• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

چندجانبه‌گرایی، بخش جدایی‌ناپذیر هویت سازمان تأمین‌اجتماعی است

  • کد خبر : 82582
  • 03 دی 1402 - 15:51
چندجانبه‌گرایی، بخش جدایی‌ناپذیر هویت سازمان تأمین‌اجتماعی است

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی شامگاه شنبه دوم دی‌ماه ۱۴۰۲ در جریان پنجاه‌ویکمین سفر استانی و پس از بازدید از شعبه یک تأمین‌اجتماعی ساوه و نیز بیمارستان تأمین‌اجتماعی شهید دکتر چمران ساوه؛ در جلسه‌ای که به‌منظور بررسی وضعیت خدمات تأمین‌اجتماعی در این منطقه برگزار شد، با ارائه گزارشی از دستاوردهای سازمان تأمین‌اجتماعی در دولت سیزدهم، چندجانبه‌گرایی و تعامل مستمر با کارگران، کارفرمایان و دولت را بخش جدایی‌ناپذیر هویت سازمان تأمین‌اجتماعی دانست و از مشارکت فعال همه شرکای اجتماعی در بررسی مسائل و چالش‌های این سازمان و تلاش برای تقویت نظام حکمرانی تأمین‌اجتماعی استقبال کرد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی در این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام محمد سبزی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، مهدی الیاسی فرماندار ساوه، علیرضا امیری رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی استان مرکزی و محمد مفتاحی رئیس انجمن استادکاران و کارگران ساختمانی ساوه ‌و حومه و جمعی دیگر از مسئولان محلی برگزار شد؛ گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی یکی از گسترده‌ترین سازمان‌های کشور با خدماتی متنوع است که لحظه به لحظه تولید خدمت می‌کند. ما انسان‌ها معمولاً بنا به ذات انسان بودنمان تا زمانی که نعمتی وجود دارد از شکر آن غافل هستیم و در صورت فقدان آن متوجه می‌شویم چه نعمتی داشته‌ایم. تأمین‌اجتماعی یکی از آن نعمت‌هاست که هم برای زمان حال مفید و خدمتگزار است و هم برای آینده، سرمایه‌ای بین‌النسلی است که می‌تواند ارزش افزوده کند و امنیت و آسایش را رقم بزند.

