• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

پنجمین نیروگاه خورشیدی غدیر با مشارکت بانک توسعه صادرات ایران افتتاح شد

  • کد خبر : 76155
  • 06 شهریور 1402 - 9:22
پنجمین نیروگاه خورشیدی غدیر با مشارکت بانک توسعه صادرات ایران افتتاح شد

پنجمین نیروگاه خورشیدی غدیر، همزمان با هفته دولت، با مشارکت مالی چهار میلیون و سیصد هزار یورویی بانک توسعه صادرات ایران و با حضور دکتر نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، دکتر طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران ارشد دولتی افتتاح شد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از اگزیم نیوز، رضا ساعدی­ فر معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران در حاشیه مراسم افتتاح این نیروگاه،گفت: با بهره‌برداری رسمی از این نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، ظرفیت فعال نیروگاه­های خورشیدی هلدینگ برق و انرژی غدیر به ۵۰ مگاوات می‌رسد.
وی با تاکید بر سیاست دولت سیزدهم مبنی بر تامین برق صنایع، یادآور شد: بانک توسعه صادرات ایران آمادگی دارد در تامین مالی طرح­های این حوزه مشارکت داشته باشد.
ساعدی­ فر تصریح کرد: این نیروگاه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال احداث شده و سالانه ۲۰ میلیون کیلووات ساعت برق خورشیدی تولید و بخش قابل توجهی از برق مورد نیاز منطقه کمتر برخوردار جرقویه را تامین می­کند.
وی، به مزیت­های زیست محیطی این نیروگاه اشاره کرد و اظهار داشت: با تولید ۲۰ میلیون کیلووات ساعت برق خورشیدی در نیروگاه خورشیدی جرقویه ۲، طی یک سال شاهد کاهش ۱۰ هزار تنی تولید گاز Co۲، صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۵ میلیون لیتر و صرفه‌جویی در مصرف گاز به میزان ۴ میلیون مترمکعب در سال خواهیم بود.
همچنین در این مراسم نورالهی مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر،با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به توسعه نیروگاه­ های خورشیدی، گفت: نیروگاه جرقویه در زمان خود، بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور محسوب می­ شد و این پیشتازی را تا امروز حفظ کرده است.
نورالهی افزود: در حال حاضر این نیروگاه از ۱۸۰۰ پنل ۵۰۰ واتی تشکیل شده که در مقایسه با گذشته توان این پنل ها دو برابر شده است.
وی، آینده صنعت برق را به انرژی­ های تجدیدپذیر گره خورده دانست و گفت: یک نیروگاه ۱۰مگاواتی توان تامین برق ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ خانوار را دارد.
مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر ضمن تاکید بر نقش موثر تامین مالی بانک توسعه صادرات ایران در این طرح، اظهار داشت: با حمایت نهادهای مالی می­ توان ایجاد نیروگاه ­های خورشیدی و مشابه این طرح را در کشور توسعه داد.
در ادامه این مراسم، دکتر نقش نماینده مردم اصفهان در آیین راه اندازی نیروگاه جرقویه۲ گفت: سالانه در کشور ۵ تا ۶/۵ درصد رشد مصرف برق داریم و این در حالیست که تولید برق همواره از این رشد عقب­تر بوده است و این نیاز، الزام توسعه نیروگاه­های برق، به ویژه نیروگاه­های تجدیدپذیر را روشن می کند.
نقش با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه برای تولید ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات هدف گذاری شده، اظهار داشت: دستیابی به این هدف، یک عزم جدی نیاز دارد و به ویژه سرمایه­گذار با وجود شرایط تورمی کشور، باید ورود به این عرصه را به صرفه بداند.
وی خاطر نشان کرد: به منظور ترغیب سرمایه گذار، مجلس بحث خرید تضمینی از نیروگاه­ ها را مطرح کرده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=76155

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.