• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

ثبت سومین رکورد ماهانه تولید در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه

  • کد خبر : 79439
  • 07 آبان 1402 - 13:35
ثبت سومین رکورد ماهانه تولید در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه

کارکنان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در هفت‌ماهه منتهی به مهرماه سال ۱۴۰۲ در ثبت رکورد ماهانه، به قول اهالی فوتبال «هتریک» کردند.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از ایراسین، کارکنان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در هفت‌ماهه منتهی به مهرماه سال ۱۴۰۲ در ثبت رکورد ماهانه، به قول اهالی فوتبال «هتریک» کردند.

پس از ثبت این موفقیت، مدیر ناحیه و جمع دیگری از مدیران، رؤسا و کارشناسان این ناحیه پیرامون کسب این موفقیت چنین گفتند:

قاسم خوشدل‌پور، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه اظهار داشت: با توجه به این در سوره نجم آیه ۳۹ قرآن کریم تأکید شده است که «وَأَن لیسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی (و برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست)، همکاران پرتلاش و پرتوان ما در این ناحیه، در سایه الطاف الهی و با اتکا به روحیه مضاعف خود پس از کسب رکورد ماهانه تولید در فروردین و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، این بار با تولید ۸۰۱ هزار و ۹۲۰ تن تختال در مهرماه سال جاری شگفتی دیگری خلق کردند.

وی افزود: ثبت این‌گونه رکوردها در ماه‌های نیمه دوم سال که نسبت به ماه‌های نیمه اول، یک روز کاری کمتر دارد، بسیار دشوارتر است و این امر اهمیت کسب رکورد را بیشتر نشان می‌دهد.

خوشدل‌پور گفت: رسیدن به چنین تولیدی ناشی از پیگیری، همدلی، هماهنگی و کار شبانه‌روزی و بی‌وقفه کارکنان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم است. البته دست‌یابی به چنین دستاوردی به‌تنهایی مقدور نیست و فعالیت بسیاری از همکاران در قسمت‌های مختلف نظیر حوزه تأمین مواد اولیه، تأمین منابع انرژی و سایر بخش‌ها را لازم دارد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه بیان کرد: موضوعی که اهمیت این رکورد را بیشتر نشان می‌دهد تولید کیفی در کنار تولید کمّی و همچنین رعایت نکات ایمنی برای حفظ سلامت کارکنان است که این موضوع جای افتخار دارد.

عباس محمدی، مدیر تولید فولاد مذاب فولادمبارکه گفت : کارکنان پویا و پیشگام ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گیری هوشمندانه از روش‌های انعطاف‌پذیر در برنامه‌ریزی تولید در مهرماه و آماده‌سازی تجهیزات از ماه‌های قبل توانستند با کار گروهی و منسجم به تولید ماهانه قریب ۸۰۲ هزار تن تختال در مهرماه ۱۴۰۲ دست یابند. این حجم تولید با آسیب‌شناسی نقاط قابل‌بهبود و تحلیل دقیق روش‌های آماده‌به‌کاری و عملکردی تجهیزات و با سرمایه‌های انسانی هوشمند و همدل با تغییر در نحوه برنامه‌ریزی و تسریع در فرایندهای عملیاتی محقق شده است.

وی افزود: در این رکورد، زمان‌ها و تجهیزات قابل‌بهبود شناسایی و راهکاری برای آن‌ها مشخص شد تا بتوانیم زمان و دوره کاری تولید هر ذوب را به حداقل برسانیم. در این خصوص، چنانچه تجهیزی نیاز به زمان آماده‌به‌کاری داشته باشد، به‌صورت هم‌راستا سایر تجهیزات در واحدهای تولید فولاد، متالورژی ثانویه و ریخته‌گری مداوم فعالیت‌های آماده‌به‌کاری انجام می‌دهند. گفتنی است رکوردهای قبلی در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ با تولید ۷۸۶ هزار و ۱۰۰ تن تختال و در اردیبهشت‌ماه به میزان ۸۰۰ هزار تن حاصل شده بود و چنانچه محدودیت‌های انرژی برای ناحیه فولادسازی برطرف و یا حداقل کمتر شود، امکان تولید بسیار بیشتر فولاد خصوصاً فولادهای کیفی مهیا خواهد شد.

