• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

بانک کارآفرین عضو هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) شد

  • کد خبر : 75852
  • 01 شهریور 1402 - 12:55
بانک کارآفرین عضو هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) شد

در چهل و دومین نشست شورای خدمات مالی اسلامی، بانک کارآفرین به عنوان اولین بانک تجاری کشور به عضویت هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) درآمد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین طبق اعلام رسمی سایت هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB)، در چهل و دومین نشست این شورا که به میزبانی بانک مرکزی عربستان (ساما) در شهر ریاض برگزار شد با موافقت اعضاء، بانک مرکزی روسیه (نماینده فدراسیون روسیه) به عنوان عضو وابسته و بانک کارآفرین (نماینده ایران) به عنوان عضو ناظر این هیات انتخاب شدند.
هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) نهاد بین‌المللی است که استانداردهایی را به منظور تقویت سلامت و ثبات صنعت خدمات مالی اسلامی تهیه و منتشر می‌کند. در این مجموعه استانداردها در حوزه بانکداری، بازارهای مالی و بیمه مبتنی بر موازین و اصول شریعت اسلام جهت استفاده مؤسسات فعال در صنعت خدمات مالی اسلامی تهیه می‌شود.
این هیات در سوم نوامبر سال ۲۰۰۲ میلادی به صورت رسمی تأسیس و در دهم مارس سال ۲۰۰۳ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد. اساسنامه این هیئت در زمان تاسیس توسط ۹ بانک مرکزی و مقام ناظر مالی شامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی مالزی (بانک نگارا)، بانک مرکزی سودان، بانک مرکزی اندونزی، بانک مرکزی پاکستان، بانک مرکزی بحرین، بانک مرکزی کویت، نهاد ناظر پولی عربستان و بانک توسعه اسلامی امضا شده است. مکان این هیات در شهر کوآلالامپور مالزی است و کشور مالزی با تصویب «قانون هیئت خدمات مالی اسلامی» در سال ۲۰۰۲ این هیات را به رسمیت شناخته است.
IFSB به دنبال ایجاد سلامت و ثبات صنعت خدمات مالی اسلامی شامل بانک، بازار سرمایه و بیمه است و هدف اصلی آن معرفی استانداردهای جدید و یا تطبیق با استانداردهای موجود بین‌المللی و سازگار با شریعت است.
استانداردهای تدوین شده توسط این هیات توانسته است نظر مساعد و حمایت کشورهای مختلف را به خود جلب کند. فعالیت‌‌های این نهاد به نوعی مکمل اقدامات و فعالیت‌های کمیته نظارت بانکی بال، سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار و انجمن بین‌المللی ناظران بیمه به‌شمار می‌آید.
گفتنی است چهل و دومین جلسه شورا به ریاست ایمن السیاری، رئیس سما و رئیس IFSB در سال ۲۰۲۳، با حضور روسای بانک مرکزی، معاونان رئیس جمهور، روسای مراجع نظارتی و نظارتی، نمایندگان ارشد شورا و اعضای کامل IFSB به نمایندگی از ۱۹ کشور و کشورهای اسلامی بانک توسعه برگزار شد.
در جلسه اخیر این شورا موضوع ریسک نقدینگی مورد توجه ویژه قرار گرفت. مدیریت ریسک نقدینگی می تواند به ویژه برای بانک های اسلامی چالش برانگیز باشد زیرا آنها قادر به نگهداری سپرده‌های سوددار نزد سایر موسسات مالی یا دارایی های نقدی با کیفیت بالا (HQLA) نیستند و نمی توانند از طریق بازار بین بانکی متعارف وام بگیرند. آنها همچنین نمی توانند از تسهیلات وام و سپرده بانک مرکزی مبتنی بر بهره استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=75852

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.