• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

پزشکان و کادر درمان، سرمایه و قوه محرکه اصلی بخش سلامت هستند

  • کد خبر : 74418
  • 09 مرداد 1402 - 12:03
پزشکان و کادر درمان، سرمایه و قوه محرکه اصلی بخش سلامت هستند

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با تجلیل از نقش ارزشمند پزشکان و کادر درمانی سراسر کشور در ارائه خدمات به بیماران بیمه‌شده، تصویب دستورالعمل تبدیل وضعیت استخدامی پزشکان شاغل در مراکز درمانی و نیز اصلاح نظام پرداخت پزشکان را از اقدامات بسیار مهم این سازمان در مسیر جذب و نگهداشت کادر درمان در مراکز ملکی و در جهت خدمت‌رسانی بیشتر به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی توصیف کرد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، دکتر مهدی اسلامی معاون درمان این سازمان در این زمینه گفت: توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی و بهبود مستمر خدمات در بخش درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم، از اولویت‌های راهبردی بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی است. همه تلاش‌ها و محور همه فعالیت‌ها در بخش درمان تأمین‌اجتماعی، در نهایت به این هدف ختم می‌شود که خدمت‌رسانی بهتری به بیمه‌شدگان صورت گیرد و قوه محرکه اصلی خدمت‌رسانی در بخش سلامت و مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی؛ پزشکان و کادر درمان هستند که باید شرایط مناسب برای افزایش انگیزه و فعالیت و نقش‌آفرینی مؤثر آنان فراهم شود.

وی با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین خدمات این سازمان به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، تأمین و ارائه خدمات درمانی مناسب است، گفت: بیش از ۵۰ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی هستند و بخش درمان تأمین‌اجتماعی، به‌نوعی ویترین خدمات این سازمان و خدمت‌رسانی به ذی‌نفعان است و منابع انسانی این بخش ازجمله پزشکان، کادر ساعی درمان و سایر همکاران این حوزه، در راه خدمت مطلوب به بیمه‌شدگان و بازنشستگان، از تمام وجود خود مایه می‌گذارند که نمونه بارز این فداکاری و ازخودگذشتگی را در دوران شیوع کرونا شاهد بودیم.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی افزود: در بخش درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی در سراسر کشور به بیمه‌شدگان خدمت‌رسانی می‌کنند و راهبرد و هدف اصلی بخش درمان تأمین‌اجتماعی این است که هرچه بیشتر بتوانیم سطح خدمات درمانی را افزایش دهیم و خدمات بهتر و باکیفیت‌تری را به مردم ارائه دهیم و موجبات رضایت‌مندی بیمه‌شدگان سازمان را فراهم آوریم.
دکتر اسلامی همچنین گفت: در معاونت درمان از زمان شروع به کار در این دوره، چند محور اساسی برای فعالیت و خدمت به مردم را در دستور کار قرار داده‌ایم و محور اصلی همه فعالیت‌های در نهایت تحقق این هدف بوده که بیمه‌شدگان دسترسی آسان‌تر به خدمات داشته و خدمت‌رسانی بهتری به آنان صورت گیرد. در یک‌ساله اخیر در حوزه معاونت درمان تأمین‌اجتماعی برای تحقق این هدف، تبدیل وضعیت استخدامی پزشکان را با جدیت پیگیری کردیم تا بتوانیم دغدغه تعداد کثیری از پزشکان خدوم سازمان تأمین‌اجتماعی را که در اقصی نقاط کشور بدون ادعا و خالصانه و در قالب قراردادی درحال خدمت به مردم هستند، از نظر شرایط استخدامی حل کرده و انگیزه کار آنان را در مراکز درمانی سازمان ارتقاء دهیم که قطعاً نتیجه نهایی این کار، بهبود خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان خواهد بود. در این مسیر خوشبختانه با پیگیری صورت‌گرفته و نظر مساعد مدیرعامل محترم سازمان تأمین‌اجتماعی، ضوابط و مقررات تبدیل وضعیت استخدامی پزشکان همکار بخش درمان مستقیم این سازمان در بهمن ماه سال گذشته در هیئت‌امنای سازمان تأمین‌اجتماعی تصویب شد. امیدواریم با این مصوبه در سال جاری نیز شرایط استخدام و جذب پزشکان متخصص بیشترتسهیل شود. تکمیل کادر درمان مراکز به‌ویژه تأمین پزشکان متخصص، لازمه حفظ و تقویت درمان مستقیم به‌عنوان کانون اصلی خدمت به بیمه‌شدگان است. روشن است اگر ما می‌خواهیم خدمات بهتر و باکیفیت بیشتری را در این مراکز ارائه دهیم، شرط آن این است که بتوانیم پزشکان متخصص موجود را حفظ و  زمینه جذب پزشکان جدید را فراهم آوریم.