دانیال نظری، رئیس تولید متالورژی ثانویه فولادمبارکه خاطرنشان کرد: تولید و کسب رکورد جدید در ماهی که ۳۰ روز کاری دارد بسیار ارزنده است. پس از اخذ تصمیم برای کسب رکورد، در جلسه‌ای مشترک، مدیر ناحیه، مدیران میانی و رؤسای واحدها درخصوص خط مشی و فعالیت‌هایی که نیاز بود تحت کنترل باشد تبادل‌نظر کردند. در این میان، واحد متالورژی ثانویه نیز با توجه به استراتژیک بودن فعالیتش جلسه‌ای مشترک با تمامی شیفت‌های کاری برگزار کرد و هدف‌ها و خط قرمزها تا لایه‌های پایینی واحد اطلاع‌رسانی شد.

کاظم آخوندی، رئیس حمل مواد فولادمبارکه گفت: همگام با سایر واحدهای ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، واحد حمل مواد توانست با همکاری ناحیه آهن‌سازی با حمل ۱۰۰۲۲۵۲ تن آهن اسفنجی، رکورد ارسال اردیبهشت‌ماه به میزان ۹۴۴۹۷۴ تن را بیش از ۶ درصد افزایش دهد.

وی افزود: بخش تعمیرات این واحد به همراه پیمانکاران مقیم، سرویس و نگهداری تجهیزات را به‌گونه‌ای انجام دادند که کوره‌های قوس بدون توقف تولید خود را ادامه دهند.

محمد فخری، رئیس تولید ریخته‌گری مداوم فولادمبارکه بیان کرد: امسال هم شعار رشد تولید سرلوحه فعالیت‌های فولاد مبارکه قرار گرفته است و غیور مردان این ناحیه توانستند به لطف پروردگار و در سایه حمایت‌ها و درایت‌های مدیریت ناحیه به این رکورد غرورآفرین دست یابند. این رکورد غرورآفرین ثمره تلاش‌ شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی‌ دقیق و کاهش چشمگیر توقفات اضطراری در کل واحدهای ناحیه است.

محمد سلطانی، شیفت فورمن ریخته‌گری مداوم توضیح داد: با همت و تلاش پرسنل غیور فولادسازی و ریخته‌گری بار دیگر فعل خواستن صرف و رکوردی دیگر بر دفتر تاریخ افتخارات این ناحیه ثبت شد. گفتنی است رکورد قبلی طی ۳۱ روز بوده و تولید بیشتر نسبت به رکورد قبل، آن هم طی ۳۰ روز، شگفت‌انگیز و قابل‌تقدیر است. این رکورد از همدلی کارکنان و مدیریت ناحیه و همچنین آماده‌به‌کاری تجهیزات حکایت دارد.

امیر گرجی، کارشناس فرایند فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولادمبارکه خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فولاد مبارکه کیفیت و پایدارسازی شرایط تولید را هدف‌گذاری کرده و به‌خوبی این موارد را بهبود بخشیده است. استقرار این تفکر تحولی جدید منجر به کسب آمار و رکوردهای بهبود قابل‌توجه کیفی و کمّی شده است. کاهش نیتروژن پیک‌اپ و عیوب تختال در کنار افزایش راندمان تولید و کسب رکورد تناژ تختال گواه این موضوع است. دست‌یابی به رکورد سرعت تولید در ماشین‌های ریخته‌گری، نتیجه افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و هماهنگی اجزای مختلف ماشین ریخته‌گری است. این هماهنگی و برقراری ارتباط مناسب بین اجزای ماشین و فرایندهای انسانی، نشان‌دهنده یکپارچگی در تمام سطوح تولید و در نهایت تعالی سازمان است. این روحیه اتحاد، همکاری و همدلی موجب توسعه و تعالی سازمان بوده و نویدبخش رکوردهای جدید است.

