• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

بازاریابی نسل ۵/۰ و تجربه جدید ارزش‌آفرین برای مشتریان

  • کد خبر : 71744
  • 29 خرداد 1402 - 18:01
بازاریابی نسل ۵/۰ و تجربه جدید ارزش‌آفرین برای مشتریان

دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی صنعتی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد علمی در حوزه بازاریابی صنعتی کشور، با موضوع بازاریابی صنعتی ۰/۵ با مشارکت سازمان مدیریت صنعتی و انجمن علمی بازاریابی ایران برگزار ‌شد.

در این کنفرانس که با حضور اندیشمندان ملی و بین‌المللی برگزار شد، ابوالفضل کیانی‌بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، با موضوع بازاریابی نسل ۰/۵ به سخنرانی پرداخت. وی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد احمد روستا- پدر بازاریابی نوین ایران- دانشگاه نسل ۰/۵ را دانشگاهی انسان‌ساز و تمدن‌ساز نامید.

کیانی‌بختیاری در خصوص تعریف جامعه ۰/۵ اظهار کرد: جامعه ۰/۵ یک جامعه انسان‌محور است که از طریق سیستمی که فضای سایبری و فضای فیزیکی را یکپارچه می‌کند، میان پیشرفت‌های اقتصادی و فناورانه و حل مسائل اجتماعی تعادل برقرار می‌کند.

وی افزود: نسل پنجم صنعت اهداف و گستره‌ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سودآوری دارد و مبتنی بر سه عنصر انسان، پایداری و تاب‌آوری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: بازاریابی ۰/۵ با استفاده از فناوری‌های تقلید از انسان برای ایجاد و برقراری ارتباط و همچنین ارائه و افزایش ارزش برای مشتری تعریف می‌شود.

وی یادآور شد: بازاریابی ۰/۵ ترسیم آینده بازاریابی از طریق لنز فناوری، توسعه فناوری برای بشریت، تبیین آینده بازاریابی و فناوری و همچنین تعیین مرز فناوری و انسان و نحوه همکاری میان انسان و ماشین است.

کیانی‌بختیاری تاکید کرد: بازاریابی ۰/۴ حرکت از بازاریابی سنتی به دیجیتال تعریف می‌شود و در این حرکت، تمرکز بر افزایش تجربه جدید مشتری، ظهور اینترنت‌موبایل، رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک مسیر مشتری را برای خرید تغییر داده و بازاریابان با برقراری ارتباط و ارائه محصولات و خدمات از طریق بازاریابی چند‌کانالی با این تغییر سازگار شده‌اند.

وی افزود: در واقع بازاریابی ۰/۴ با فعال کردن اهرم‌های دیجیتالی متعدد برای جذب کردن، متقاعد کردن و پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده، بر تجربه مشتری تمرکز می‌کند. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی اذعان کرد: در بازاریابی ۰/۵، بازاریابی وارد مرحله‌ای می‌شود که در آن از فناوری‌های پیشرفته در بازاریابی مانند هوش مصنوعی، کلان داده، روباتیک و اینترنت اشیا برای تعمیق بیشتر فعالیت‌های بازاریابی، استفاده می‌شود و در واقع در بازاریابی ۰/۵ دو رویکرد قبلی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته تقلید از انسان، ترکیب می‌شوند.

وی در خصوص علت رویکرد به بازاریابی ۰/۵ گفت: مردم به دلیل مواجهه با جنبه‌های مختلف منفی و مثبت دیجیتالی شدن در دوراهی انتخاب و استفاده قرار گرفته‌اند و کارهای مختلفی که در گذشته امکان‌پذیر نبود اکنون به دلیل بلوغ فناوری امکان‌پذیر شده است. وی ضمن تشریح تهدید‌ها و فرصت‌های بازاریابی دیجیتال، فناوری‌های اصلی بازاریابی ۰/۵ را شامل هوش مصنوعی، پردازش طبیعی زبان، واقعیت ترکیبی و اینترنت اشیا عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی فناوری سنسورها، فناوری بلاک‌چین و ابزارهای اتوماسیون روباتیک را از دیگر فناوری‌های اصلی بازاریابی ۰/۵ معرفی کرد. وی گفت: در بازاریابی ۰/۵، پنج مولفه کلیدی در مسیری که مشتریان هنگام خرید و مصرف کالاها و خدمات در دنیای دیجیتال طی می‌کنند، وجود دارد که شامل کسب آگاهی، جذب شدن، پرسیدن، عمل خرید و حامی شدن مشتری است.

