• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

ارمغان پروژه‌های توسعه فولادسازی فولاد مبارکه؛ افزایش کمّی و کیفی محصولات

  • کد خبر : 77676
  • 03 مهر 1402 - 14:58
ارمغان پروژه‌های توسعه فولادسازی فولاد مبارکه؛ افزایش کمّی و کیفی محصولات

مدیر اجرای پروژه‌های فولادسازی، به تشریح دستاوردها و عملکرد پروژه‌های فولادسازی پرداخت و گفت: ارمغان پروژه‌های توسعه فولادسازی فولاد مبارکه، افزایش کمّی و کیفی محصولات است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایراسین، محمدحسین خرمی مدیر اجرای پروژه‌های فولادسازی فولادمبارکه، به تشریح دستاوردها و عملکرد پروژه‌های فولادسازی این شرکت پرداخت. در ادامه مطلب ماحصل گفت‌وگو با مدیر اجرای پروژه‌های فولادسازی فولادمبارکه را می‌خوانید:

در ابتدا درباره چارت سازمانی مدیریت اجرای پروژه‌های ناحیه فولادسازی و پروژه‌های در دست اجرای این امور توضیح دهید.

این مدیریت که از زیرمجموعه‌های معاونت طرح و توسعه فولاد مبارکه است، اجرای پروژه‌های فولادسازی را با همکاری یک تیم ۱۰ نفره در بخش‌های مختلف برعهده دارد. مجموع پروژه‌های توسعه جاری فولادسازی در حال حاضر ۱۴ مورد است و تعدادی هم در فرایند تعریف پروژه قرار دارند. ۲۸ پروژه در واحد خرید آماده مناقصه است و ۴۳ پروژه نیز در واحد امور مهندسی فرایند نیازسنجی، امکان‌سنجی، تأمین اعتبار و تهیه اسناد را در حال گذراندن هستند.

درباره این پروژه‌ها بیشتر توضیح دهید؟

دو پروژه توسعه‌ای ۷.۲ میلیون تن و ۵.۴ میلیون تن در دهه ۸۰ تعریف شده‌اند. در آن شرایط تولید فولاد مبارکه حدود ۴ میلیون تن بود که با تکنولوژی شرکت تکینت وارد پروژه ۵.۴ میلیون تن شدیم. در این راستا با نوسازی سیستم غبارگیرهای چهار کوره فولادسازی در سال ۸۵- ۸۶ ظرفیت ۵.۴ میلیون تن محقق شد. فاز دوم پروژه ۷.۲ میلیون تن و افزایش ظرفیت چهار کوره دیگر بود که با افزایش ظرفیت ترانس، افزایش ظرفیت کوره و پاتیل و احداث دو کوره پاتیلی جدید ((LF وارد فاز اجرایی شد که در حال حاضر یکی از این کوره‌ها اجرا شده و دیگری نیز در دست اجراست. آخرین اقدام مربوط به پروژه ۷.۲ میلیون تن سال ۹۳-۹۴ به اتمام رسید و به‌غیراز کوره LF شماره ۸و برخی موارد جزئی سایر فعالیت‌های ۵.۴ و ۷.۲ میلیون تن به پایان رسیده است.

برای تولید فولاد با گریدهای خاص چه برنامه‌هایی در دست اقدام است؟

در این راستا سه پروژه احداث پلنت‌های جدید در فولادسازی و برخی اقدامات دیگر تعریف شده است که عبارت‌اند از: کوره پاتیلی شماره ۸ (LF۸) و پلنت VD (تولید فولاد با استفاده از محفظه بسته خلع) وپلنت RH۲ (تولید فولاد با استفاده از سیستم وکیوم پمپ و حرکت پاتیل). RH یک پلنت دوقلوی گاززدایی است که قسمت اول آن در نیمه اول دهه ۹۰ توسط کنسرسیوم شرکت داخلی در فولادسازی تأسیس شد. سال گذشته در قالب یک پروژه جدید تحت عنوان RH۲ به ظرفیت ۱.۲ میلیون تن و تشکیل یک کنسرسیوم با شرکت‌های طرف قرارداد نسبت به آن اقدام شد.

پروژه بعدی VOD است که عملیات اولیه آن شروع‌شده و فعالیت‌های مهندسی نیز انجام شده است و در سال جاری وارد فاز اجرا خواهد شد. سیستم VOD جایگزین سیستم دِگَزین قبلی خواهد شد. پروژه LF۸ در قرارداد ۷.۲ میلیون تن تعریف شده بود اما به دلیل طولانی شدن زمان قرارداد اجرا نشد. سال گذشته مناقصه جدید برای این پروژه اجرا شد و پیمانکار برنده مناقصه در فولاد مبارکه مستقر شده است. مهم‌ترین موضوع جابجایی ذوب و لجستیک ذوب در فولادسازی است که انشاالله با سهولت بیشتری انجام شود و ذوب رسانی به ماشین ریخته‌گری با سرعت بیشتری انجام شود تا فرایند تولید و افزایش ظرفیت کمی و کیفی را به همراه داشته باشد.

