• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

برگزاری نشست «تلکوبانک‌ها، پیوند دو صنعت برای استخراج منابع مشترک» با حضور ایرانسل

  • کد خبر : 83496
  • 21 دی 1402 - 7:35
برگزاری نشست «تلکوبانک‌ها، پیوند دو صنعت برای استخراج منابع مشترک» با حضور ایرانسل

نشست «تلکوبانک‌ها، پیوند دو صنعت برای استخراج منابع مشترک» در سومین روز نمایشگاه تراکنش با حضور معاون دیجیتال ایرانسل، برگزار شد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی ایرانسل، ظهر چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲، در  سومین روز نهمین نمایشگاه تراکنش ایران، نشست تخصصی «تلکوبانک‌ها، پیوند دو صنعت برای استخراج منابع مشترک»، با حضور سیدمیثم سیدصالحی معاون فناوری شرکت مخابرات ایران، باقر صمدی معاون دیجیتال ایرانسل، مصطفی درجزی مدیرکل کسب و کار سازمانی همراه اول، امیرمغازه ای مدیرکل یکپارچه‌سازی فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران، بلال مدحج مشاور تحول دیجیتال و علاقه‌مندان به حوزه تحول دیجیتال مالی، در محل این نمایشگاه در سالن آمفی تئاتر مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری، برگزار شد.

در ابتدای این نشست معاون فناوری شرکت مخابرات ایران با تشریح مفهوم تلکوبانک که از دو بخش تلکو و بانک تشکیل شده است، گفت: مفهوم تلکوبانک به جهت عملیاتی، مفهومی جدید نیست و بیش از یک دهه قدمت دارد. امروزه و با گسترش فعالیت‌های نوآورانه در این دو صنعت، خیلی از ظرفیت‌های مالی به سمت بستر تلکوبانک گرایش پیدا کرده و  اگر این دو صنعت با هم گره بخورند و مفهوم تلکوبانک را اجرایی کنند، می‌توانند خدمات خوب و کم هزینه‌ای را به مشتریان خود ارائه دهند .

معاون دیجیتال ایرانسل نیز در این نشست با اشاره به اینکه شرکت‌های تلکامی و اپراتورها قرار نیست بانک بشوند، گفت: یکی از موضوعات مهم در صنعت بانکداری امروزه، بحث اعتبارسنجی است که اپراتورها به دلیل حجم بالای مشترکان و همچنین داده‌های متناسب با نیاز بانک‌ها، می‌توانند شریک راهبردی و مهمی برای این موضوع باشند و به کمک بانک‌ها در بحث اعتبار سنجی بیایند. همچنین اپراتورها به دلیل زیرساخت‌های امنی که دارند و تجربه طولانی در پرداخت‌ها و تراکنش‌های آنلاین دارند، می‌توانند با همکاری‌های دیجیتال مشترکی که با بانک‌ها تعریف می‌کنند، تا یک پنجم باعث کاهش هزینه‌های بانک‌ها شوند.

صمدی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من، گفت: ایرانسل من بیش از ۲۰.۳ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. این توانایی و ظرفیت باعث می‌شود تا اپراتورها بتوانند بستر سرویس‌های مختلف دیجیتال در حوزه‌های مالی را به صورت امن در اختیار بانک‌ها قرار دهند تا آن‌ها بتوانند از این طریق، به مشترکان خود سرویس‌دهی کنند.

معاون دیجیتال ایرانسل همچنین با اشاره به اینکه کیف‌پول دیجیتال ایرانسل، تنها کیف پول دیجیتال مطابق با ضوابط بانک مرکزی است، ادامه داد: ما به بحث بانکداری از طریق کیف پول دیجیتال با نام «جیب‌جت» ورود کردیم و این کار را براساس مجوزی که بانک مرکزی ارائه داد، پیش بردیم و به دنبال ورود به حوزه‌های دیگر از جمله خرید اعتباری نیز هستیم.

