• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

چطور در تلویزیون‌های باریک و هوشمند سامسونگ صدایی فراگیر و سه‌بعدی تولید می‌شود

  • کد خبر : 78724
  • 24 مهر 1402 - 14:46
چطور در تلویزیون‌های باریک و هوشمند سامسونگ صدایی فراگیر و سه‌بعدی تولید می‌شود

چطور در تلویزیون‌های باریک و هوشمند سامسونگ صدایی فراگیر و سه‌بعدی تولید می‌شود

سامسونگ به عنوان شرکتی که به مدت ۱۷ سال متوالی در بازار تلویزیون رتبه اول را در اختیار دارد، همواره به ارتقای جنبه صوتی تلویزیون‌های خود توجه ویژه‌ای داشته است. فناوری‌هایی همچون Adaptive sound، SpaceFit، Q-Symphony و OTS Pro تنها بخشی از قابلیت‌هایی است که طی چند سال اخیر و به منظور تقویت صدای تلویزیون‌های جدید سری QLED و Neo QLED سامسونگ طراحی شده‌اند.

جان بخشیدن به محتوا از طریق صدا

بخش بزرگی از تاثیرگذاری احساسی یک محتوای بصری، از طریق صدای اثر به مخاطب منتقل می‌شود و فرقی ندارد که این محتوا یک فیلم عاشقانه یا یک برنامه کمدی تلویزیونی باشد و یا حتی پخش زنده ورزشی، کیفیت صدای اثر در تمامی محتواهای بصری اهمیت فراوانی دارد.  یک نمونه برجسته در این زمینه، موسیقی پس‌زمینه و جلوه‌های صوتی به کار رفته در فیلم‌های ترسناک است که با وهم‌آلود کردن فضا، سعی دارد به مخاطب حس ترس و وحشت را القا کند. جالب است که اگر در چنین مواردی صدای فیلم را قطع کنید، خواهید دید که نه تنها بسیاری از صحنه‌ها ترسناک نیستند؛ بلکه حتی برخی از آنها به نظر خنده‌دار می‌رسند!

به شکل کلی، فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی سطح مرجع صدای ۸۵ دسی‌بل (dB) دارند که معادل خروجی صوتی یک سینما است. در خانه اما این موضوع متفاوت است. بسیاری از مخاطبان خانگی، محتوای خود را با حجم کمتری در بازه بین ۲۰ تا ۶۰ دسی‌بل تماشا می‌کنند. به این معنی که دیالوگ‌های واضح در استودیوی ضبط، ممکن است در اتاق نشیمن قابل تشخیص نباشد. مهندسان باید در طراحی دستگاه‌های صوتی و تصویری خود نکات بیشتری را در نظر بگیرند. مواردی از جمله پرده‌ها، مبلمان و سایر عناصری که ممکن است امواج صوتی را جذب یا منحرف کنند. آزمایشگاه سامسونگ در همین زمینه راه‌حل‌هایی را در قالب نوآوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارائه کرده است که به توضیح آنها می‌پردازیم.

طیف وسیع طراحی بلندگو

تلویزیون‌ها معمولا در هنگام تولید صدا به ضریب شکل مشخص خود محدود می‌شوند. اخیرا با باریک‌تر شدن طراحی آنها از جلو و کنار، مهندسان صدا در فرآیند تولید به طور فزاینده‌ای محدودیت بیشتری را تجربه می‌کنند. حتما به یاد دارید که در گذشته، تلویزیون‌ها دارای بلندگوهای استریوی بزرگ جلویی در دو طرف بودند؛ اما طراحی‌های جدید چنین حالتی را غیرممکن می‌کند. سامسونگ در زمینه سخت‌افزار، با توسعه چندین واحد بلندگوی کوچک‌تر برای تلویزیون‌های خود و قرار دادن آنها به دور از دید بیننده، به این چالش پاسخ داده است. تیم توسعه با چیدمان این واحدها در جهات مختلف و هماهنگ کردن خروجی صدا، موفق شده است صدای فراگیر و قدرتمندی را شبیه‌سازی کند.

تلویزیون‌های سامسونگ به منظور رفع این چالش و ارائه صدای پرطنین و فراگیر از فناوری ردیابی اشیا یاObject Tracking Sound  بهره می‌برند. در این فناوری، صدای سوژه‌ها هماهنگ با حرکات آنها پخش می‌شود تا تماشاگران سطح جدیدی از صدای پویا و سه‌بعدی را تجربه کنند. این فناوری به کمک نرم‌افزارهای هوش مصنوعی، حرکات سوژه‌ها را تشخیص داده و از طریق بلندگوهای تلویزیون و بدون نیاز به دستگاه‌های جانبی صداهای مربوط به سوژه‌ها را از قسمت‌های مختلف بلندگوهای تلویزیون پخش می‌کند.

