• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

افزایش آماده به کاری کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه

  • کد خبر : 76995
  • 19 شهریور 1402 - 10:28
افزایش آماده به کاری کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه

با انجام طرح‌های توسعه و اقدامات اصلاحی در کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه، علاوه بر کاهش سطح ریسک ایمنی پلتفرم کوره‌های قوس، آماده‌به‌کاری این کوره‌ها نیز به میزان ۲۶۸۸ ساعت در سال افزایش یافت.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایراسین، در پی کسب این موفقیت مدیران و کارشناسان مرتبط با این پروژه‌های بهبود و طرح‌های بهینه‌سازی در مصاحبه‌ای چگونگی کسب این موفقیت را این‌چنین تشریح کردند. ماحصل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید.

اضافه شدن ۱۷۹۲ ذوب به حجم تولید

عباس محمدی، مدیر تولید فولاد مذاب فولاد مبارکه اظهار داشت: کوره‌های قوس الکتریکی به‌عنوان نبض تولید فولاد مبارکه در نقطه ابتدایی تولید مذاب قرار دارند. نگهداری، تعمیرات، آماده‌به‌کاری و البته توسعه این قسمت از خط تولید در فولاد مبارکه همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ناحیه فولادسازی بوده است.

وی افزود: با انجام طرح‌های توسعه و اقدامات اصلاحی بر روی کوره‌ها که در چندین مرحله شامل برنامه‌های ۴.۲، ۵.۴ و ۷.۲ میلیون تن در سال بوده است، امکان ارتقا و بهینه‌سازی و تغییرات جزئی تا اساسی تجهیزات کوره فراهم شده و باعث افزایش کارایی و بهبود کمّی و کیفی تجهیزات گردیده است. مجموع این موارد باعث افزایش ظرفیت تولید کمّی و کیفی شده و ارتقای ایمنی تجهیزات و نفرات را به همراه داشته است. اقدامات بهینه‌سازی مذکور، چشم‌انداز روشنی برای رسیدن به هدف بزرگ و متعالی بیش از ظرفیت طراحی ترسیم خواهد کرد.

محمدی بیان کرد: عواملی از قبیل افزایش ظرفیت تولید و عدم بهینه‌سازی سازه سطح ۸ متری کوره باعث خستگی کل المان‌ها و سازه پلتفرم گردیده بود و به‌صورت میانگین هر شش ماه یک‌مرتبه برای هر کوره تعویض پلتفرم ضرورت داشت که در هر بار توقف ۶ تا ۷ روزِ کاری زمان و هزینه برای این منظور صرف می‌گردید. این امر باعث حدود ۲۶۸۸ ساعت توقف در سال و عدم تولید به میزان حدود ۱۷۹۲ ذوب برای کل کوره‌ها شده بود.

انجام اقدامات اصلاحی مناسب در بخش پلتفرم کوره‌ها

امیر اعتمادی، کارشناس مکانیک تعمیرات کوره‌های قوس فولاد مبارکه تشریح کرد: علاوه بر موارد یادشده، اصلاحات مناسبی برای بهینه‌سازی طرح پلتفرم سطح ۸ متری جلوی کوره‌ها انجام نپذیرفته بود و طرح قدیمی با برخی تغییرات جزئی در زمان توسعه اصلاح شده بود. دلایل عدم کارایی پلتفرم‌های قدیمی شامل چندین عامل می‌شود:

۱-افزایش حجم پاتیل‌های حمل سرباره از ۱۴ به ۳۰ مترمکعب که به‌تبع آن حجم بسیار بیشتری از سرباره در زیر پلتفرم قرار می‌گیرد و تنش‌های حرارتی را به‌شدت افزایش می‌دهد.

۲-افزایش سرریز سرباره از پاتیل بر زمین به‌دلیل استفاده بیشتر از لانس‌های گرافیت و نیاز به سرباره‌سازی بیشتر کوره و بهینه کردن فرایند که در بسیاری از موارد پاتیل‌های افزایش ظرفیت‌یافته نیز پاسخ‌گوی جمع‌آوری کل سرباره تخلیه‌شده نمی‌شوند. این تجمع گسترده و وسیع سرباره داغ با دمای بالای ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد تنش‌های حرارتی سازه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.

۳-بارهای ثانویه ناشی از حرکت ماشین‌آلات سنگین و فرکانس زیاد بارهای ارتعاشی ناشی از کارکرد کوره‌ها نیز از دیگر عوامل است.

۴-پدیده بسیار کمیاب جابه‌جایی اجباری تکیه‌گاه‌های سازه‌ای که تنش بسیاری به سازه تحمیل می‌کند.

