• امروز : سه شنبه - ۱۹ فروردین - ۱۴۰۴

اخبار ویژه

پرداخت ۵۱ هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه و حمایتی در سال ۱۴۰۳ توسط بانک صادرات ایران وام ۳۰۰ میلیون تومانی بانک ملی بدون چک، سفته و کسر از حقوق با کارمزد انتخابی ۰، ۲ یا ۴ درصد فعالیت ماهانه بانک پاسارگاد در اسفند ۱۴۰۳؛ درآمد عملیاتی ۲۱ هزار میلیارد تومانی ”وپاسار“ اجرای ۳۴۷ طرح خوداشتغالی با مشارکت بانک اقتصادنوین در سیستان ‌و بلوچستان بانک صنعت و معدن بدون اضافه برداشت از بانک مرکزی سال مالی ۱۴۰۳ را به پایان رسانید برندگان سورسامانی اسفندماه مشخص شدند رکوردشکنی بانک ملت در کسب درآمد ۲۱۱ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۳ عبور تعداد تراکنش‌ها در پیشخوان‌های شهرنت از مرز ۸ میلیون در اسفندماه ۱۴۰۳ پرداخت سریع، دقیق و منصفانه خسارت به زیاندیدگان در کلیه شعب شرکت بیمه آسیا تاکید مدیرعامل ایران‌خودرو بر تحول ساختاری، تولید خودرو هیبریدی و ارتقای کیفیت در سال۱۴۰۴ مصوبات مهم و کارگشای شورای عالی مبارزه با پولشویی در سال ۱۴۰۳

1

۹۳ سال خدمت/ کاهش مستمر NPL، نماد پیاده سازی بانکداری حرفه ای در بانک ملی ایران

  • کد خبر : 23434
  • 15 شهریور 1400 - 16:40
۹۳ سال خدمت/ کاهش مستمر NPL، نماد پیاده سازی بانکداری حرفه ای در بانک ملی ایران

نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL)، یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی عملکرد بانک هاست، به طوری که بانک مرکزی با حساسیت ویژه ای، این موضوع را دنبال می کند و محدودیت های خاصی نیز برای بانک هایی که این نسبت را کنترل نمی کنند، در نظر می گیرد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران،‌ در حالی که رشد مطالبات غیرجاری در دوره ای از زمان به یک چالش بزرگ برای نظام بانکی تبدیل شده بود، همه بانک ها برای کاهش شاخص نسبت مطالبات معوق به تسهیلات پرداختی راهکارهایی را ارائه و عملیاتی کردند.
در این میان اما راهکارها ارائه شده توسط بانک ملی ایران به خوبی نتیجه داد، به گونه ای که آثار آن اکنون در صورت های مالی بانک نمایان شده است.
کاهش مطالبات غیرجاری به معنای وصول این مطالبات و یا رعایت دقیق ضوابط قانونی در پرداخت تسهیلات جدید است، به گونه ای که امکان تعویق بازپرداخت آنها به حداقل ممکن برسد.
بانک ملی ایران به منظور وصول این مطالبات، یک اداره کل مستقل تشکیل داده و با جدیت موضوع را پیگیری می کند. رشد مطالبات وصول شده در کنار کاهش مطالبات معوق شده، به شکلی جدی نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی را کاهش داده است.
این کاهش، نه تنها در بهبود عملکرد بانک ملی ایران موثر بوده، بلکه به دلیل وزن زیاد منابع و مصارف این بانک در کل نظام بانکی، NPL نظام بانکی نیز با کاهش قابل توجه رو به رو بوده است.
نگاهی به جدل زیر نشان می دهد اکنون و بر اساس آخرین ارزیابی های، NPL بانک ملی ایران در قابل قبول ترین سطح ممکن قرار گرفته است. استانداردهای جهانی نیز تثبیت NPL بر روی عدد ۵ را مقبول می داند و کاهش این نبست به زیر عدد کنونی، می تواند دوران تازه ای را در ارزیابی های مالی از عملکرد بانک ملی ایران خلق کند. این در حالی است که میانگین نسبت مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی، در حال حاضر عددی بیش از دو برابر همین نسبت در بانک ملی ایران است.
کنترل این نسبت در بانک ملی ایران با وجود انبوهی از تسهیلات تکلیفی بر این سازمان،‌ نشان دهنده عزم آن بر کنترل هدررفت منابع، تمرکز بر رعایت دقیق قوانین ابلاغی و اجرای درست ضوابط بانکداری حرفه ای است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=23434

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.