• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
1

تغییر در فرایند رجیستری تلفن همراه از امروز؛ شرایط جدید اعلام شد

  • کد خبر : 4968
  • 01 دی 1399 - 11:35
تغییر در فرایند رجیستری تلفن همراه از امروز؛ شرایط جدید اعلام شد

رجیستری تلفن همراه از امروز غیرحضوری شده و مسافران در صورت عدم ثبت اطلاعات در مبادی ورودی، امکان رجیستری نخواهند داشت.

به گزارش رویداد خبربه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مکاتبه اخیر گمرک ایران با ستاد مبارزه با قاچاق کالا در مورد تبعات رجیستری حضوری، آن هم در شرایط کرونایی موجود موجب شد طی مذاکرات صورت گرفته، روال رجیستری گوشی در مبادی ورودی تغییر کند.

در ۱۲ مهر امسال بر اساس ابلاغیه‌ای به گمرکات اجرایی، قرار شد هرگونه ثبت غیرحضوری تلفن همراه و بعد از خروج از گمرکات اجرایی (مبادی ورودی) توسط مسافران ممنوع و اظهار و ثبت تلفن همراه مسافران فقط در محل مبادی ورودی و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام شود.

اما طولی نکشید که تشکیل صف‌های طولانی و چند ساعته موجب تعلل بسیار مسافران در سالن‌های ورودی شد که نه تنها موجب ایجاد خطر برای مسافران، بلکه کارکنان گمرک با توجه به محدودیت‌های موجود شد.

 در نهایت گمرک ایران طی نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اعلام گزارشی از شرایط موجود درخواست کرد که جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و همچنین برای رضایتمندی مسافران ورودی و نظام‌مند کردن فرایند رجیستری، اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل، به صورت غیرحضوری و پس از انجام استعلامات سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک انجام شود تا ضمن جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از اجرای طرح، از تجمع و شیوع بیماری کووید-۱۹ با قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.

بر این اساس، شرایط رجیستری دوباره تغییر کرد و غیرحضوری شد؛ به طوری که تمامی فرایندی که مسافر در سالن ورودی گمرک برای اظهار و ثبت اطلاعات اولیه انجام می‌دهد، کمتر از یک دقیقه زمان بر بوده و مابقی، غیرحضوری انجام می‌شود.

درآستانه غیرحضوری شدن رجیستری گوشی تلفن همراه، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران  جزئیات این جریان را تشریح کرده است:

ثبت اطلاعات توسط بارکدخوان

ارونقی با اشاره به اینکه در نتیجه مذاکرات صورت گرفته بخشنامه قبلی در خصوص چگونگی انجام فرایند رجیستری گوشی همراه مسافر ورودی لغو و شیوه نامه جدید به گمرکات اجرایی ابلاغ شده و از اول دی ماه اجرایی می‌شود، در این رابطه توضیح داد: از امروز (دوشنبه)، ثبت اطلاعات مسافر و مشخصات گوشی تلفن‌های همراه در بدو ورود و قبل از خروج از سالن مسافری پس از اظهار گوشی از سوی مسافر و رویت آن توسط متصدیان گمرکات اجرایی و ثبت اطلاعات آن از طریق بارکد خوان انجام می‌شود. بعد از این مرحله، انجام ادامه فرایند رجیستری گوشی‌های مسافری وارده به صورت غیرحضوری بوده و طی یک ماه از تاریخ ورود و در سامانه “EPL” از سوی مسافر انجام می‌شود.

مسافران بدون ارائه اطلاعات از سالن خارج نشوند

او  با بیان این که مسافر دارای گوشی تلفن همراه نو، باید در بدو ورود نسبت به تکمیل و تحویل اظهار نامه مسافری به ارزیابان سالن ورودی اقدام کند، افزود: باید مشخصات مسافر و گوشی همراه فرد به ویژه “IMEI” تلفن همراه، در اظهارنامه ذکر شده باشد و قبل از خروج از سالن مسافری تحویل تا مراحل ثبت اطلاعات در بارکدخوان توسط گمرک انجام شود.

معاون فنی گمرک تاکید کرد: مسافران دارای گوشی تلفن همراه باید توجه داشته باشند در صورت عدم اظهار و ارائه اطلاعات خود و گوشی همراه به گمرک در بدو ورود و خارج شدن از سالن مسافری به دلیل به وجود محدودیت‌های سیستمی دیگر امکان ادامه فرایند رجیستری در بستر سامانه EPL وجود ندارد.

ارونقی همچنین در مورد مسافرانی که موفق به انجام رجیستری نشده‌اند، یادآور شد: آن دسته از مسافران ورودی به کشور از تاریخ ۱۲ تیر ماه تا اول دی ماه که بنا به دلایل مختلف موفق به انجام رجیستری گوشی تلفن همراه خود نشده‌اند، می‌توانند از طریق سامانه مورد نظر و بدون حضور فیزیکی در گمرک اجرایی نسبت به انجام فرایند رجیستری به صورت غیر حضوری (اینترنتی) و از طریق سامانه اقدام کنند.

امکان رجیستری فقط از کانال “EPL”

این مقام مسئول در گمرک ایران در رابطه با سامانه EPL توضیح داد: این سامانه رجیستری به سامانه گذرنامه ناجا متصل است و چنانچه مسافران ورودی در بازه زمانی مورد نظر وارد کشور نشده و یا اساسا مسافر نبوده باشند امکان رجیستری گوشی این افراد وجود نخواهد داشت.

به گفته او، با توجه به راه اندازی مجدد سامانه EPL در بستر اینترنتی استفاده از سامانه مرچنت (سامانه قبلی برای رجیستری) این امکان برای مسافران ورودی دارای گوشی تلفن همراه میسر نیست.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=4968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.