• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

کاهش تورم تولید در دور اول چرخش اوراق گام/ میزان انتشار اوراق باید کنترل شود

  • کد خبر : 56208
  • 23 مهر 1401 - 15:52
کاهش تورم تولید در دور اول چرخش اوراق گام/ میزان انتشار اوراق باید کنترل شود

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه حسن اوراق گام غیر تورمی کردن تولید در مرحله اول چرخش است، گفت: در انتشار اوراق باید مواظب افزایش تقاضا برای عوامل تولید باشیم.

کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص تاثیر عرضه اوراق گام بر تولید کشور گفت: با اینکه گفته شده عرضه اوراق گام در کاهش تورم نرخ تولید بسیار موثر است، اما الزاما به این معنا نیست که عرضه اوراق گام برای مدت طولانی منجر به کاهش نرخ تورم تولید می‌شود. به این دلیل که اوارق گام مدل دیگری از تسویه در مبادلات است.

وی در این بار‌ه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وقتی می‌خواهیم کالایی خریداری کنیم به جای دادن وجه رایج در اقتصاد؛ اوراق داده می‌شود، بنابراین این روش نیز یک مدل از تسویه یا پرداخت است.

ندری در این باره افزود: به نوعی می‌شود گفت درجه نقد بودن اوراق گام از نقدینگی رایج پایین‌تر است، لذا این اوراق به سبب اینکه یک نوع وسیله مبادله به شمار می‌رود آنچنان که گمان کنیم منجر به کاهش تورم می‌شود، نیست. هر چند درجه نقد بودن اوراق گام به اندازه سپرده‌های بانکی یا اسکناس نیست، اما نوعی وسیله مبادله به شمار می‌رود. این اوراق که در داخل صنعت و تولید تسویه می‌شود و به گردش در می‌آید در نهایت به وجه نقد رایج تبدیل می‌شود که باز هم به نقدینگی دامن می‌زند، هر چند نسبت به نقدینگی وپول بهتر است.

استاد اقتصاد در خصوص مزیت انتشار اوراق گام گفت: حسن اوراق گام غیر تورمی کردن تولید در مرحله اول چرخش است چرا که در دورهای بعدی کاملا نقد می‌شود، ضمن اینکه بعدا مشخص نیست کجا خرج می‌شود. هر چند زنجیره تولید با عرضه اوراق در چرخش است و فعالیت‌ها برقرار، اگر تقاضا برای عوامل تولید بیش از امکانات و منابع داخلی باشد قیمت عوامل تولید بالا می‌رود.

وی در این باره تصریح کرد: وقتی عوامل تولید بیش از ظرفیت اقتصاد باشد و تقاضا در این بخش افزایش یابد منجر به افزایش قیمت عوامل تولید و به تبع آن تورم می‌شود، بنابراین شاهد تورم ناشی از فشار هزینه‌ها خواهیم بود.

ندری گفت: اینگونه نیست گمان کنیم هر چه قدر اوراق بیشتر عرضه شود راهکار مثبتی در راستای کاهش تورم تولید است چرا که این اوراق می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای عوامل تولید و افزایش قیمت شود. اگر مسوولین گمان می‌کنند هر چه قدر اوراق گام بیشتری عرضه کنند شاهد آثار مطلوبی در سطح کلان اقتصاد خواهیم بود اشتباه می‌کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق خاطر نشان کرد: انتشار بیش از حد اوراق گام به مثابه تولید بیش از حد نقدینگی است. آنچه در این موضوع مهم است توجه به این نکته است که افزایش قیمت هزینه‌های تولید موضوعی نیست که با عرضه اوراق از بین برود، بنابراین از افزایش قیمت هزینه‌های تولید که به دلایل مختلف ایجاد شده با عرضه و انتشار اوراق نمی‌توان فرار کرد، هر چند باز تکرار می‌کنم در عرضه اولیه و دور اول چرخش اوراق، تورم تولید به نسبت دور‌های بعد کمتر است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=56208

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.