وی افزود: در صحبت‌های مدیریتی معمولاً از کم و کاستی‌ها و کمبودها صحبت می‌شود و شاید درست هم باشد که بر اساس اصول مدیریتی، برای رشد باید به دنبال شناسایی و جبران نواقص باشیم ولی این موضوع نباید ما را از دستاوردها و توفیقات غافل کند. پوشش بیمه اجتماعی در کشوری که اکنون حدود ۷۴ درصد است  درحالی‌که در پیش از انقلاب تنها حدود ۲۰ درصد جامعه ۳۵ میلیونی قبل از انقلاب، مشمول این پوشش بودند؛ برکت و دستاوردی بزرگ است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در حوزه درمان، با دستور رئیس‌جمهور محترم و برای پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه سلامت در جامعه، می‌توان گفت که ۱۰۰ درصد جامعه تحت پوشش یکی از انواع بیمه‌های درمانی هستند و کسی نیست که روی تخت بیمارستان قرار بگیرد و بیمه نباشد. اجرای طرح دارویار در این دولت آغاز شد که علاوه بر پرداخت مابه‌التفاوت هزینه داروها، بالغ بر ۲۴۴ قلم دارو که تحت پوشش نبودند و در زمره داروهای تخصصی و گران‌قیمت و موردنیاز بیماران سخت و صعب‌العلاج بودند، تحت پوشش بیمه قرار گرفت. البته همه اینها به معنای این نیست که همه مشکلات حل شده است. ما همچنان با استانداردها و آرمان‌های این حوزه از جمله در زمینه پرداخت از جیب بیمه‌شده در بخش درمان فاصله داریم که باید ضریب پوشش بیمه‌ای را از جهت کیفیت و عمق‌بخشی، بالا ببریم.
موسوی ادامه داد: نظام بیمه‌ای بر اساس قواعد و پروتکل‌های خودش کار می‌کند و نمی‌توان بدون چهارچوب و قاعده، کار را جلو برد. تأمین‌اجتماعی، با احتساب سه درصد سهم دولت، حدود ۳۰ درصد یا یک سوم حقوق افراد را می‌گیرد، ولی در مقابل این رقم خدماتی می‌دهد از استانداردهای کشوری و حتی سطح خدمات بسیاری از کشورهای دیگر، متنوع‌تر و سخاوتمندانه‌تر  است.
وی افزود: بسیاری از خدمات تأمین‌اجتماعی چندان دیده نمی‌شود. روزانه یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر خدمات درمانی سرپایی دریافت می‌کنند. فرض کنید یک باره این خدمات قطع شود؛ اتفاقی که می‌افتد قابل تصور نیست. البته این خدمات متعلق به خود بیمه‌شدگان و بازنشستگان است و مال کس دیگری نیست ولی سازکاری چیده شده تا این خدمات به بهترین نحو مقدور، ارائه شود و توسعه هم پیدا کند. هر روز حدود ۱۳ هزار نفر در کل کشور خدمات بستری  بیمارستانی دریافت می‌کنند و بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان ماهانه مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شود. در کنار اینها، غرامت ایام بیماری و چندین نوع خدمات کوتاه‌مدت و بلندمدت دیگر هم داریم. 
وی افزود: چون ظرفیت درمانی ما به‌طور کامل پاسخگوی نیازهای ذی‌نفعان نیست، در بحث بیمه تکمیلی در کنار بازنشستگان قرار گرفتیم. تا امروز ماهانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان در این بخش می‌پرداختیم و سال آینده حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان باید هر ماه پرداخت کنیم که رقم قابل توجهی است؛ ولی آن را پرداخت می‌کنیم چون رویکرد و باورمان این است که باید توسعه خدمت داشته باشیم و ادای حق کنیم و معتقدیم هر قدر حق مردم و ذی‌نفعان را ادا کنیم خداوند به کارهای ما برکت می‌دهد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: ما تأمین‌اجتماعی را با بدهی کلان بانکی تحویل گرفتیم. هر ماه ۲۶ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان مستمری  پرداخت می‌کردیم و هر ماه ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان کسری داشتیم که از بودجه کل سالانه برخی از وزارتخانه‌های ما بیشتر است. ولی با رویکردی که همکاران ما در کل کشور داشتند و با لطف خدا به جایی رسیده‌ایم که در ۹ ماهی که از این سال می‌گذرد، درحالی که رقم پرداختی ماهانه بابت حقوق و مستمری و تعهدات کوتاه‌مدت به حدود ۴۲ تا ۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ ریالی کسری نداشته‌ایم که از منابع بانکی برداریم. در کنار تسویه بدهی کلان بانکی، ساخت‌وسازهای عمرانی درمانی و  اداری، خرید تجهیزات، ارتقای هتلینگ بیمارستانی و بسیاری کارهای دیگر انجام شده و روند توسعه هم همچنان ادامه دارد.
