• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

توسعه هوشمند در دستور کار چادرملو قراردارد/ گذر موفق از پیک بار شبکه برق در نیروگاه‌های چادرملو/ ۳۵ طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵ میلیارد یورو در حال اجراست

  • کد خبر : 79742
  • 13 آبان 1402 - 19:49
توسعه هوشمند در دستور کار چادرملو قراردارد/ گذر موفق از پیک بار شبکه برق در نیروگاه‌های چادرملو/ ۳۵ طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵ میلیارد یورو در حال اجراست

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، گفت : ۳۵ طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵ میلیارد یورو در مجموعه چادرملو در حال اجراست، که اشتغال زایی مستقیم برای حدود ۸ هزار نفر را به همراه دارد.

مهندس طاهر زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات معدن در جمع خبرنگاران اظهار داشت : چادرملو عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی داخلی در بخش زنجیره فولاد در داخل کشور فعالیت می‌کند. وی همچنین تاکید کرد که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره سنگ‌آهن در کشور بوده و توانسته در سال ۱۴۰۱ یازده میلیون تن کنسانتره تولید کند.

طاهرزاده به روند اجرایی طرح های توسعه چادرملو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳۵  طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵ میلیارد یورو در مجموعه چادر ملو در حال اجراست که اشتغال زایی مستقیم این طرح‌ها نزدیک به ۸۰۰۰ نفر خواهد بود.

مهندس طاهر زاده اعلام کرد که در سال جاری قصد داریم ۲ طرح رو به بهره‌برداری برسانیم از جمله آن طرح کنستانتره یک میلیون تنی عصر نوین بهاباد است که ۶۲ درصد سهامش مربوط به مجموعه چادرلو است  و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان در سه ماهه چهارم سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید همچنین طرح گندوله ۴ میلیون تنی است که با مشارکت مجموعه غدیر در حال اجراست .

در ادامه طاهر زاده اعلام کرد که برق یکی از گلوگاه‌های اصلی اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرایط فعلی است و قبل از پیک برق سال آینده نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی در مجتمع صنعتی باید وارد مدار شود. این در حالی است که فاز ۱ نیروگاه در بخش گاز نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز ۲ در حدود ۲۰ است.

همچنین مهندس طاهر زاده اعلام کرد که یک نیروگاه خورشیدی جدید با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در منطقه خضرآباد یزد برای تولید فولاد سبز به زودی احداث خواهد شد . وی در ادامه اظهار داشت: پیش بینی می‌شود که در مدت ۱۹ ماه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶۰ میلیون تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

این نیروگاه بخشی از تلاش برای تولید صنعت فولاد سبز در ایران و تأمین انرژی نیروگاه‌های خورشیدی مجموعه چادرملو خواهد بود.

مهندس طاهر زاده اعلام کرد: در حال حاضر نیروگاه با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات به صورت سیکل ترکیبی در منطقه اردکان، نزدیک به مجتمع صنعتی فعال است. مجتمع صنعتی چادرملو در حال حاضر به برق ۲۱۰ مگاواتی نیاز دارد، و برق باقی‌مانده از تولید نیروگاه به شبکه برق کشور تزریق می‌شود. با راه‌اندازی نیروگاه جدید که خود تولیدکننده برق می‌باشد، امیدواریم که مشکلاتی که در سال‌های ۱۴۰۲، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ به دلیل عدم تولید برق به وجود آمد، به حداقل برسد.

او گفت: همچنین، در حال اجرای یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات هستیم و برنامه‌های ما شامل افزایش ۳۰ مگاوات دیگر نیز می‌شود. به علاوه، دو پروژه دیگر برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی ۱۰ مگاواتی در مناطق بهاباد و اردکان در دست اجرا قرار دارد. این پروژه‌ها به طور کلی به تأمین انرژی مجموعه چادرملو اختصاص خواهند یافت و در یک زمان تقریبی حدود ۱۳۰ مگاوات انرژی از نیروگاه‌های خورشیدی مجموعه چادرملو تأمین خواهد شد.

مهندس طاهر زاده اظهار نمود: تکنولوژی تولید فولاد در مجموعه چادرملو بسیار پیشرفته و به‌روز است و تمام تلاش‌های ما برای کاهش مصرف انرژی، به ویژه برق، گاز و آب، به حداقل رساندن مصرف انرژی است.

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین افزود: مجموعه چادرملو در همکاری با شرکت واسکو در پروژه انتقال آب از خلیج فارس به منطقه اردکان با طول ۸۲۰ کیلومتر نقش دارد. هدف اصلی این پروژه تأمین آب مورد نیاز و ایجاد فشار آب بر منابع آب شیرین‌سازی شده در اردکان است، تا بتوان مصرف آب‌های زیرزمینی را به حداقل ممکن کاهش داد و اطمینان به ذخیره‌سازی آب در آینده فراهم کرد.

طاهر زاده اظهار کرد: ما همچنین در راستای تأمین خوراک مجموعه چادرملو تلاش‌هایی انجام می‌دهیم. این تلاش‌ها شامل برداشت مواد از معادن شرکت و همچنین بهره‌برداری از فرآوری سنگ‌های باطله معدن می‌شود. در سال جاری تخمین زده می‌شود که حدود ۳ میلیون تن از خوراک ورودی معدن از معدن‌های باطله فرآوری شده استخراج شود. همچنین در بخش بازرگانی، تلاش می‌شود تا ارتباطات موثری با بهره‌برداران معدنی، به خصوص معادن کوچک، به منظور تأمین مواد اولیه برای مجموعه چادرملو برقرار شود.

وی اعلام کرد: در مجموعه چادرملو، دو پروژه معدنی را آغاز کرده‌ایم، از جمله معدن D19 که با همکاری شرکت سنگ‌آهن مرکزی، برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از این معدن در دستور کار قرار دارد. تاکنون نزدیک به ۱۳۰ میلیون تن باطله از این معدن استخراج شده است. مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم که در پایان سال جاری بتوانیم دسترسی به سنگ‌آهن از معدن D19 را داشته باشیم. همچنین، توافقنامه هم با مجموعه انرژی اتمی در قالب مشارکت داریم.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=79742

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.