• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا از ۲.۳ همت عبور کرد

  • کد خبر : 72899
  • 16 تیر 1402 - 18:10
ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا از ۲.۳ همت عبور کرد

معاملات گواهی سپرده شمش طلا به عنوان دارایی تازه وارد بازار مالی بورس کالای ایران در حالی راه اندازی شده است که از ابتدای راه اندازی این ابزار در مورخ ۱۸ اسفند سال ۱۴۰۱ تا پایان هفته منتهی به ۹ تیر ماه سال جاری بالغ بر ۶ میلیون و ۸۵۴ هزار گواهی (معادل ۶۸۵ کیلوگرم) به ارزشی نزدیک به ۲.۴ هزار میلیارد تومان داد و ستد شد که این ارقام بیانگر استقبال معامله گران از ابزار طلایی بورس کالاست.

به گزارش رویداد خبر به نقل از کالاخبر، معاملات گواهی سپرده شمش طلا از روز پنج شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ با گشایش نماد معاملاتی این دارایی آغاز و مراسم افتتاحیه این معاملات نیز در روز ۲۱ اسفند با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

این معاملات از ساعت ۱۲ روز ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ با ثبت قیمت ۳۰۶ هزار و ۵۶۹ تومان به ازای هر گواهی سپرده شمش طلا (یک دهم گرم) با عیار ۹۹۵ آغاز و در پایان روز نخست، معامله ۱۶ هزار و ۸۴۴ گواهی سپرده ثبت شد. معامله این حجم از طلا در روز نخست نشان داد که این ابزار قادر است نقدینگی بالایی را به خود جذب کند.

بررسی روند معاملات گواهی سپرده شمش طلا نشان می دهد که در دو هفته پایانی اسفند ماه سال گذشته ۱۴۶ هزار و ۲۵۹ گواهی سپرده شمش طلا به ارزش بالغ بر ۴۳ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان در بازار مالی بورس کالای ایران دست به دست شد.

همچنین حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا از ابتدای سال تا هفته منتهی به ۹ تیر ماه نشان می دهد که این ابزار مالی دارای جذابیت های زیادی برای سرمایه گذاران است؛ به طوری که در این مدت بالغ بر ۶ میلیون و ۷۰۸ هزار گواهی (معادل ۶۷۰ کیلوگرم) سپرده شمش طلا به عنوان دارایی تازه وارد بازار مالی بورس کالا به ارزش ۲.۳ هزار میلیارد تومان داد و ستد شده است.

گواهی سپرده کالایی به عنوان یکی از اوراق بهادار مورد تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار، یک ابزار مالی است که از سال ۱۳۹۴ در بورس کالای ایران راه‌اندازی شده و معاملات دارایی‌های پایه مختلفی از جمله سکه طلا، شمش طلا، زعفران، زیره سبز، برنج، پسته، شیشه جام، سیمان و … در این بازار انجام می‌شود. بازار گواهی سپرده کالایی به‌واسطه اوراق بهادارسازی کالاها، بسیاری از محدودیت‌های مبادلات فیزیکی کالاها را از میان برداشته است.

شمش طلا جدیدترین دارایی پایه بازار گواهی سپرده کالایی است که با توجه به ویژگی‌های خاص طلا همچون نقدشوندگی بالا و تبعیت از نوسانات قیمت جهانی اونس و بهای ارز، دارایی پایه جذابی برای سرمایه‌گذاران به شمار می رود.

دارایی پایه در این معاملات شمش طلای حدوداً یک کیلوگرمی با حداقل عیار ۹۹۵ قسمت در هزار، تولید شرکت زرشوران است. به‌عبارت دیگر، عیار شمش‌های طلای سپرده شده در خزانه قطعا برابر یا بیشتر از ۹۹۵ خواهد بود. هر گواهی سپرده کالایی معادل ۰.۱ گرم یا ۱۰۰ میلی گرم یا ۱۰۰ سوت از شمش طلای ذکر شده است؛ یعنی سرمایه‌گذاران قادرند در این بازار، طلا را در قالب اوراق با پشتوانه ۱۰۰سوت طلا مورد معامله قرار دهند.

معاملات گواهی سپرده شمش طلا در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰:۰۰ با دوره نیم ساعته پیش گشایش تا ساعت ۱۷ و پنجشنبه ها تا ساعت ۱۵ فعال است و سرمایه گذاران می توانند پس از اخذ کد معاملاتی بازار مالی برای خرید و فروش در این بازار اقدام کنند.

خزانه بانک ملت که در حال حاضر خزانه سکه طلا نیز به شمار می رود، به عنوان خزانه برای دارایی شمش طلا نیز مورد پذیرش قرار گرفته است و صرفا زمانی‌که شمش طلا با رعایت استانداردهای مورد توافق در خزانه بانک ملت سپرده شده باشد، گواهی سپرده کالایی برای آن صادر شده و روی نماد معاملاتی قابل معامله خواهد بود.

یکی از مزیت‌های مهم این بازار این است که امکان حضور سرمایه‌گذاران خُرد را نیز فراهم کرده است. چراکه مردم تنها با وجه یک دهم گرم طلا یعنی مبلغی حدود ۳۰۰ هزار تومان می توانند وارد این معاملات بشوند و به جای تحمل ریسک ها و هزینه های معامله در بازار سنتی، به صورت الکترونیکی و آنلاین از طریق کارگزاری ها اقدام به خرید و نگهداری بخشی از شمش طلا کنند.

به طور مثال اگر قیمت هر گرم از شمش طلا (عیار ۹۹۵ قسمت در هزار) را ۳ میلیون تومان در نظر بگیرید با کمتر از ۳۰۰ هزار تومان می‌توانید در بورس کالا ۰.۱ میلی‌گرم طلا یا همان یک گواهی سپرده شمش طلا بخرید.

دیگر جذابیت مهم معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا این است که این معاملات از مالیات بر درآمد و ارزش افزوده معاف است؛ به این ترتیب یک کالای ارزشمند، نقدشونده و پرتقاضا همچون طلا در بازار امن، شفاف و قانونمند بورس کالا آن هم بدون پرداخت مالیات در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

نکته مهم در بازار این است که معاملات گواهی سپرده شمش طلا در سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی بورس کالا انجام می‌شود، به این منظور مشتریان باید اقدام به اخذ کد معاملاتی بازار مالی از بورس کالا کنند.

لینک کوتاه : https://rooydadkhabar.ir/?p=72899

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.