUM نزدیک است. باتوجه به این که این موتور دوگانه سوز طراحی شده است تغییرات موادی در سوپاپ هوا و دود و سیت سوپاپ ایجاد شده است. همچنین افزایش نسبت تراکم موتور به ۱۰.۵ برای دستیابی به حداکثر توان و گشتاور به خصوص در حالت سوخت CNG انجام شده است، همچنین تسمه زمان بندی این موتور از لحاظ جنس به دلیل تقویت موتور تغییر کرده است. مسیر هوای ورودی به موتور جدید شده و از محفظه صافی هوای موتور TU5 استفاده شده است. درپوش دریچه های موتور و مسیر گازهای محفظه لنگ (CVS) موتور نیز تغییر کرده است. 
کاظمی هم چنین با بیان این که شمع موتور XUP شمع سوزنی است تا بتواند پایداری احتراق را ایجاد کند، خاطرنشان کرد: روغن به کار رفته در این موتور روغنی است که بتواند پایین ترین میزان اصطکاک را ایجاد و مصرف سوخت را کاهش دهد. جعبه دنده در این موتور نیز تغییر یافته است و نسبت دنده ها کاملا جدید شده اند تا بتواند با موتور برای رسیدن به اهداف بیشینه تطابق را داشته باشد. 
وی با بیان این که برخی از قطعات جانبی موتور که اصلی ترین قطعات آن نیز به شمار می روند مانند قطعات الکترونیکی وECU، تغییراتی داشته اند، اظهار کرد: در نسخه تولیدی این محصول از دریچه گاز و پدال برقی استفاده شده است. ضمن این که قطعه خودرویی بسیار مهمی که به این موتور افزوده شده، منبع انبساط آب بوده که موجب تغییر کامل سامانه خنک کاری خودرو و موتور شده است، از منبع آب استفاده شده تا مشکل هواگیری سامانه خنک کاری موتور که باعث خراب شدن واشر سرسیلندر بوده است تا حدود بسیار زیادی رفع شود و در حال حاضر در محصول آریسان دو و پارس این مشکل مرتفع شده است. 
وی با اشاره به این که نسخه بنزین سوز موتور XUP دارای توان ۷۲ کیلووات و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر و نسخه گازسوز آن دارای توان ۶۸ کیلووات و گشتاور ۱۳۰ نیوتن متر است، عنوان کرد: پس از طراحی موتور EF7 گازسوز، موتور XUP نیز موتور پایه گازسوز شد، زیرا موتور XU7 که از قدیمی ترین موتورهای ایران خودرو به شمار می رفت، در اصل یک موتور دوگانه سوز بود؛ اما موتور XUP که در حال حاضر بر روی محصول آریسان دو قرار دارد، تنها به شکل دوگانه سوز تولید می شود، سعی شده است تا جای ممکن پایه گازسوز تولید شود.
کاظمی با بیان این که یکی از اهداف اصلی موتور XUP این بود که نسبت به موتور قدیمی خود، افزایش توان و گشتاور ۱۰ درصدی و کاهش حداکثری مصرف سوخت (دو لیتر) نسبت به موتور پایه داشته باشد، اظهار کرد: برخی از مشکلات موتور پایه که مهم ترین آن سوختن واشر سرسیلندر بود، با تغییر سیستم خنک کاری به طور کامل حل شده است. 
وی با اشاره به این که خودروی آریسان دو نسبت به آریسان یک تغییرات بسیار زیادی دارد، گفت: مهم ترین تغییرات صورت گرفته در این محصول، محرک شدن چرخ جلوی آن است، تا پیش از این چرخ های عقب این خودرو محرک بود.
مدیر طرح توسعه موتور XUP، با بیان این که این خودرو نسبت به خودروی پایه دارای چند تغییر اساسی است، اظهار کرد: در این محصول از پلتفرم یکپارچه استفاده شده است؛ یعنی محفظه موتور، محل جانمایی آن و شاسی خودرو آن تغییر یافته است. هم چنین جانمایی مخزن گاز و چرخ زاپاس در پلتفرم جدید آریسان تغییر کرده و مشتری می تواند از فضای کامل اتاق بار استفاده بهینه کند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=78996

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.