کیانی‌بختیاری با تشریح بازاریابی داده‌محور و بازاریابی پیش‌بینی‌کننده افزود: بازاریابی داده‌محور، ایجاد یک اکوسیستم داده برای هدایت و بهینه‌سازی تصمیمات بازاریابی است. و در بازاریابی پیش‌بینی‌کننده با تهیه داده‌های ایجادشده بر اساس سوابق گذشته، اقدامات بازاریابی گذشته، عملکرد تجاری گذشته و غیره و قابلیت‌های یادگیری ماشینی، می‌توان پیش‌بینی‌های آینده و نتایج عملکرد شرکت را پیش‌بینی کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در جمع‌بندی سخنان خود اظهار کرد: در بازاریابی ۰/۵، همزیستی و همکاری تکنولوژی و انسان، بر پایه تقلید از نگرش، رفتار و ارزش‌های انسان مورد توجه قرار می‌گیرد. فناوری‌های نوظهور در پردازش موثر داده‌ها، استخراج اطلاعات و ایجاد الگوهای خوب بر اساس تجارب مشتریان ایفای نقش می‌کنند.

وی تاکید کرد: بازاریابی نسل ۵ به کمک فناوری‌های دیجیتال شرایط را برای بازاریابی چابک از طریق تجزیه و تحلیل در لحظه، درک سریع بازار، اعتبار‌سنجی محصولات و کمپین‌های بازاریابی فراهم می‌کند. کیانی‌بختیاری تاکید کرد: بازاریابی نسل ۵ به کمک فناوری از طریق ۵ مولفه کلیدی آگاهی‌رسانی، جذب مشتری، تقویت حس کنجکاوی، کمک به تصمیم‌گیری مشتری برای خرید و تقویت حس تعلق، وفاداری و حمایت مسیر مشتری را هموار و تجربه جدید ارزش‌آفرین برای مشتریان ایجاد می‌کند.

راه‌اندازی کمیسیون بازاریابی در اتاق بازرگانی بین‌الملل

دیگر سخنران دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی صنعتی، محمد خزایی دبیر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل بود و با موضوع ظرفیت‌های بین‌المللی برای توسعه تجارت در بازارهای بین دو کسب‌و‌کار به سخنرانی پرداخت. خزایی با بیان این نکته که وضعیت دنیا از نظر اقتصاد و ظهور بازارهای جدید به شدت در حال تغییر است، گفت: دو تحول عظیم در حوزه اقتصاد و حوزه سیاست در دنیا در حال رخ دادن است.

وی وظیفه بازاریابی در وضعیت تحول را شناختن ظرفیت‌های جهانی و حضور در پروژه‌های بین‌المللی دانست. دبیر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل همچنین بر نیاز بازاریابی به شناخت نظام حقوقی و قراردادهای بین‌المللی تاکید کرد و خبر از راه‌اندازی کمیسیون بازاریابی در اتاق بازرگانی بین‌الملل داد.

مزیت‌ها را تقویت و موانع را برطرف کنیم

دیگر سخنران کلیدی دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی صنعتی، محمدمهدی برادران‌خلخالی معاون صنایع عمومی وزارت صمت بود. وی در خصوص بازاریابی بین دو کسب‌و‌کار و ارتباط با صنایع کوچک به سخنرانی پرداخت.

برادران‌خلخالی طی سخنانی اظهار کرد: در فرآیند زنجیره خلق ارزش در صنایع کشور باید مزیت‌ها را تقویت و موانع را برطرف کنیم.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت، وظیفه دولت را در زنجیره خلق ارزش، اصلاح و تسهیل امور دانست و تاکید کرد: دولت در زنجیره خلق ارزش اقتصادی نباید به تصدی‌گری روی آورد.

وی با بیان این نکته که یک زنجیره خلق ارزش پایدار باید در تمام حلقه‌ها متوازن باشد خاطرنشان کرد: سود زنجیره ارزش باید عادلانه و پایدار باشد و قراردادهای بلندمدت میان شرکت‌ها می‌تواند به ایجاد این پایداری در زنجیره ارزش کمک کند.

برادران‌خلخالی یادآور شد: در بازاریابی نباید فقط به فروش و منافع کوتاه‌مدت فکر کرد بلکه باید به این فکر کنیم که مشتری باید در کنار ما حرکت کند و منتفع شود. معاون صنایع عمومی وزارت صمت، عدم ایجاد رانت، عدم ایجاد انحصار و دارا بودن نگاه مسوولیت اجتماعی را برای تولید‌کنندگان بزرگ ضروری دانست و گفت: برای رسیدن به نظام اقتصادی پایدار باید از نگاه‌های دفعی برحذر باشیم و به سمت تکمیل زنجیره خلق ارزش حرکت کنیم.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=71744

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.