• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
3

ارز چند نرخی به دلیل فساد سیستماتیک پاسخگو نیست

  • کد خبر : 12868
  • 27 فروردین 1400 - 20:45
ارز چند نرخی به دلیل فساد سیستماتیک پاسخگو نیست

یک عضو پیشین خانه ملت گفت: متاسفانه در کشور ایران به دلیل وجود رانت و فسادی که تقریبا در حال سیستماتیک شدن است، ارز چند نرخی دیگر پاسخگو نیست.

غلامعلی جعفرزاده، عضوپیشین خانه ملت و کارشناس امور اقتصادی درباره تاثیر ارز تک نرخی بربازار به خبرنگار ایبِنا گفت: کمک ارز چند نرخی بر رفع تورم در یک کشور با ثبات می‌تواند اتفاق افتد اما متاسفانه داخل کشور ایران به دلیل وجود رانت و فسادی که تقریبا در حال سیستماتیک شدن است، ارز چند نرخی دیگر پاسخگو نیست.

وی در ادامه ابراز کرد: جهت ایجاد ثبات و رفتن به سمت اقتصاد پایدار باید ارز تک نرخی باشد، بنابراین بر این تصور هستم نسخه واحدی که دراین خصوص چیده شده است با شرایط امروز کشورمان هماهنگ نیست و به قول معروف جور در نمی‌آید.

این عضو پیشین خانه ملت با تاکید براینکه نرخ ارز باید شناور باشد، چنین ادامه داد: ارز بدون شک باید دارای یک نرخ باشد، منتها این نرخ به صورت شناور مدنظر قرار گیرد. تعیین قیمت ارز از چند پارامتر تبعیت می‌کند و مسئله مهم در این خصوص آن است که مسئله فوق دستوری نمی‌شود. نرخ شناور برای ارز هم باید براساس مواردی که قانون پنجم دیده شد، صورت گیرد زیرا قانون فوق در این زمینه پاسخگو خواهد بود.

کارشناس امور اقتصادی درباره رابطه بین تورم و چند نرخی بودن نرخ ارز تاکید کرد: بدون شک ارز چند نرخی با خود تورم می‌آورد زیرا بخشی از آن به صورت یارانه پرداخت می‌شود که این مسئله به عاملی برای ایجاد فساد مبدل شده و هزینه آن را هم کسی جز مردم پرداخت نمی‌کند.

جعفرزاده در خصوص قیمت واقعی ارز اظهار داشت: اشکال درهمین بخش تعیین قیمت قرار دارد. تلاش می‌شود تا نرخی برای ارز تعیین کنند، در حالی که قیمت ارز باید تابعی از مسائل منطقه‌ای، قیمت نفت، دلار صندوق بین‌المللی پول باشد. به نظر می‌رسد، ماده ۷۴ یا ۷۲ برنامه پنجم توسعه برای تعیین نرخ ارز که به شناور بودن آن اشاره کرده، بهترین پاسخ در این زمینه به حساب آید.

وی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت کالاهای اساسی تصریح کرد: مشکل فوق یعنی افزایش قیمت کالاهای اساسی قطعا پیش خواهد آمد، منتها راه کاهش فشار به مردم چند نرخی بودن ارز نیست، مسئله فوق را باید اینگونه مورد توجه قرار داد که شیوه کمک به مردم باید تغییر کند. اتفاقا این پرداخت‌های یارانه غیر مستقیم فسادآور است، پرداخت یارانه باید مستقیم به فرد داده شود تا آن را به تشخیص خود در حامل‌های انرژی، درمان، آموزش و دیگر مسائل زندگی هزینه کند.

این عضو پیشین خانه ملت درباره امکان تک نرخی کردن ارز با توجه به شرایط اقتصادی حاکم برکشور یادآور شد: این کار در صورتی که بسترهای آن آماده باشد، در همین شرایط اقتصادی موجود نیز امکان‌پذیر است. بسترهای آن هم این است که یارانه‌ای که برای ارز تحت عناوین مختلف پرداخت می‌شود، با توسل به راه‌های دیگری به مردم تزریق کنند.

کارشناس امور اقتصادی درباره دلیل عدم اجرای بحث مورد اشاره بیان کرد: اقتصاددان‌های دولت باید دست از لجبازی بردارند. تمام راهکارهای این افراد مطرح شد و نتیجه نگرفتند، بنابراین دلیل براصرار به ادامه آن راهکارها وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=12868

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.