برای بهبود فرایندهای زیست‌محیطی چه اقداماتی انجام شده است؟

در راستای توجه به فرایندهای زیست‌محیطی در اجرای پروژه ۵.۴ میلیون تن، سیستم غبارگیرهای فولادسازی نوسازی شد. ابتدا تأکید بر این بود که سیستم موجود حفظ و ارتقا یابد اما نهایتاً تصمیم بر این شد سیستم جدید برای حذف کامل ناخالصی‌های فولادسازی با تأسیس دو دستگاه غبارگیر جدید با ظرفیت ۳ میلیون مترمکعب علاوه بر سیستم‌های موجود وارد مدار شود. این پروژه که از بهمن‌ماه سال گذشته ابلاغ‌شده تاکنون پیشرفت خوبی داشته و امیدواریم در نیمه دوم ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. با به بهره‌برداری رسیدن این پروژه حتی همین مقدار ناخالصی که در حد استاندارد است نیز از سقف فولادسازی خارج نخواهد شد و داخل فولادسازی هم محیط مناسب‌تری از منظر فرایندهای زیست‌محیطی برای کارکنان ایجاد خواهیم کرد.

درباره پروژه‌های دیگر این ناحیه توضیح دهید؟

در راستای پروژه ۵.۴ میلیون تن دو سالن جدید به نام مدول A,B که برای تخلیه پاتیل‌بر و تعمیر پاتیل استفاده می‌شود احداث شد و در نیمه اول دهه ۹۰ در مدول A اقدام به نصب سیستم تهویه غبار کردیم. این مدول کاملاً با فرایندهای زیست‌محیطی سازگاری دارد. در حال حاضر برای مدول B هم همین پروژه تکرار شده است که تلاش می‌کنیم در نیمه اول سال آینده (۱۴۰۳) به بهره‌برداری برسد.

همچنین بعد از احداث ماشین ۵ ریخته‌گری و افزایش حجم تولید تختال، سالن واحد ۲۸ با محدودیت ظرفیت مواجه شدیم. در این راستا همراه با توسعه این سالن باید در بحث لجستیک و جابجایی تختال اقدام و یک فضای جدید نیز برای انبار تختال احداث کنیم که در همین راستا پروژه ادامه میز غلتکی ماشین ۱ و ۲ ریخته‌گری تعریف شد که به‌واسطه آن خروجی ماشین ۱ و ۲ ریخته‌گری به سمت میز غلتکی ماشین شماره ۳ ریخته‌گری انتقال پیدا نمی‌کند و به‌صورت مستقیم وارد سالن تختال که قبلاً توسعه‌یافته بود و فضای کافی برای انبارش تختال دارد، انتقال می‌یابد. پس‌ازآن پروژه اسکارف و اسلب برگردان هم در این سالن پیش‌بینی شد. فعالیت دیگر پروژه میز غلتکی جایگزین اسلب‌کار در محوطه هوا خنک اسلب است. علاوه بر این موارد پروژه ۷۶ هکتاری را داریم که برای نگهداری تختال‌ها فضای مناسبی را فراهم و از پراکندگی تختال‌های انباری در سطح شرکت جلوگیری می‌کند.

در زمینه بهتر شدن شرایط و محل کار کارکنان چه پروژه‌هایی انجام شده است؟

توسعه کمی و کیفی محصولات نیاز به نیروی انسانی ماهر و سالم دارد و یکی از وظایف ما این است که محیط سالم و ایمنی را برای همکاران فراهم کنیم. در همین راستا پروژه رختکن و رستوران کارکنان پیمانکار در دستور کار قرار گرفت و تصمیم بر این شد ساختمانی مجهز و بزرگ احداث شود. به همین منظور ساختمانی ۴ طبقه با حدود ۲۳۰۰ متر زیربنا در دست ساخت است که طبقه اول آن رختکن بهداشتی، طبقه دوم شامل رستوران و نمازخانه و سرویس بهداشتی، طبقه سوم هم مانند طبقه دوم و طبقه آخر سیستم اداری استقرار خواهد یافت. این پروژه در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت داشته و انتظار می‌رود تا بهمن‌ماه تکمیل و در اختیار کارکنان قرار داده شود.

پروژه دیگر احداث مسیری امن برای بازدیدکنندگان است که در محور F فولادسازی در ارتفاع ۱۸ متری ایجاد شده است این راهرو از ابتدای مدول A تا مقابل ماشین ۴ ریخته‌گری ادامه دارد. راهرو به‌تمامی امکانات ازجمله آسانسور، برانکاربر، سیستم‌های تهویه و صوتی و رختکن مجهز است و شرایط بازدید ایمن و کیفی برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد که امیدواریم تا پایان آذرماه تحویل داده شود.

سخن آخر؟

برای اجرای پروژه‌ها و حصول بهترین نتیجه همچنان نیاز به همکاری و همدلی تمام واحدها داریم. در این فرصت از همکاری تمامی همکاران در بخش‌های بهره‌برداری و خدمات فنی و پشتیبانی و همچنین از حمایت‌های مدیرعامل و معاونان و تمامی همکاران خدوم واحد اجرای پروژه‌های فولادسازی تشکر و قدردانی می‌نمایم.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=77676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.