• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

ثبت کارنامه عملیاتی درخشان فولاد خوزستان در بهار ۱۴۰۲

  • کد خبر : 74174
  • 03 مرداد 1402 - 15:50
ثبت کارنامه عملیاتی درخشان فولاد خوزستان در بهار ۱۴۰۲

فولاد خوزستان ، بزرگترین تامین کننده شمش فولاد داخل کشور ، بهار ۱۴۰۲ را با ثبت کارنامه عملیاتی درخشان به پایان رساند.

سهم ۲۴٫۵% از ارزش معاملات و سهم ۲۳٫۷% از حجم معاملات شمش در بورس کالا ، جهش ۱۲۵% درآمد داخلی ، رشد ۶۴% تناژ فروش کلیدی ترین محصول شرکت یعنی بلوم و بیلت و افزایش تناژ تولید به میزان ۴۳۳ هزار تن نسبت به بهار ۱۴۰۱ ، گوشه ای از افتخارات شرکت در نخستین فصل دوره ۱۴۰۲ می باشد.

ارزش تجمیعی درآمد های این غول شمش در بهار ۱۴۰۲ با پرش ۸٫۸ همتی نسبت به مقطع مقایسه ای به ۲۱٫۵ همت رسیده است. شرکت در خرداد ماه ۱۴۰۲ ، موفق به ثبت درآمد ۸٫۴۵ همتی شده که نسبت به ماه مقایسه ای ، ۲٫۴۱ همت رشد داشته است. نمودار مقایسه ای درآمد شرکت به شرح زیر است:

500

 در بهار ۱۴۰۲ ، با شناسایی ۲۱٫۵۶ همت درآمد فصلی ، ۴۰% درآمد سال مالی قبل پوشش داده شده است. در بودجه عملیاتی ۱۴۰۲ ، درآمد ۷۸ همتی برآورد شده که با گذشت سه ماه ، ۲۷% این بودجه تحقق یافته است. در صورت تحقق بودجه مذکور ، شاهد رشد ۲٫۸ همت سود ناخالص خواهیم بود. شایان ذکر است که شرکت موفق به رشد ۵٫۱۹ همتی درآمد های خود نسبت به فصل قبلی ، زمستان ۱۴۰۱ ، شده است.

۲

فولاد خوزستان که اصلی ترین قطب تولید فولاد خام  درکشور پس از فولاد مبارکه به شمار می رود ، دارای سه مجتمع تولیدی با مشخصات زیر می باشد:

۱)    واحد گندله سازی به ظرفیت ۶٫۴ میلیون تن در سال

۲)    واحد احیا مستقیم با ظرفیت ۴ میلیون تن درسال که محل تبدیل گندله های سنگ آهن به آهن اسفنجی می باشد

۳)    واحد فولاد سازی که محل ساخت تختال ( اسلب ) و شمش بلوم و بیلت از آهن اسفنجی می باشد. در حال حاضر ظرفیت تولیدی این بخش ، ۳٫۸ میلیون تن بوده که با اتمام طرح های توسعه به ۵٫۲ میلیون تن خواهد رسید.

بخش اعظم درآمد های عملیاتی بهار ۱۴۰۲ از محل فروش فولاد میانی حاصل می شود.  شمش بلوم و بیلت ۶۲% و اسلب ۳۷% سبد درآمدی شرکت را به خود اختصاص داده اند. در ادامه به بررسی تغییرات تولید ، فروش و نرخ فروش شمش فولادی ( بلوم و بیلت ) به عنوان اصلی ترین محصول شرکت خواهیم پرداخت.

تناژ تولیدی محصول استراتژیک شرکت ، بلوم و بیلت ، در بهار ۱۴۰۲ به ۶۲۰ هزار تن رسیده که بیانگر رشد ۱۱۹ هزار تنی ( معادل ۲۴% ) نسبت به بهار ۱۴۰۱ می باشد. همچنین تناژ تولید این شمش فولادی نسبت به فصل قبلی نیز به میزان ۱۵ هزار تن افزایش یافته است.

۳

 در خرداد ۱۴۰۲ شاهد ثبت رکورد تولید شمش فولادی در دوره جاری هستیم. در این ماه ، مجموعا ۲۲۰ هزار تن شمش تولید شده که نسبت به ماه قبلی ۱۵ هزار تن افزایش یافته است.

در دوره ۱۴۰۱ ، میانگین تولید ماهانه شمش ، ۱۸۸ هزار تن محاسبه شده است ؛ فلذا تناژ تولیدی این محصول در خرداد ۱۴۰۲ ، ۳۱ هزار تن نسبت به میانگین ۱۴۰۱ افزایش یافته است. شایان ذکر است که تناژ تولید خرداد ۱۴۰۲ نسبت به ماه مقایسه ای نیز جهش ۵۸% را ثبت کرده و ۸۱ هزار تن افزایش یافته است.

۶

 تناژ فروش شمش فولاد نیز به طبع تناژ تولیدی این محصول ، تغییرات چشمگیری داشته و به روند مثبت خود ادامه داده است. در بهار ۱۴۰۲ ، ۶۵۱ هزار تن شمش فولادی روانه بازار های داخلی و صادراتی شده که نشان دهنده جهش ۶۴% تناژ فروش نسبت به بهار ۱۴۰۱ می باشد.

۶

 در خرداد ۱۴۰۲ ، رکورد فروش شمش در دوره جاری شکسته شده و با افزایش ۳۷ هزار تنی به ۲۶۷ هزار تن رسیده است ( تناژ فروش این ماه نسبت به ماه قبلی ۳۷ هزار تن افزایش یافته است ). تغییرات تناژ فروش ماهانه این محصول به شرح زیر است:

754

 هر تن شمش فولادی در خرداد ۱۴۰۱ ، ۱۵ میلیون تومان در بازار داخلی و ۱۷٫۲ میلیون تومان در بازار صادراتی معامله شده است. نرخ فروش داخلی و صادراتی این محصول در خرداد ۱۴۰۲ به ترتیب ۴۳% و ۲۱% افزایش یافته و به ۲۱٫۴ و ۲۰٫۸ میلیون تومان در هر تن رسیده است.

در بهار ۱۴۰۲ ، هر تن شمش فولادی به طور میانگین در بازار داخلی ۲۰٫۶ میلیون تومان معامله شده که نسبت به مقطع مقایسه ای ، ۵٫۷ میلیون تومان معادل ۳۸% افزایش نرخ را شاهد هستیم. در بازار صادراتی نیز نرخ موزون فصلی با ۴۰% افزایش به ۲۰٫۶ میلیون تومان در هر تن رسیده است. 

نمودار تغییرات نرخ فروش داخلی و صادراتی این محصول به شرح زیر می باشد:

۶۷
9

 نمودار نرخ فروش شمش ( دلار ) فوب کارخانه به شرح زیر می باشد: ۴۶۵ دلار در هر تن.

10

 به دنبال تغییرات اساسی فاکتور های بینادی عملیات شرکت ( تناژ تولید ، فروش و نرخ فروش محصول اصلی ) از محل فروش شمش فولادی در بهار ۱۴۰۲ ، ۱۳٫۴۷ همت درآمد شناسایی شده که نسبت به بهار مقایسه ای ، ۱۲۹% معادل ۷٫۵۷ جهش داشته است.

درآمد فروش شمش در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به ماه مقایسه ای ۳٫۶ برابر شده و با افزایش ۴٫۱ همتی به ۵٫۶۸ همت رسیده است. نمودار تغییرات درآمد فروش ماهانه شمش فولاد به شرح زیر می باشد:

111
لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=74174

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.