انجام اصلاحات و تغییرات اساسی در سازه‌ها و اتصالات سازه‌ای

محمدرضا تقدیریان، کارشناس بازرسی سازه و جرثقیل‌های فولاد مبارکه بیان کرد: با توجه به توقفات مکرر کوره‌های قوس و با بررسی‌های فنی و مشاوره با اساتید مختلف، تهیه طرح پایه استخراج گردید. نکته مهم اینکه در این طرح شاه‌تیرهای اصلی ۱۷ متری سطح ۸ متری نیز در تمامی کوره‌ها دچار اعوجاج و شکستگی در مرز میان جان و بال‌ها شده بود و با توجه به طرح قدیم امکان تعویض وجود نداشت. در همه این مسائلی که ذکر گردید، علاوه بر توقفات سنگین در کوره‌ها و کاهش تولید و صرف انرژی و هزینه، مخاطرات ایمنی نیز کاملاً ملموس بود؛ به‌گونه‌ای که در برخی کوره‌ها با شکستگی المان‌ها و دفرمه شدن سازه به سمت پایین عملاً تردد نفرات و ماشین شارژ با ریسک بسیار زیادی همراه بود. این نوع خرابی و توقف در ماه‌های با برنامه تولید سنگین (مهیا بودن انرژی و مواد اولیه) سد مقاومی در برابر تولید بود. ازاین‌رو ناحیه فولادسازی با محوریت بازرسی فنی فولاد مبارکه همواره به دنبال راهی برای کاهش ریسک بهره‌برداری از این سازه بود. پایش‌های دائمی و منظم در کنار تحلیل‌های مهندسی دقیق منجر به استخراج طرح اصلاح اساسی این المان‌ها نسبت به سازه بسیار حساس شبکه‌ای شد. در این طرح برخی از المان‌ها نسبت به قبل تغییرات اساسی یافته است. به‌منظور کم کردن تنش‌های حرارتی به‌عنوان عامل اصلی خرابی‌ها، تغییرات اساسی در اتصالات سازه‌ای در جهت آزادی بیشتر ایجاد شده است. ممان اینرسی تیرهای حمال اصلی به‌صورت مهندسی افزایش پیدا کرده و المان‌های جانبی نیز تقویت شده‌اند. اجرای این طرح با نظارت کامل و با دقت خاصی انجام گرفته و ضمناً، هم برای مهندسی و هم اجرا، از دانش کامل بومی استفاده شده است. علاوه بر آنکه شاه‌تیرهای اصلی جلوی کوره‌ها نیز با تغییراتی در المان‌های آن طراحی مجدد و ساخته شد و در زمان اصلاح طرح جدید پلت فرم‌ها به‌صورت کامل تعویض گردید.

اجرای اقدامات اصلاحی رو ۷ کوره در بازه زمانی ۱۵ روزه

رامین کیانی، ناظر پروژه‌های بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی فولاد مبارکه گفت: شروع طرح در کوره شماره یک فولادسازی با زمان کاری ۳۰ روز در زمستان ۱۳۹۹ آغاز گردید و با صرف ۱۵ روز در تابستان سال جاری روی تمامی کوره‌ها به اتمام رسید. همت و تلاش شبانه‌روزی تیم اجرایی و نظارت مستمر و پیگیر که در سایه تجارب و اراده همکاران به بار نشست، باعث افزایش آماده‌به‌کاری کوره‌های قوس شده است.

پیشگیری از کاهش درازمدت توقفات و صرفه‌جویی در زمان، انرژی و هزینه‌ها

حبیب الله سرحدی، کارشناس فرایند نت فولادسازی فولاد مبارکه اذعان کرد: بررسی‌های مداومی که از سازه کوره‌ها توسط بازرسی فنی انجام می‌پذیرد گواه این مسئله است که سازه جدید تاکنون توانسته متناسب با نیازهای روز ناحیه ایفای نقش نماید و عملاً علاوه بر کاهش درازمدت توقفات و صرف زمان، انرژی و هزینه‌های سنگین، مخاطرات جدی ایمنی را که می‌توانست حوادث سنگین نفراتی و تجهیزاتی داشته باشد به صفر برساند. امید است با استعانت از خداوند متعال و همیاری و همکاری تمامی واحدها و قسمت‌ها و با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مشابه به اهداف تولید بیشتر از ظرفیت طراحی در سال رسیده و نام و شهرت شرکت افتخارآفرین فولاد مبارکه را چون همیشه بر فراز قله‌های کامیابی و پیروزی شاهد باشیم.

عباس محمدی، مدیر تولید فولاد مذاب فولاد مبارکه، در خاتمه از مساعدت و پشتیبانی مستمر و شبانه‌روزی همکاران امانی و پیمانکار در کلیه واحدهای ناحیه فولادسازی و واحدهای بهینه‌سازی و تعمیرات ساختمانی تعمیرات مرکزی، بازرسی فنی، حمل‌ونقل، حفاظت فیزیکی، خرید مواد مصرفی و اضطراری، کنترل مواد و سایر قسمت‌هایی که در این امر مهم واحد کوره‌های قوس را یاری رساندند، قدردانی کرد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=76995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.