در این دیدار همچنین تعدادی از مسئولان محلی در سخنانی خواستار تقویت سازمان تأمین‌اجتماعی برای حمایت مؤثرتر از اقشار تحت پوشش، توسعه ظرفیت‌های درمان رایگان تأمین‌اجتماعی، رفع مشکلات بیمه کارگران ساختمانی و نیز سرمایه‌گذاری و مشارکت شستا در توسعه اقتصادی منطقه صنعتی ساوه شدند. 
براساس این گزارش، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین در حاشیه بازدید از شعبه یک تأمین‌اجتماعی ساوه و بیمارستان شهید دکتر چمران ساوه، در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: یکی از عملکردهای خوب دولت مردمی سیزدهم مربوط به تأدیه بدهی به سازمان تأمین‌اجتماعی بوده است. طی دو سال گذشته دولت بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود به سازمان تأمین‌اجتماعی را پرداخت کرده و امسال هم حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی شده که تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت در قالب سهام صورت گیرد که به این ترتیب و با پرداخت مبلغ پیش‌بینی شده در بودجه سال جاری، جمعاً بالغ بر ۲۴۰ هزار میلیارد تومان طی دو سال و نیم گذشته از بدهی بیمه‌ای دولت تأدیه شده که در میان دولت‌های پیشین بی‌نظیر است. در قالب این تأدیه دیون، توانستیم به لطف خداوند سهام خوبی از دولت بگیریم که یکی از آنها سهام پالایشگاه شازند است. برای سازمان تأمین‌اجتماعی این سهام خوب، از جهت ایجاد ارزش افزوده و برای عمل به تعهدات بین‌النسلی سازمان بسیار مهم است. امیدواریم این مسیر با قوت و قدرت در سنوات آتی هم ادامه پیدا کند. احکامی هم در برنامه هفتم توسعه کشور برای تأدیه بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده که ان‌شاءالله ذیل این برنامه و طی پنج سال آینده، این واگذاری‌ها و تأدیه دیون دولت بیش از پیش ادامه خواهد داشت.
وی در خصوص توسعه خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی در شهرستان ساوه گفت: یکی از رویکردهای سازمان تأمین‌اجتماعی که نهادی خدمت‌محور است، توسعه خدمات است و یکی از خدمات مهم این سازمان خدمات درمان رایگان است. از این رو با تأکیدات رئیس‌جمهور محترم و وزیر محترم در زمینه توسعه خدمات، همواره در مورد تحقق این موضوع تلاش کرده‌ایم. در شهرستان ساوه هم اتفاقات خوبی طی سال‌های اخیر در بخش‌هایی که نیاز به توسعه خدمت درمانی وجود داشته محقق شده است. در این خصوص برای توسعه و نوسازی و تجهیز بخش آی.سی.یو و سی.سی.یو بیمارستان شهید چمران ساوه بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان هزینه شده و همچنین هتلینگ خیلی خوبی هم در بیمارستان اجرا شده است. همچنین ساخت انبار دارویی در زیربنای هزار متر مربع با حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار، از سال گذشته آغاز شده و الان رو به اتمام است و با تجهیز این انبار دارویی، این ظرفیت به بیمارستان اضافه خواهد شد. همچنین با مصوبه سازمان مبنی بر احداث درمانگاه تخصصی در کنار بیمارستان، از سال گذشته ۳۵۰۰ متر مربع درمانگاه تخصصی و فوق‌تخصصی در حال ساخت است که یکی از مراکز بسیار خوب در کنار بیمارستان خواهد بود. برای این کار هم بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد. میزان پیشرفت این پروژه الان حدود ۳۰ درصد است و ان‌شاءالله تا آبان ماه سال آینده این درمانگاه به بهره‌برداری خواهد رسید تا مردم این منطقه بتوانند از این خدمات درمانی رایگان استفاده کنند. بیمارستان شهید چمران ساوه همچنین به‌روزترین دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال و سی.تی.اسکن دیجیتال را در اختیار دارد و افزایش سایر خدمات مثل ام.آر.آی بر اساس سطح‌بندی خدمات قابل بررسی است.
موسوی همچنین در خصوص اجرای متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان در سال آتی گفت: باید دید دولت و مجلس در نهایت در این مورد چه تصمیمی خواهند گرفت. در صورت تصویب این موضوع و تأمین منابع آن از سوی دولت و مجلس، سازمان تأمین‌اجتماعی مانند همیشه مجری قوانین و مقررات خواهد بود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=82582

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.