• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

گسترش روابط تجاری ایران و عراق با ادامه فعالیت بانک‌ ملی/ ریال آفشور در عراق راه‌اندازی می‌شود

  • کد خبر : 86650
  • 20 اسفند 1402 - 9:55
گسترش روابط تجاری ایران و عراق با ادامه فعالیت بانک‌ ملی/ ریال آفشور در عراق راه‌اندازی می‌شود

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به تداوم فعالیت بانک ملی در عراق گفت:‌ فراهم کردن استفاده از ریال آفشور در عراق توسط بانک مرکزی به گسترش روابط تجاری با این کشور کمک می‌کند.

سید حمید حسینی – دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق – در رابطه با ابلاغ فعالیت مجدد بانک ملی ایران در بغداد توسط بانک مرکزی عراق، به ایسنا، گفت: بیش از یک ماه قبل خبری اعلام شد که بانک مرکزی عراق در راستای کنترل پولشویی و خروج ارز از کشور تعدادی از بانک‌های قرض‌الحسنه عراق را از دسترسی به دلار منع کرده و برخی از بانک‌های کشورهای دیگر در این کشور را تعلیق کرد. در این اقدام اعلام شد که مجوز دو بانک ایرانی پارسیان و بانک ملی نیز دیگر تمدید نخواهد شد.

ماجرای تلاش برای عدم تمدید مجوز دو بانک ایرانی در عراق

وی با بیان اینکه در همان زمان نیز اعلام کردیم که این اقدام از سوی بانک مرکزی عراق ناممکن است و این اقدام غیرقانونی است، گفت: با اعتراض بانک‌های ایرانی، بانک مرکزی عراق نمی‌توانست مجوز این بانک‌ها را لغو کند؛ چرا که طبق قوانین، بانک مرکزی عراق که به بانک‌های ایرانی برای فعالیت و تاسیس بانک مجوز داده است، امکان لغو مجوز بانک‌های تاسیس شده در این کشور تنها در دو صورت امکان پذیر است که شامل بانک‌های ایرانی نمی‌شود. 

حسینی تشریح کرد: ایران مجوز تاسیس بانک در عراق را دریافت کرده و بانک‌های ملی و پارسیان در این کشور تاسیس شده‌اند و طبق قوانین تنها به دو علت بانک مرکزی می‌تواند مجوز بانک‌ها را تعلیق کند؛ اول اینکه بانک زیان ده باشد و دوم اینکه تخلفات آشکاری کرده باشد که در رابطه با بانک‌های ایرانی در عراق هیچکدام از این دو مورد صادق و جاری نبوده است.

وی افزود: این اقدام بیشتر فشاری بود که از سوی آمریکایی‌ها جهت کمرنگ کردن حضور ایران در بازار عراق انجام شد و با اعتراض بانک ملی در عراق و پیگیری سفارت در ابتدا به نتیجه نرسید. 

ریال آفشور در خدمت تاجران ایرانی

حسینی در ادامه گفت: خوشبختانه به‌تازگی بانک مرکزی عراق اعلام کرد که تعلیق فعالیت بانک ملی در عراق انجام نمی‌شود و این بانک در بغداد به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این اقدام به نفع منافع دو کشور است. 

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی برنامه‌ای برای ریال آفشور دارد و می‌خواهد امکاناتی را فراهم کند که فعالان تجاری در عراق بتوانند از این ابزار استفاده کنند؛ بانک‌های ایرانی در عراق می‌توانند بستری برای اجرای این اقدام باشند و این مسئله در کنار تدام فعالیت بانک‌های ایرانی در این کشور به گسترش روابط تجاری ایران و عراق و اجرای سیاست‌های بانک مرکزی کمک کند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=86650

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.