وی افزود: تبدیل وضعیت استخدامی پزشکان همکار این سازمان و تثبیت وضعیت اشتغال آنان از ۱۳۹۴ به این سو انجام نشده بود که تحقق این امر و تثبیت امنیت شغلی پزشکان در حال فعالیت در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی، حتماً نقش مؤثری در افزایش انگیزه کاری و رفع دغدغه‌های آنان به همراه خواهد داشت.
معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، اصلاح نظام پرداخت پزشکان را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد و گفت: یکی از اقدامات مهمی که اخیراً انجام شد، اصلاح نظام پرداخت پزشکان شاغل در مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی است که یکی از ضروری‌ترین نیازهای حوزه درمان سازمان بوده است. این اقدام مهم با حمایت مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل محترم سازمان تأمین‌اجتماعی و نیز همراهی و همکاری هیئت‌مدیره و هیئت‌امنای سازمان و هم‌افزایی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی و معاونت برنامه ریزی، مالی وپشتیبانی و سایر مدیران محترم ذی‌ربط سازمان به نتیجه رسید. در این نظام پرداخت در بخش بستری و سرپایی، شاخص‌های کارایی و اثربخشی مؤثری لحاظ شده است. البته هدف نهایی اصلاح نظام پرداخت این است که خدمات موردنیاز و تخصصی به بیمه‌شدگان با سهولت بیشتری ارائه شود و از سرمایه‌گذاری سازمان در بخش درمان مستقیم بهره‌وری بیشتری داشته باشیم. بدین مظور شاخص‌هایی چون افزایش عملکرد وکیفیت خدمات، عدم ارجاع به سایر مراکز و عدم دریافت هرگونه وجه تعریف شده است. همچنین شاخص‌های اساسی در نحوه نسخه‌نویسی، تجویز دارو و تقاضاهای پاراکلینیک در بخش سرپایی تعریف شده است که انتظار می‌رود با رعایت این شاخص‌ها کیفیت درمان و رضایت‌مندی بیمه‌شدگان افزایش یابد.
دکتر اسلامی ادامه داد: در نظام پرداختی جدید در بخش بستری و جراحی، K جراحی تعریف شده که کاملاً وابسته به عملکرد است و هرچه پزشکان متخصص در مراکز ملکی عملکرد بیشتری داشته باشند و اعمال جراحی بزرگتر را در این مراکز انجام دهند، دریافتی بهتری خواهند داشت. همچنین در بخش بستری پزشکان متخصص غیرجراح  نیز شاخص‌های مربوطه تعریف شده است. علاوه بر میزان رضایت‌مندی بیمه‌شدگان از خدمات درمانی ارائه شده، رعایت اصول استاندارد نسخه‌نویسی و تجویز دارو برای پزشکان متخصص و عمومی تعریف شده و در پرداختی‌ها اثرگذار خواهد بود.
معاون درمان سازمان افزود: معتقدیم درمان سازمان تأمین‌اجتماعی باید یکپارچه و هماهنگ باشد و خوشبختانه با هماهنگی‌هایی که با هلدینگ میلاد سلامت متولی بیمارستان‌های هیأت مدیره‌ای اتفاق افتاده است، امیدواریم بتوانیم از سرمایه‌گذاری سازمان در این بخش استفاده بهینه‌تری داشته باشیم. یکی از مهمترین رویکردها و اولویت‌های ما در حوزه درمان، یکپارچه‌سازی این حوزه است. اعتقاد داریم که بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی طبق قانون الزام که به‌نوعی اساسنامه درمان تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود، باید با یک رویه استاندارد اداره شود. در نظام‌نامه جدید بیمارستان‌ها ۱۰ مرکز درمانی را انتخاب کرده‌ایم که در صورت تأیید توسط مدیران عالی سازمان به‌صورت پایلوت اجرایی خواهد شد.
دکتر اسلامی اهمیت توجه ویژه به حساسیت بخش درمان تأمین‌اجتماعی در حوزه‌های تصمیم‌گیری کشور به‌ویژه در مجلس شورای اسلامی را مورد تأکید قرار داد و گفت: یکی از موضوعات مهم در برنامه هفتم توسعه که امیدواریم در این برنامه لحاظ شود، این است که با توجه به اینکه حداقل ۱۰ درصد از درمان کشور را ما در تأمین‌اجتماعی تولید می‌کنیم، انتظار ما این است که در برنامه توسعه نیز حداقل ۱۰ درصد از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دهند.
