• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

کارآفرین، قهرمان اقتصاد

  • کد خبر : 76774
  • 13 شهریور 1402 - 14:18
کارآفرین، قهرمان اقتصاد

کارآفرینی همواره در جوامع مختلف به عنوان موتور اصلی رشد اقتصادی شناخته می‌شود و کارآفرینان مدت‌هاست که نقشی کلیدی در رشد اقتصاد ایفا کرده‌اند، از طراحی، راه‌اندازی و اجرای یک کسب‌وکار جدید گرفته تا ابتکار عمل برای رشد یک کسب‌وکار موجود.

کارآفرینی را می توان یک سرمایه ملی دانست و کارآفرینان محرک این سرمایه برای هر کشوری هستند. کارآفرینی نه تنها باعث افزایش ثروت می‌شود، بلکه می‌تواند ارزشی ایجاد کند که منجر به بهبود رفاه شود و نقش مهمی در تغییر جامعه ایفا می‌کند، بنابراین پرورش، ایجاد انگیزه و پاداش برای آن، تصمیمی منطقی است.

کارآفرینی یعنی چی؟

کارآفرینی یک اصطلاح کلی است که به راه اندازی یک کسب و کار مربوط می‌شود. اما تعریف دقیق آن از دیرباز موضوع بحث بین محققان و سیاستگذاران بوده است.

علی‌رغم علاقه گسترده به این موضوع و درک گسترده اهمیت آن برای اقتصاد، اجماع در مورد چگونگی تعریف مشخص کارآفرینی وجود ندارد.

“Entrepreneur” مشتق انگلیسی از کلمه فرانسوی “entreprendre” (متعهد شدن) است که فضای گسترده‌ای برای تفسیر و کاربرد دارد.

هوارد استیونسون، که به عنوان «پدر مطالعات کارآفرینی» در دانشگاه هاروارد (HBS) شناخته می‌شود، آن را به عنوان «تعقیب فرصت، فراتر از منابع کنترل شده» تعریف کرده است. عبارت «فراتر از منابع کنترل‌شده» به محدودیت منابع اشاره دارد. هنگام شروع یک سرمایه‌گذاری جدید، بنیانگذاران آن فقط سرمایه انسانی، اجتماعی و مالی خود را کنترل می‌کنند. در صورتی که کارآفرینان هزینه را به حداقل می‌رسانند و فقط از زمان خود و در صورت لزوم سرمایه شخصی خود استفاده می‌کنند.

مرکز توسعه حرفه‌ای استنفورد در دانشگاه استنفورد تعریف ساده‌تری از کارآفرینی ارائه می‌کند: «در ابتدایی‌ترین سطح، کارآفرینی به یک فرد یا گروه کوچکی از شرکا اطلاق می‌شود که در مسیری اصلی برای ایجاد یک کسب‌وکار جدید حرکت می‌کنند. یک کارآفرین مشتاق همیشه به دنبال یک سرمایه‌گذاری تجاری خاص است و این کارآفرین است که بیشترین میزان ریسک مرتبط با پروژه را به عهده می گیرد. به همین دلیل در صورت موفقیت پروژه، بیشترین سود را خواهد برد.»

چرا کارآفرینی مهم است؟

 کارآفرینی معمولاً به رشد اقتصادی، دگرگونی، ایجاد بازارهای جدید، نوآوری و ایجاد ثروت منجر می‌شود. کارآفرینان اغلب باعث توسعه ایده‌ها و پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای مشکلات می‌شوند. راه اندازی یک کسب و کار می تواند منابع و درآمد بیشتری  را به وجود بیاورد و به افزایش ثروت و رفاه کمک کند. کارآفرینان نیز اغلب به تکامل اجتماعی و فرهنگی کمک می‌کنند و دیدگاه‌ها و انگیزه‌های تازه‌ای را ایجاد می‌کنند.

در کارآفرینی، منابع، نیروی کار و سرمایه استفاده نشده به بهترین نحو مورد استفاده قرار می گیرند. کارآفرینان به امید کسب سود، یا در مورد کارآفرینی اجتماعی، برای حل مشکلی که جوامع با آن روبه‌رو هستند، ریسک می‌کنند. بنابراین اهمیت کارآفرینان و نقش کارآفرینی فراتر از دنیای تجارت است.

اهمیت کارآفرینی به قدری گسترده است که توضیح تمام جنبه های آن در یک مطلب کوتاه کار دشواری‌ست. در ادامه تلاش کرده‌ایم تا حدودی اهمیت و نقش کارآفرینی در توسعه اقتصادی و جامعه را تبیین کنیم.

