• امروز : شنبه - ۲۲ شهریور - ۱۴۰۴

اخبار ویژه

۵۳۰۰ فقره وام و تسهیلات، هدیه بانک صادرات ایران به سرزمین «رنگین‌کمان اقوام» نگاهی به رویکرد جامع نستله در ارتقای استانداردهای کیفی از مزرعه تا سفره محمد وطن پور: بانکداری خرد اساس فعالیت در بانک صادرات ایران است استمرار صدرنشینی سپ در تعداد کل تراکنش‌های پرداخت ایران کُربنکینگ ایران: در مسیر بلوغ یا گرفتار سکون؟ اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در استان‌ تهران در روز‌ پنج‌شنبه ۲۰شهریورماه بانک ملی ایران نماد استقلال، اعتماد و هویت ملی ایرانیان است حرفه‌ای گری در مسیر تحقق اهداف؛ معیار ارزیابی و ارتقای مدیران / تسریع در فروش اقساطی واحدهای مسکونی نهضت ملی تامین مالی ۹۷ هزار میلیارد ریالی طرح نهضت ملی مسکن در مدیریت غرب تهران/ پرداخت بیش از ۷۴ هزار میلیارد ریال سهم الشرکه برای ساخت پروژه ها اعلام شعب کشیک بانک صادرات ایران در روز پنجشنبه ۲۰ شهریور‌ماه بانک توسعه صادرات ایران می‌تواند محور اصلی رشد صادرات غیرنفتی شود

3

افزایش بهره‌وری خودرو و کاهش مصرف سوخت با گیربکس‌های دوکلاچه

  • کد خبر : 16849
  • 23 خرداد 1400 - 14:29
افزایش بهره‌وری خودرو و کاهش مصرف سوخت با گیربکس‌های دوکلاچه

معاون تحقیقات و مهندسی شرکت نیرومحرکه ایران‌خودرو گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی موسسه IHS به عنوان یکی از معتبرترین موسسات تحقیقات فناورانه خودرو، به‌کارگیری گیربکس‌های دوکلاچه (DCT) در خودروهای تولید اروپا رو به افزایش بوده و شرکت ایران خودرو نیز براساس توانمندی های فنی خود توسعه این تکنولوژی و به‌کارگیری آن در برخی محصولات خود را دستور کار قرار داده است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایکوپرس- محمدرضا یوسفی با اشاره به طرح برخی دیدگاه‌های غیر کارشناسی در خصوص استفاده از گیربکس‌های دوکلاچه (DCT)، یادآور شد: استفاده از این تکنولوژی، به سبب قیمت ارزان آن نیست، بلکه در افزایش بهره‌وری خودرو و کاهش مصرف سوخت در محصولات تولیدی موثر است.
وی تاکید کرد: فناوری موجود در تولید گیربکس‌های دوکلاچه (DCT) ضمن کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلاینده های زیست محیطی نسبت به نمونه‌های اتوماتیک AT، شرایط را برای  رفع موانع و محدودیت‌های قانونی انتشار آلاینده ها فرآهم می کند.
 معاون تحقیقات و مهندسی شرکت صنعتی نیرومحرکه ادامه داد: در گیربکس های اتوماتیک AT در حالت توقف خودرو با ترمز، تورک کانورتر (مبدل گشتاور) همیشه در مدار و درحال مصرف انرژی است، این در حالی است که در گیربکس‌های دوکلاچه (DCT)، کلاچ در حالت خلاص قرار می گیرد.
یوسفی در خصوص طرح موضوعاتی مانند خراب شدن قطعه و یا نوع تعمیر آن در این نوع گیربکس توضیح داد: امکان تعمیرات در گیربکسDCT، به سبب تشابه آن با گیربکس دستی، بهتر فرآهم می شود به وی‍ژه اگر دانش فنی بومی سازی شده و تولید آن در داخل کشور انجام گیرد. 
وی تصریح کرد: در گیربکس های AT به دلیل اتصال دایمی پمپ و مبدل گشتاور به موتور بخشی از توان موتور مصرف می شود ولی در گیربکس DCT ایران خودرو، موتور پمپ هیدرولیکی این کار را انجام می دهد و تنها در زمان تعویص دنده مورد استفاده قرار می گیرد و انرژی کمتری مصرف می شود.
یوسفی در خصوص تمهیدات دیده شده برای رفع مشکل افزایش دما در ترافیک و شیب در گیربکس (DCT)، توضیح داد: در این تکنولوژی کلاچ تر با سامانه کمکی حرکت در سربالایی (HSA) طراحی شده که در شرایط ترافیکی بر روی شیب سیستم ترمز به صورت اتوماتیک، خودرو را در شیب ثابت نگه می دارد و مانع از عقب رفتن خودرو می شود و در نتیجه هیچ فشاری به کلاچ وارد نمی شود. البته برای سیستم کلاچ تر و گیربکس سیستم خنک‌کاری نیز دیده شده است که سبب افزایش عمر کلاچ خواهد شد.
 

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=16849

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.