محمد نصیری، رئیس تعمیرات کوره‌های قوس الکتریکی فولادمبارکه تشریح کرد: واحد تعمیرات کورهای قوس فولادسازی نیز در کنار سایر بخش‌های ناحیه فولادسازی توانست با همت و تلاش کارکنان خود نقشی مهم و حیاتی در این افتخار داشته باشد. برنامه‌ریزی و تلاش خستگی‌ناپذیر کارکنان تعمیرات در اجرای پروژه‌های بهبود در زمان‌های محدودیت انرژی، رفع مشکلات فرایند، استفاده بهینه از کمترین زمان توقفات در اوج زمان تولید، مانند تعویض شل و تعویض سنتر، کاهش ۵۰ درصدی توقفات اضطراری نسبت به اردیبهشت‌ماه و همچنین استفاده حداکثری از توان و جریان کوره‌ها با در نظر گرفتن مصارف نسوز و الکترود کوره‌های قوس به افزایش تولید مهرماه کمک شایانی کرد.

بهنام ادیبی، کارشناس تولید کوره‌های قوس الکتریکی فولادمبارکه گفت: در این ماه برای اولین بار در تاریخ فولاد مبارکه تولید یکی از کوره‌ها از مرز ۶۰۰ ذوب عبور کرد و شش کوره هرکدام تولید ماهانه‌ای بیش از صد هزار تن فولاد مذاب داشتند. این موفقیت‌ها در حالی به دست آمد که آهن اسفنجی خریداری تحویل‌شده به واحد کوره‌های قوس الکتریکی که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از شارژ کوره‌ها را تشکیل می‌دهد از پارامترهای کیفی مناسب و پایداری برخوردار نبود. در مهرماه برای پنجمین ماه متوالی تولید فولاد مذاب در واحد کوره‌های قوس الکتریکی با بالاترین کیفیت ممکن و بدون دانگرید شدن حتی یک ذوب انجام شد.

غلامرضا کمالی، مدیر مرکز تعمیرات نسوز فولادمبارکه بیان کرد: این رکورد ارزشمند به لطف خداوند و در نتیجه اراده، همدلی، مشارکت، کار گروهی و تلاش مثال‌زدنی کارکنان فولادسازی و واحدهای پشتیبانی و همچنین برنامه‌ریزی دقیق و نظارت مستمر فرایندها به دست آمد و نبود حادثه انسانی و تجهیزاتی، شیرینی رکورد را دو چنان ساخت.

وی ادامه داد: واحد تعمیرات نسوز، در راستای پشتیبانی کامل از خطوط تولید فولادسازی اقدامات قابل‌توجهی انجام داد که برخی از این اقدامات در کوره‌های قوس الکتریکی عبارت‌اند از: آماده‌سازی به‌موقع شل و سنتر کوره‌ها متناسب با نیاز تولید، ذوب‌گیری حداکثری از نسوز با استفاده از مواد نسوز با کیفیت بیشتر ضمن انجام بازرسی دقیق، ارتقای مداوم عمر سنترها با انجام تغییرات و بهبود ترکیب شیمیایی و طراحی، استفاده از آجر باکیفیت و ابعاد متناسب با شرایط مناطق حساس و بحرانی کوره ازجمله پشت دریچه سرباره، فازها و نیز ایجاد باکس‌های مقاوم به خوردگی، افزایش عمر تپ‌هول با ارتقای کیفیت نسوز و انجام تعمیرات گرم همانند لوله‌گذاری. تمامی اقدامات مذکور علاوه بر تسهیل دست‌یابی به رکورد تولید تختال، منجر به ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف نسوز کوره و سقف به میزان ۲.۴ کیلوگرم بر تن مذاب شد.