چالش ابعاد

طراحی باریک و فوق‌باریک تلویزیون‌های هوشمند، کار را برای مهندسان صدا و سخت‌افزارهای صوتی تلویزیون سخت‌تر از همیشه کرده است. وقتی حاشیه کناری تلویزیون‌ کاهش می‌یابد، مهندسان و طراحان هم مجبور می‌شوند تا ابعاد بلندگوها را کاهش دهند. از آنجایی که بلندگوها با فشار فیزیکی هوا به سمت بیرون کار می‌کنند، بنابراین در بسیاری از موارد عملکرد‌شان مستقیما تحت تاثیر ابعاد آن قرار می‌گیرد. مهندسان سامسونگ با توجه به این که در طراحی فیزیکی امکان بزرگ شدن ابعاد وجود ندارد، در عوض روی دامنه حرکت متمرکز شدند.

فرض کنید توان حرکتی یک درایور بلندگو ۱۰۰ است که استفاده از ۵۰ تا ۷۰ درصد از این محدوده کفایت می‌کند. با این حال برای سازگاری این بلندگوها با طراحی باریک تلویزیون، مهندسان سامسونگ این محدوده را به ۸۰ تا ۸۵ درصد افزایش دادند. با این کار علاوه بر کاهش ابعاد بلندگوها، عملکرد کلی صدای تلویزیون‌ها ارتقا پیدا کرد.

چالش ایجاد تعادل در تمام زوایا

بدون شک اضافه کردن تعداد بلندگوها در یک تلویزیون، منجر به تجربه صوتی همه‌جانبه‌تر و پویاتری می‌شود. با این حال، انجام چنین کاری چالش دیگری را به وجود خواهد آورد. در این حالت مهندسان صدا مجبور می‌شوند برای رسیدن به یک ترکیب عالی از صدای فراگیر، بلندگوهای بیشتری را تنظیم و متعادل کنند. از آنجایی که بسیاری از بلندگوها در محدوده فرکانس‌های متفاوتی کار می‌کنند و در جهت‌های مختلفی قرار دارند، تنظیم آنها برای هماهنگ عمل کردن به عنوان یک واحد متعادل، به طور تصاعدی دشوار می‌شود.

در آزمایشگاه صدای سامسونگ برای رفع این چالش، کار با جمع‌آوری داده‌های دقیق آغاز شد. به این صورت که متخصصان، صدای تلویزیون‌ها را در اتاق‌ها و سالن‌هایی که صدا را انعکاس نمی‌دهد، از ۳۲۳ نقطه مختلف برای هر حالتی اندازه‌گیری کردند. این ابعاد تمام محدوده تماشای یک تلویزیون را به خوبی پوشش می‌دهد. این روند تا زمانی که تعادل فرکانس و حجم بهینه شود، ادامه پیدا کرد. پس از آن، تنظیمات مختلف اتاق نشیمن برای آنها شبیه‌سازی شد تا اطمینان حاصل شود که بلندگوها به طور کامل تنظیم شده‌اند.

این تلاش‌ها باعث شده تا سری Neo QLED تلویزیون‌های سامسونگ به عنوان اولین تلویزیون‌های دارای تاییدیه صوتی «بهینه‌سازی صدای فراگیر» در جهان شناخته شوند. گواهی صوتی «بهینه‌سازی صدای فراگیر» یا Spatial Sound Optimization پس از انجام آزمایش‌های گوناگون از سوی انجمن برق، الکترونیک و فناوری‌های اطلاعات آلمان (VDE) به تلویزیون‌‌های Neo QLED سامسونگ اهدا شد. دریافت این تاییدیه به این معناست که تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ قادر است بدون در نظرگرفتن محیط اطراف، تجربه صوتی پایدار، بهینه و شفافی را به بینندگان ارائه دهد. 

تضمین کیفیت صدا در آینده

سامسونگ به ارتقا و بهبود کیفیت صدا در محصولات آینده خود ادامه می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که فاکتورهای اصلی یک صدای قوی در اختیار بینندگان قرار می‌گیرد. در قدم بعدی نیز قرار است توانایی‌ها و تجربیات کسب شده در این زمینه را با فناوری‌های تازه‌ای همچون هوش مصنوعی ادغام کند تا به عملکرد صوتی بهتر و کیفیت صدای برجسته‌تری دست یابد. در نهایت این امر با بررسی بازخوردهای به دست آمده از کاربران محقق خواهد شد تا به یک تجربه کاربری برتر منجر شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=78724

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.