• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

افزایش سهم گروه فولاد مبارکه از تولید آهن اسفنجی کشور به ۳۲.۲ درصد

  • کد خبر : 77632
  • 01 مهر 1402 - 17:43
افزایش سهم گروه فولاد مبارکه از تولید آهن اسفنجی کشور به ۳۲.۲ درصد

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت: ایران در سال گذشته میلادی (از ۱۱ دی ۱۴۰۰ تا ۱۰ دی ۱۴۰۱) ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرد که از این میزان گروه فولاد مبارکه در بازه زمانی یادشده با تولید ۱۰ میلیون و ۵۹۷ هزار تن آهن اسفنجی سهم ۳۲.۲ درصدی از کل آهن اسفنجی تولیدشده در کشور را به خود اختصاص داده ‌است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایراسین، غلامرضا سلیمی معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اظهار داشت: ایران در سال گذشته میلادی (از ۱۱ دی ۱۴۰۰ تا ۱۰ دی ۱۴۰۱) ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرد که از این میزان گروه فولاد مبارکه (۶ مدول و ۲ مگامدول احیا مستقیم فولاد مبارکه، ۲ مدول احیا مستقیم فولاد هرمزگان و مدول‌های احیا مستقیم فولاد سبا و شرکت فولاد سفیددشت) در بازه زمانی یادشده با تولید ۱۰ میلیون و ۵۹۷ هزار تن آهن اسفنجی سهم ۳۲.۲ درصدی از کل آهن اسفنجی تولیدشده در کشور را به خود اختصاص داده ‌است.

سلیمی افزود: تولید آهن اسفنجی گروه فولاد مبارکه در سال ۲۰۲۱ میلادی به میزان ۱۰ میلیون و ۴۷۳ هزار تن و تولید این نهاده در کل کشور ۳۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تن بوده است.

به گفته معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه از مهم‌ترین دلایل افزایش سهم فولاد مبارکه در تولید آهن اسفنجی کشور می‌توان به این موارد اشاره کرد: افزایش ظرفیت به‌دلیل انجام بهینه‌سازی در بخش‌های ریفورمر و فن‌های مکنده؛ افزایش راندمان کاتالیست‌ها؛ افزایش ظرفیت گاز فرایند با افزایش ظرفیت کمپرسور؛ بهبود پارامترهای کیفی فرایند تولید؛ کنترل و بهبود پارامترهای کیفی گندله تولیدی.

وی در همین زمینه افزود: این رشد تولید در حالی رقم خورده است که محدودیت گاز در فصل سرما باعث توقف تولید شده است. محدودیت گاز در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌مراتب بیشتر اعمال شده و در سال گذشته میلادی باعث از دست رفتن ۹۸۲ هزار تن تولید شده است؛ اما در فولاد مبارکه، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، مدیریت و کاهش توقف‌ها، اعتماد به سرمایه‌های انسانی و اعتماد و اراده همکاران به اهداف شرکت از عواملی بوده است که علی‌رغم محدودیت‌های موجود در مصرف گاز، به موفقیت شرکت در تولید آهن اسفنجی و حفظ سهم گروه فولاد مبارکه منجر شده است.

گفتنی است به نقل از چیلان و بنا بر گزارش مطالعاتی که شرکت ملی فولاد ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تدوین کرده‌اند، داده‌های مطالعات طرح جامع فولاد کشور (پایش سال ۱۴۰۱) حاکی از آن است که ایران با فاصله چشمگیر از دیگر کشورها رتبه دوم تولید آهن اسفنجی را در جهان دارد.

بنابراین گزارش، ایران در سال گذشته میلادی ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرد. رتبه نخست تولید جهانی آهن اسفنجی به هند اختصاص دارد و این کشور با تولید ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال گذشته بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان بود.

همچنین بنابر این گزارش، روسیه، عربستان سعودی، مصر، مکزیک، آمریکا، امارات متحده عربی و الجزیره دیگر تولیدکنندگان بزرگ آهن اسفنجی جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی محسوب می‌شوند.

در این سال روسیه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، عربستان ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، مصر ۶ میلیون تن، مکزیک ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، آمریکا ۵ میلیون تن، امارات ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و الجزیره ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کردند.

کل تولید آهن اسفنجی جهان در سال گذشته میلادی از یک میلیارد و ۳۰۱ میلیون تن فراتر رفت.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=77632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.