کمالی گفت: همچنین در قسمت نسوز پاتیل، اقدامات قابل‌توجهی ازجمله نسوزکاری و آماده‌سازی به‌موقع پاتیل‌ها، تأمین تعداد پاتیل در گردش موردنیاز تولید برای جلوگیری از توقف ذوب‌رسانی به ماشین‌های ریخته‌گری، هماهنگی جهت ارسال پاتیل‌ها به‌صورت کنترل‌شده، تعمیرات داغ نسوز بلوک‌های دمش و مذاب پاتیل، بهبود کیفیت نسوز پاتیل و صفحات دریچه کشویی و بازرسی منظم و دقیق نسوز پاتیل و توجه به پارامترهای تأثیرگذار در عمر پاتیل انجام گرفت. اقدامات مذکور منجر به افزایش عمر نسوز پاتیل شد و در همین راستا به دو رکورد بی‌سابقه عمر خط سرباره به میزان ۷۱ و ۸۲ ذوب نائل شدیم که این موضوع افزایش مدت‌زمان در سیکل بودن پاتیل‌ها و کاهش جابه‌جایی آن‌ها توسط کرین‌ها را به دنبال داشته است؛ همچنین اقدامات انجام شده در کاهش تعداد ذوب‌های لنسی و باز نشدن پاتیل در ریخته‌گری و بهبود نصب و کیفیت قطعات ویژه تاندیش نیز تأثیر زیادی در افزایش سکوئنس ریخته‌گری و کاهش توقفات این واحد داشته است.

محمدمهدی مرندی، رئیس کنترل کیفی ناحیه فولادمبارکه اظهار داشت: بار دیگر عزم جدی کارکنان سخت‌کوش و تلاشگر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با ثبت رکورد افتخارآمیز تولید تختال در مهرماه ۱۴۰۲ به بار نشست.

وی افزود: جای بسی خوشحالی است که بهره‌وری و چابکی بالا در این ناحیه نهادینه شده و استفاده حداکثری و بهینه از منابع تجهیزات در دسترس در ناحیه فولادسازی به یک امر دائمی و همیشگی تبدیل شده است.

مرندی بیان کرد: کسب رکورد تولید قریب به ۸۰۲ هزار تن تختال زمانی شیرین‌تر می‌شود که رکوردهای کیفی که در شهریورماه به دست آمده بود بار دیگر در مهرماه شکسته شد و تولید تختال مطابق سفارش در بازرسی گرم به ۹۹.۵۱ درصد و تولید تختال بدون عیب نیز به ۹۵.۸۳ درصد افزایش یافت.

حمید سلطانی، کارشناس آزمایشگاه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولادمبارکه تشریح کرد: تولید کمّی و کیفی فولاد مبارکه به‌طور مستمر در حال افزایش است. توسعه‌های کمی با دقت و قدرت همواره پیگیری می‌شود. همکاران آزمایشگاه فولادسازی نیز همگام با این توسعه‌ها همواره سعی در هموار کردن این مسیر از نظر تجهیزات آنالیزی و افزایش مهارت نیروی انسانی داشته‌اند. اطمینان از کیفیت محصول مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی از مهم‌ترین شاخص‌های تولید است. این مهم در آزمایشگاه فولادسازی با حمایت تیم مدیریتی و پیگیری کارکنان و همچنین با به‌روز کردن تجهیزات رقم می‌خورد تا امکان افزایش تولید و ثبت رکورد جدید میسر شود.

محسن احمدی، رئیس آماده‌سازی تختال فولادمبارکه گفت: همکاران تلاشگر واحد آماده‌سازی تختال که وظیفه آماده‌سازی و ارسال اسلب به نورد گرم و مشتریان داخلی و خارجی را دارند با تکیه‌بر تلاش و همدلی، در دست‌یابی به این رکورد ایفای نقش کردند.

وی ادامه داد: حمایت‌های بی‌دریغ مدیریت ناحیه، عزم راسخ کارکنان و اصلاح فرایندهای موجود از عوامل اصلی این رکورد است. امیدواریم با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و تأمین به‌موقع و کافی انرژی و مواد موردنیاز برای تولید بتوان عملکرد درخشانی را تا پایان سال ثبت کرد.

خوشدل‌پور در پایان ضمن قدردانی از تلاش تمامی واحدها و کارکنان اثرگذار در کسب این رکورد گفت: کسب چنین رکوردهایی ضمن افزایش روحیه خودباوری و اعتمادبه‌نفس کارکنان، ما را برای فتح قله‌های غرورآفرین، مصمم‌تر می‌نماید.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=79439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.