به گزارش رویداد خبر به نقل از روابطعمومی بیمه دانا، دکتر رضا جعفری مدیرعامل و نایبرئیس هیئتمدیره شرکت بیمه دانا در آیین افتتاح ساختمان جدید شعبۀ بیمه دانا در شهر زنجان که با حضور جمعی از مدیران و مسئولان این استان در محل جدید این شعبه برگزار شد، ضمن خیرمقدم و تشکر از مسئولان دستگاههای اجرایی، مدیران کل، مدیران صنعت بیمه در بخش خصوصی و دولتی و خانواده بزرگ بیمه دانا در استان زنجان، با اشاره به اهمیت کارکردهای صنعت بیمه در بعد کلان و اهمیت افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور، به ارائه گزارش مختصری از عملکرد بیمه دانا طی سالهای اخیر پرداخت.
مدیرعامل بیمه دانا در این مراسم با اشاره به عملکرد خوب شعبه زنجان در سطح استان، تشریح کرد: خوشبختانه این شعبه با ارائه خدمات بیمهای درسطح متوسط کشوری، توانسته است جایگاه خود را در استان حفظ کند و از نظر شاخصها نیز در وضعیت بسیار خوبی قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: شعبه زنجان بیمه دانا طی سالهای اخیر هم در شاخص طولی رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است، هم در شاخص خدمترسانی عملکرد مطلوبی داشته و هم از منظر شاخص میزان رضایتمندی جامعه بیمهشدگان توانسته است به خوبی رشد و سطح متوسط صنعت را حفظ کند که از این بابت از همکارانم در استان زنجان و همچنین از همه بیمهگذاران حاضر در این مراسم واعتمادشان به شرکت بیمه دانا قدردانی میکنم.
دکتر رضا جعفری با اشاره به فضای محدود شعبه زنجان در گذشته، گفت: اگرچه همکاران ما در شعبه زنجان، بدون توجه به محدودیت فضا به وظایف و خدمترسانی خود به خوبی عمل میکردند، اما سال گذشته پس از بازدید از شعبه، تصورم بر این بود که چنین فضای کوچکی در شأن مردم و بیمهگذاران عزیز استان زنجان نیست و به همین منظور مقدمات خریداری ساختمان جدید شعبه فراهم شد و پس از انجام بازسازیهای لازم، امروز با حضور شما عزیزان افتتاح و به بهرهبرداری رسید. امیدوارم همکاران من در این جایگاه جدید خدمترسانی نیز همچون گذشته به بهترین شکل ممکن تکالیف و وظایف خود را در قبال مشتریان و بیمهشدگان عزیز انجام دهند.
مدیرعامل بیمه دانا در این مراسم با ارائه گزارشی از عملکرد بیمه دانا و جایگاه این شرکت در صنعت بیمه کشور گفت: شرکت بیمه دانا در بین ۴۱ شرکت بیمه خصوصی کشور، در سه سال متوالی با افتخار در جایگاه نخست صنعت بیمه کشور قرار دارد. این شرکت با بیش از ۳۴ میلیون بیمهشده و بیمهگذار، بالاترین اعداد بیمهشدگان صنعت بیمه کشور را در اختیار دارد و موفق به خدمترسانی در تمام بخشهای بیمهای، بهخصوص در بخش درمان شده است.
وی با اشاره به زمینه درمانمحور بودن بیمه دانا، افزود: فلسفه تأسیس بیمه دانا از ابتدا و تا به امروز که در پنجاهویکمین سالگرد تأسیس بیمه دانا قرار داریم، خدمترسانی در بخش درمانی بود (در اصطلاح صنعت بیمه به آن درمانمحور گفته میشود)؛ به همین علت بیمه دانا از نظر ارائه خدمات درمانی و سلامت در بین تمام فعالان صنعت بیمه به صورت حرفهای فعالیت میکند. این شرکت با در اختیار داشتن بیش از ۱۵ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد و بالغ بر ۱۵۰ پزشک همکار در شرکت، بهطور تخصصی در این بخش فعالیت داشته و با افتخار، بالاترین میزان رضایتمندی را در بین جامعه عظیم بیمهشدگان شرکت را کسب کرده است.
