• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

بانک مسکن؛ همچنان سربلند، قوی و تاثیرگذار

  • کد خبر : 75673
  • 30 مرداد 1402 - 13:06
بانک مسکن؛ همچنان سربلند، قوی و تاثیرگذار

بار دیگر کارنامه مالی تنها بانک تخصصی و توســعه‌ای مســکن زیر ذره‌بین نهاد ناظر یعنی وزارت امور اقتصادی و دارایی و حسابرسان قرار گرفت و البته باز هم سربلندی را برای این بانک به ارمغان آورد.

بار دیگر کارنامه مالی تنها بانک تخصصی و توســعه‌ای مســکن زیر ذره‌بین نهاد ناظر یعنی وزارت امور اقتصادی و دارایی و حسابرسان قرار گرفت و البته باز هم سربلندی را برای این بانک به ارمغان آورد؛ چرا که مانند همیشه نه تنها وظایف محوله و قانونی به خوبی انجام شد و بانک بر ریل برنامه‌های دولت حرکت کرد؛ بلکه در این راه دستاوردهای مهمی نیز به دست آمد که رییس و اعضای مجمع عمومی با تمجید از عملکرد بانک آن را قابل توجه و منحصر به فرد خواندند؛ موضوعاتی چون رشد قابل توجه نسبت بالای کفایت سرمایه بانک در برابــر بانک‌های دیگر، تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن با عددی قابل توجــه، کاهش npl بانــک و … از جمله این دستاوردهای حائز اهمیت است.

گزارش عملکرد بانک مسکن که در مجمع با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی مورد بررسی قرار گرفت، نشان‌دهنده یک تلاش و حرکت محوری برای نیل به دستاوردهای مهم و ارتقای سطح بانک در میان شبکه بانکی است. بانک مســکن با عملکرد خود نشان داد که کماکان در مسیر و سکوی ترقی قرار گرفته و نمره خوب در کارنامه این بانک نیز موید همین اتفاق است.

بانک مسکن علیرغم ارایه خدمات طبیعی و انجام رسالت و وظایف ذاتی خود، از آغاز به کار دولت سیزدهم نیز سهم عمده‌ای در تامین مالی رخداد عظیم طرح نهضت ملی مسکن داشته که علیرغم اینکه تامین مالی آن به ۲۷ بانک و موسسه اعتباری سپرده شد اما به اذعان همه دولتمردان، بانک مسکن تنها بانکی است که نه‌تنها به وظایف قانونی عمل کرده، بلکه نقش دولتی خود را فراتر از تصورات ایفا کرده است.

بررسی آمار و ارقام مصارف حاکی از آن است که بانک مسکن به طور کلی در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخته که از آن جمله قریب به ۷۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات مشارکت مدنی، ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن، نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات جعاله و ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه (اعم از ازدواج، ودیعه، فرزند آوری و …) بوده که نسبت به آمار پیش از خود رشد چشم‌گیری نشان می‌داد.

در بخش نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۱، بانک مسکن برای ساخت ۱۷۲ هزار واحد مسکونی این طرح در قالب عقد ۱۸٫۲۴۴ تعداد قرارداد و به مبلغ ۵۸ هزار میلیارد تومان اقدام کرد که از این رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شد.

بر همین اساس، دکتر احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست مجمع عادی سالانه بانک مسکن، آن را فراتر از یک بانک توسعه‌ای و تخصصی در نظام بانکی کشور خواند و نقش آن را در حوزه تامین مالی ساخت و‌ساز مسکن ویژه و خاص توصیف کرد که می‌تواند در این بخش به عنوان تنظیم‌کننده نظام بانکی کشور عمل کند.

وزیر محترم در همین راستا نیز سایر بانک‌ها و سازمان‌های مربوطه را ملزم به تعامل ویژه‌ و با مختصات خاص با بانک مسکن دانست.

ایشان با قدردانی از عملکرد مدیران و کارکنان بانک مسکن، خواستار تداوم موفقیت‌آمیز مسیر با در نظر داشتن حرکت‌های نو و داشتن برنامه عملیاتی تحول گرایانه‌ای شد که ارتقای بیش از پیش شاخص‌های عملکردی را به همراه داشته باشد.

با این اوصاف، بانک مسکن که امروز در شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌های تحمیلی، همه قوت و توان خود را به کار گرفته است تا با تمرکز بر رسالت ذاتی و تکالیف دولتی، منابع مالی طرح بزرگ نهضت ملی مسکن را به نحو احسن تامین کند، همچنان مسیر پیشرفت را می‌پیماید و این مهم هم جای قدردانی از همکاران خدوم در این بانک دارد و هم وظیفه خطیری را بر عهده آنان می‌نهد که برای پیشرفت هر چه بیشــتر تلاش زایدالوصفی از خود نشان دهند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=75673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.