• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

تأمین‌اجتماعی در بین دستگاه‌های برتر در زمینه رضایت مردمی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

  • کد خبر : 74540
  • 10 مرداد 1402 - 16:27
تأمین‌اجتماعی در بین دستگاه‌های برتر در زمینه رضایت مردمی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

مدیرکل پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی گفت: در تیرماه سال جاری، بیشترین فراخوانی سرویس‌ها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده است. پس از آن، وزارت راه و شهرسازی و سازمان تأمین‌اجتماعی با بیشترین آمار رضایت مردمی و فراخوانی سرویس‌ بالا در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. براساس گزارش سازمان تأمین‌اجتماعی، از مسیر مراجعه مستقیم به‌طور متوسط سالانه حدود ۱۶۰ میلیون مورد مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان صورت می‌گیرد و ۴۴ میلیون مورد خدمت غیرحضوری به مخاطبان ارائه می‌گردد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجید فولادیان، مدیر کل پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی، با اشاره به نقش «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» در فراهم کردن خدمات الکترونیکی مورد نیاز مردم اظهار داشت: بیش از ۱۸ ماه از آغاز به کار پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌گذرد و این سامانه توانسته است ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی را با یک بار احراز هویت برای اقشار مختلف مردم فراهم کند. به‌طوری‌که آمارهای واصله تا پایان ماه تیر نشان می‌دهد، تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بیش از ۲۲ میلیون نفر است.

مدیرکل پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی، میزان فراخوانی سرویس‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را نشانه استقبال مردم در استفاده از خدمات پنجره ملی و رفع نیازهای آنها دانست و گفت: میزان کل فراخوانی سرویس‌های مستقیم، سامانه‌های ملی و استانی از ابتدای فعالیت تا پایان تیر ماه، انجام بیش از یک میلیارد استعلام بوده است. به عبارت دیگر، میزان فراخوانی خدمات در این پنجره نشان می‌دهد، مردم بیش از یک میلیارد بار برای رفع نیازهای خود به سراغ خدمات و استعلامات این پنجره رفته‌اند.
فولادیان، وضعیت رتبه‌بندی دستگاه‌ها با بیشترین آمار فراخوانی را چنین تشریح کرد: در تیرماه سال جاری، بیشترین فراخوانی سرویس‌ها مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده است. به طوری که میزان فراخوانی و استفاده کاربران از سرویس‌های این وزارت‌خانه در یک روز به بیش از ۱۸ میلیون مراجعه رسیده است. پس از آن،  وزارت راه و شهرسازی و سازمان تأمین‌اجتماعی با بیشترین آمار رضایت مردمی و فراخوانی سرویس‌ بالا در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، این سازمان در پی توسعه خدمات الکترونیک و غیرحضوری و حضور فعال در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به تازگی رتبه اول زیرمحور “پنجره ملی خدمات دولت هوشمند” و نیز عنوان شایسته تقدیر را در “زیرمحور مشارکت الکترونیک” در نهمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات که با شعار “ایران هوشمند و متصل” برگزار شد، کسب کرد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اهدای دو لوح تقدیر به میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، از تلاش‌های این سازمان برای بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در مسیر تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به مخاطبان، تجلیل کرد.
براساس‌ این گزارش، این جشنواره از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در دو محور اصلی “شبکه ملی اطلاعات” و نیز “دولت هوشمند” و در ۹ زیرمحور برگزار شد که پس از ارزیابی آثار و اقدامات دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در این حوزه، هیئت‌داوران این جشنواره، سازمان تأمین‌اجتماعی را در محور دولت هوشمند و زیرمحور پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌عنوان رتبه اول و در زیر محور مشارکت الکترونیک “شایسته تقدیر” معرفی کرد.
سازمان تأمین‌اجتماعی در زمره نخستین سازمان‌ها و نهادهای کشور بوده است که به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد و تمام خدمات الکترونیک و غیرحضوری این سازمان در قالب این پنجره قابل دسترسی است.
در بخش توسعه خدمات الکترونیک نیز سازمان تأمین‌اجتماعی در زمره سازمان‌های پیشرو در کشور است که در حال حاضر بالغ بر ۵۷ خدمت این سازمان که پیش از این بعضاً بهره‌مندی از برخی از این خدمات مانند احتساب ایام خدمت سربازی به‌عنوان سنوات بیمه‌پردازی، ثبت درخواست و دریافت کمک هزینه ازدواج و انعقاد قرارداد بیمه اختیاری و بیمه حرف و مشاغل آزاد؛ نیازمند چندین نوبت مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی و تکمیل انواع فرم‌های اداری بود، امروز به سادگی در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان، قابل دسترسی و انجام است.
حرکت در مسیر هوشمندی فرایندها و نحوه ارائه خدمت یکی از راهبردهای تحولی در سازمان تأمین‌اجتماعی است که از یک‌سو منجر به تسهیل در ارائه خدمات و ارتقای رضایتمندی می‌شود و از سوی دیگر به‌واسطه افزایش شفافیت، کارایی و صیانت از حقوق ذی‌نفعان را نیز ارتقا می‌دهد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=74540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.