مدیرعامل بیمه دانا با اشاره به قراردادهای ملی و مهمِ نهادها و وزارتخانههای بزرگ با این شرکت، قرارداد آموزشوپرورش با بیمه دانا را یکی از اقدامات مهم این وزراتخانه دانست و گفت: اکنون با گذشت سه سال از آغاز قرارداد با این وزارتخانه، بیمه دانا تا امروز بالغ بر ۲۸ میلیون خدمت به بیش از ۱٫۵ میلیون از فرهنگیان و خانواده آنها در سراسر کشور ارائه کرده است و به طور متوسط هر فرهنگی تاکنون حدود هفت مرتبه از خدمات بیمه دانا استفاده کرده که آماری بینظیر در صنعت بیمه است.
دکتر رضا جعفری با اشاره به سایر قراردادهای بیمه دانا افزود: وزارت امور خارجه، دیپلماتهای کشور و سفارتخانههای ایران در تمام نقاط دنیا، شرکت مخابرات ایران، سازمان تأمین اجتماعی کشور و جمعیت ۱٫۵ میلیون نفری کامیونداران در سطح کشور، از دیگر بیمهگذاران بزرگ و ارزشمند بیمه دانا هستند. این آمار بزرگ از جمعیت تحت پوشش، نشان از توانمندی و ساختار سرمایه انسانی بسیار قوی بیمه دانا دارد که توانسته این گستردگی در سراسر کشور که قریب به یکسوم جمعیت کشور را دربرمیگیرد، با بهرهمندی از نیروهایی توانمند و متعهد، تحت پوشش بیمههای مختلف خود قرار دهد.
مدیرعامل بیمه دانا با تأکید بر اینکه با فزایش میزان رضایتمندی بیمهشدگان ضریب نفوذ بیمه در جامعه نیز افزایش خواهد یافت، افزود: بیتردید وقتی مردم خدمات بیمهای موردنیاز را در سریعترین زمان ممکن دریافت کنند و ریسکها و هزینههایشان پوشش داده شود، خوشان بهترین مبلغان بیمه خواهند بود و به این ترتیب میزان نفوذ بیمه در جامعه بالا میرود.
نایبرئیس هیئتمدیره بیمه دانا در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم، با تشریح نقش بیمه در زندگی بشری، این صنعت را دارای آثار بسیار در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دانست و با اشاره به بعد اقتصادی صنعت بیمه، گفت: صنعت بیمه به واسطۀ نظام بانکی و با به گردش درآوردن سرمایهای که از طریق پساندازهای خُرد مردم و حق بیمههای اندک فعالان بخشهای مختلف اقتصادی جمعآوری شده است، آن را به بخش تولید تزریق و موجبات اشتغالزایی و ارتقاء تولید جامعه را فراهم میکند. فراهم کردن امنیت سرمایهگذاری از یکسو و امنیت سرمایهگذاران بخشهای مختلف اقتصاد از سوی دیگر یکی از وظایف بسیار مهم در فعالیت و عملکردهای بیمهای است.
مدیرعامل بیمه دانا با اشاره به دیگر آثار مهم صنعت بیمه در بعد اقتصادی، افزود: بیمه میتواند مانع از خروج ارز از کشور به شرکتهای خارجی بیمه شود همچنان که پس از اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان شاهد این مسئله بودیم، چراکه پیش از تحریم، به واسطه مباحث اتکایی و فلسفه توزیع ریسک بین کشورها و بیمهگران مختلف، کشور ما بازار خوبی برای بیمهگران اروپایی بود. امروز و پس از اعمال تحریمها، شرکتهای بیمهای کشور با ارتقاء دانش بیمهای خود و اصلاح ساختار سرمایه، موفق به مدیریت تمام ریسکها در داخل کشور شدهاند و با حفظ منابع ارزی از ناترازیهای ارزی جلوگیری کردند.