این نشست تخصصی با صحبت‌های مدیرکل کسب و کار سازمانی همراه اول ادامه پیدا کرد و او گفت: تلکوبانک در جهت دسترسی سریع به خدمات بانکی به نظام بانکی ما کمک شایانی می کند، اما این خدمات در کشورمان به دلیل تعدد شعب بانکی کمی مغفول مانده است. با اینکه دسترسی به خدمات بانکی و خدمات اینترنتی در جای جای کشورمان وجود دارد، اما برای پیشرفت تلکوبانک می‌توانیم به سمت خدمات اعتباری رفته و همکاری‌های بین بانکی و بین اپراتوری از جمله سرویس‌های مالی بر بستر اپراتورهای موبایل را توسعه دهیم. ما شاهدیم که امروزه حمل پول نقد و نگهداری از نقدینگی در کشور کاهش یافته، از این رو دیتاهای اپراتورهای مخابراتی می‌توانند به بهبود وضعیت حوزه‌های مالی و بانکی و ارائه خدمات بانکی کمک کنند.

در ادامه این نشست، مدیرکل یکپارچه سازی فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران نیز گفت: در اپراتورها و بانک‌ها بستر مناسب برای ارائه سرویس به بهترین شکل ممکن وجود دارد. از این رو، هم‌افزایی این دو نهاد بدون شک نحوه و شکل سرویس‌دهی را بهتر خواهد کرد. شرکت مخابرات در حال فراهم کردن بستر ابری روی فیبرنوری برای رفع دغدغه‌های بانک‌ها و شرکت‌های پرداختی است و به زودی تفاوت چشم‌گیر آن را در بخش سرویس‌هایی که مبتنی بر ابر ارائه خواهد شد، احساس می‌کنیم.

شرکت کننده دیگر این نشست نیز که مشاور تحول دیجیتال سازمان‌ها و کسب‌وکارها است، با اشاره به اینکه هم‌افزایی دو صنعت بانکی و‌ مخابراتی باعث ارائه خدمات بانکی نوین می‌شود، گفت: امروز شرکت‌های فراهم‌کننده سرویس‌های ارتباطی به سمت تهیه یک سرویس پلتفرمی حرکت کردند تا مسیر کاری‌شان راحت شود و زودتر به اهداف‌شان برسند. آن‌طور که می‌بینیم، امروز فراهم‌کننده‌های سرویس ارتباطی که به سمت سرویس پلتفرمی حرکت کرده‌اند، در حوزه مشارکت با بانک‌ها، سوپراپ‌ها، سرویس‌های مالی، کیف پول و ارائه خدمات بانکی در قالب سرویس BaaS، وارد عمل شده‌اند و در این بسترها فعالیت خود را انجام می‌دهند.

ایرانسل به عنوان اولین اپراتور ارائه دهنده ۵G  و رکورددار سرعت و تعداد سایت نسل پنج در ایران، برنامه جامع «تحول دیجیتال» را با هدف توانمندسازی جامعه ایرانی در سبک زندگی دیجیتال در دستورکار خود قرار داده و تاکنون نقشی اساسی در گسترش زیرساخت ارتباطات کشور به عنوان هسته مرکزی تحول دیجیتال ایفا کرده است. نقشه راه و چشم‌انداز ایرانسل، گسترش این نقش از طریق توسعه زیرساخت اینترنت نسل پنجم و شبکه فیبرنوری و همچنین ورود تأثیرگذار و قدرتمند در لایه‌های پلتفرمی و تمرکز بر مدیریت و راهبری اکوسیستم دیجیتال در کنار سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی، اَبَرداده، رایانش ابری و… است.

هدف استراتژیک ایرانسل، حرکت از شرکت خدمات ارتباط‌پایه (Telco) به شرکت فناوری‌محور (Techco) است که هم در لایه زیرساخت و هم در لایه سرویس و پلتفرم، بتواند خدمات متنوعی را عرضه کند و زیست‌بوم دیجیتال کشور را توانمندتر سازد. ایرانسل به عنوان شرکت پیشرو در تحول دیجیتال، در راستای تحقق این امر، به تازگی نخستین کیف پول دیجیتال رسمی ایران را با عاملیت بانک ملت، عرضه کرده است.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=83496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.