  1. کارآفرینی رشد اقتصادی را تسریع می کند

از آنجا که کارآفرینان می‌توانند چرخ اقتصاد را به حرکت درآورند و باعث رشد اقتصادی شوند، برای اقتصاد مهم هستند. آنها با ایجاد محصولات و خدمات جدید، بازار کار را تحریک می‌کنند که در نهایت منجر به تسریع توسعه اقتصادی می‌شود. بنابراین سیاست عمومی که کارآفرینی را تشویق و حمایت می‌کند، برای رشد اقتصادی باید مهم تلقی شود.

نقش کارآفرینی در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید بسیار پر رنگ است چرا که؛

  • تعداد زیادی از مشاغل و فرصت‌های جدید به کمک کارآفرینی ایجاد می‌شوند.
  • کمک می‌کند تا افراد غیر ماهر به افراد ماهر تبدیل شوند.
  • همچنین کارگران مجرب را برای صنایع بزرگ آماده می‌کند.
  • افزایش کل اشتغال یک کشور تا حد زیادی به افزایش کارآفرینی بستگی دارد.

کارآفرینی با تزریق نوآوری در جنبه‌‌های مختلف مشاغل، سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینانه با استفاده از منابع موجود و بهینه‌ترین راه‌ها، تولید را افزایش می‌دهد. کارآفرینان با معرفی محصولات، خدمات و فناوری جدید و بهبودیافته، بازارهای جدیدی را توسعه می‌دهند. در نتیجه، به تولید ثروت جدید و در نهایت به افزایش درآمد ملی کمک می‌کنند.

  • کارآفرینی نوآوری را ترویج می کند

کارآفرینان از طریق شیوه‌های صحیح تحقیق و توسعه، باعث نوآوری می‌شوند و این نوآوری می‌تواند درهای جدیدی از سرمایه‌گذاری، بازارها، محصولات و فناوری جدید را باز کند. کارآفرینان همچنین در حل مشکلاتی که محصولات و فناوری موجود هنوز آن‌ها را حل نکرده است، نقش دارند. بنابراین با تولید محصولات و خدمات جدید یا آوردن نوآوری به محصولات و خدمات موجود، باعث بهبود زندگی جوامع می‌شوند.

  • کارآفرینی می‌تواند باعث تغییرات اجتماعی شود

کارآفرینان سنت یا فرهنگ جامعه را تغییر می‌دهند و کمک می‌کنند تا وابستگی به روش‌ها، سیستم‌ها و فناوری‌های منسوخ کاهش یابد. در حقیقت کارآفرینان پیشگام ارائه فناوری‌ها و سیستم‌های جدید هستند و در نهایت تغییراتی را در جامعه خود ایجاد می‌کنند. این تغییرات با بهبود سبک زندگی، تفکر سخاوتمندانه و روحیه بهتر  و… همراه است.

  • کارآفرینی باعث ترویج تحقیق و توسعه صنعتی می‌شود

 کارآفرینان در کنار تولید ایده‌های تجاری جدید و تفکر خارج از چارچوب، تحقیق و توسعه را نیز ترویج می‌کنند. پیشرفت تحقیق و توسعه بر کسب‌وکار کارآفرین تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود صنایع مختلف به یکدیگر انگیزه ‌دهند، ایده‌ها را به اشتراک گذارند و برای ایجاد صنایع جدید برنامه‌ریزی ‌کنند.

  • کارآفرینی شرکت‌های موجود را توسعه و بهبود می بخشد

 ما اغلب تصور می کنیم که کارآفرینان محصولات و ایده‌های کاملاً جدیدی را اختراع می کنند، اما آن‌ها بر کسب‌وکار موجود هم تأثیر می‌گذارند. از آنجایی که کارآفرینان متفاوت فکر می کنند، می‌توانند راه‌های نوآورانه‌ای برای گسترش و توسعه شرکت‌های موجود ارائه دهند.

رابطه بین کارآفرینی و رشد اقتصادی پیچیده است و می‌تواند از کشوری به کشور دیگر بر اساس سطح توسعه اقتصادی آن‌ها متفاوت باشد. در اقتصادهای بسیار توسعه‌یافته، کارآفرینان می‌توانند رشد را تسریع کنند، در حالی که در کشورهای کمتر توسعه‌یافته ممکن است تأثیر مثبت کمتری داشته باشند.

در ایران نیز کارآفرینان بسیار برجسته‌ای حضور دارند و با ایجاد اشتغال برای هموطنانمان توانسته‌اند گامی بلند در جهت رشد درآمد ملی و در نتیجه رشد اقتصادی داشته باشند. برای مثال مهندس عبدالزهرا وطن‌دوست بنیانگذار گروه وطن‌زرین و دکتر محمد وطن‌دوست مدیرعامل این گروه توانسته‌اند در طول حدود ۴۰ سال زحمت و تلاش بی‌وقفه باعث ایجاد اشتغال (به صورت مستقیم و غیرمستقیم) برای چند صد هزار نفر از نه تنها هموطنانمان بلکه در دنیا شوند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=76774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.