وی ضمن بیان اهمیت بیمه از بعد اجتماعی ادامه داد: در این بُعد با ابزار و تکنیک بیمه بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی تبدیل بههنجار میشود. برای مثال، اگر سرپرست یک خانواده از دست برود، با برخورداری از مزایای پوشش بیمه عمر از بسیاری از ناهنجاریها و مشکلاتی که ممکن است گریبانگیر اعضای خانواده شود، جلوگیری خواهد شد.
نایبرئیس هیئتمدیره بیمه دانا مدیریت ریسک را یکی دیگر از ابعاد مهم بیمه دانست و افزود: در دنیا سه راهکار برای مدیریت ریسک وجود دارد. راهکار اول پیشگیرانه و شامل اقداماتی است که همۀ آحاد جامعه برای جلوگیری از تحقق خطر انجام میدهند. راهکار دوم امدادی و نجاتی، شامل بسیج همه امکانات برای نجات جان انسانهای حادثهدیده است. اما راهکار سوم مربوط به جبران آثار اقتصادی ناشی از حوادث یا همان تکنیک انتقال ریسک به نهادهای تخصصی در این زمینه است که توجه ویژهای در کشورهای توسعهیافته به آن میشود.
دکتر رضا جعفری با تشریح چالشهای کشورمان در این زمینه و ارتباط آن با ضریب نفوذ بیمه در ایران گفت: میزان ضریب نفوذ بیمه در کشور، گواه بر وجود مشکل در مدیریت ریسک است. ضریب نفوذ بیمه در کشورهای پیشرفته بین ۸ تا ۱۱ درصد و این رقم در کشور ما حدود ۲ درصد است. در کشور ما برخلاف کشورهای پیشرفته، تأمین خسارتهای حادثه بر دوش حاکمیت است و همین مسئله باعث کاهش سرعت در جبران خسارتهای حادثه میشود. بنابراین لازم است از این رویکرد جهانی الگو گرفت چراکه در حالحاضر، تخصص و دانش آن در کشور فراهم است.
وی با تأکید بر اهمیت فرهنگسازی در زمینه آشنایی مردم با بیمه و افزایش ضریب نفود آن در کشور گفت: متأسفانه در بیشتر مواقع، بیمهها تنها با بیمههای خودرو و شخص ثالث شناخته میشوند، درحالیکه مسئله بیمه بسیار فراتر از اینهاست. اگر قرار است ضریب نفوذ تقریباً ۲ درصدی در کشور به متوسط جهانی برسد، باید درباره آن فرهنگسازی شود. اما تنها بیمهها وظیفۀ فرهنگسازی در این زمینه را ندارند، بلکه تمام آحاد جامعه ومسئولین باید این فرهنگ را نهادینه و بیمه به عنوان محصول تاخدمتی ضروری در سبد خانوارها تعریف شود. وی در پایان سخنان خود با بیان پیچیدگیهای فرایند بیمهگری از حیث عرضه و خدمترسانی بر ایجاد مدلی هوشمند در ارائه خدمات بیمهای تأکید کرد و گفت: در بسیاری از مواقع از ابزار بیمه در مسیر سواستفاده نیز بهرهبرداری میشود که پیچیدگی فرآیند بیمهگری را بیشتر کرده است و به همین منظور بیمه دانا در تلاش است تا با هدف تسریع در ارائه خدمات و جلوگیری از هر گونه سوء استفاده در زمینه بیمه، مدلی هوشمند طراحی کند تا ضمن ایجاد کنترل و فیلترهای مختلف در مسیر رسیدگی، روند خدمترسانی را با سرعت بیشتری انجام دهیم و بر اساس فناوری روز دنیا خدمترسانی کنیم تا زمینهساز کسب رضایت حداکثری بیمهشدگان شود.