دکتر اسلامی افزود: در کنار تبدیل وضعیت و اصلاح نظام پرداخت پزشکان، امکان به‌کارگیری مجدد پزشکان متخصص بازنشسته سازمان تأمین‌اجتماعی در مراکز درمانی سازمان را نیز پیگیری کردیم که خوشبختانه به نتیجه رسید و پزشکان متخصص بازنشسته در صورت تمایل می‌توانند به‌صورت پاره‌وقت در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی به کار ادامه دهند. تسری افزایش ۵۰ درصد فوق‌العاده ویژه به همکاران غیردرمانی نیز یکی دیگر از پیگیری‌های معاونت درمان در این دوره است که انتظار داریم با تلاش‌‌ها و حمایت مدیرعامل محترم و معاونان محترم سازمان به‌زودی عملیاتی شود.
معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به مشارکت و همراهی جدی این سازمان در اجرای طرح دارویار گفت: از جمله طرح‌های کلانی که در نظام سلامت اجرا شده، طرح دارویار بوده است که از ۲۳ تیر ۱۴۰۱ شروع شد و سازمان تأمین‌اجتماعی همراهی کامل با این طرح داشته است. در طرح های دیگری از جمله موضوع بیماران صعب‌العلاج، درمان ناباروری و تعرفه پرستاری نیز مشارکت فعال داشته‌ایم. در ماه‌های اخیر نیز بخش زیادی از بدهی‌های سازمان به مراکز طرف قرارداد پرداخت شد. بدهی سازمان به داروخانه‌های طرف قرارداد تا انتهای اردیبهشت (هم سهم دارویی سازمان هم سهم دارویار) تسویه شده است. طلب مراکز درمانی دانشگاهی از سازمان تأمین‌اجتماعی با تهاتری که اخیراً با نظارت سازمان برنامه و بودجه انجام شده است، تا انتهای سال ۱۴۰۱ تقریباً به‌طور کامل تسویه خواهد شد. در مراکز درمانی غیردانشگاهی نیز بدهی‌ها تا دی‌ماه سال گذشته تسویه شده است و امیدواریم به زودی بخش دیگری از بدهی‌ها نیز پرداخت شود. مطالبات پزشکان نیز تا انتهای ۱۴۰۱ تسویه شده است و در طرح پزشک خانواده پرداخت‌ها تا انتهای اردیبهشت‌ماه انجام شده است. بخش درمان غیرمستقیم، پاسخگوی بخش اعظم نیازهای درمانی بیمه‌شدگان است و لازم است از همراهی و همکاری پزشکان و مراکز درمانی، دارویی و تشخیصی دولتی و خصوصی که در این بخش و در زمینه تأمین و ارائه خدمات مورد نیاز بیمه‌شدگان با ما همکاری دارند، قدردانی کنیم.
وی افزود: تأمین‌اجتماعی متعلق به بیمه‌شدگان است و ما امانتدار آنان هستیم. هرچه بتوانیم کیفیت تعهدات درمانی را افزایش دهیم و پاسخگوی نیازهای درمان مردم شریف‌مان باشیم، دغدغه بیمه‌شدگان کاهش یافته و اطمینان خاطر بیشتری برای بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی ایجاد می‌کند. حدود یک سوم خدمات سرپایی و یک چهارم خدمات بستری بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در مراکز ملکی این سازمان انجام می‌شود و راندمان و بهره‌وری مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی نسبت به ظرفیت مراکز درمانی کشور بالاتر است. در این راستا، برای نگهداشت پزشکان و کادر درمان باید بیشتر تلاش کنیم تا این اهداف مورد نظر محقق شوند. در کنار ارتقای سطح کیفی خدمات، توسعه کمی مراکز درمانی را نیز مدنظر داریم که اکثریت قریب به اتفاق این پروژه‌ها در مناطق محروم در حال اجرا است. در سال گذشته بیمارستان هدایت تهران و بیمارستان شهید املاکی لنگرود به‌همراه ۹ درمانگاه ملکی در سطح کشور افتتاح شده است و انشاءالله بیمارستان‌های ۵۵۰ تختخوابی فیاض‌بخش تهران، ۱۶۰ تختخوابی آبادان و همچنین توسعه بخش‌های بستری بیمارستان کوثر بروجرد به‌همراه ۸ درمانگاه ملکی تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین گفت: از لحاظ عملکردی در بخش درمان مستقیم در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۵ میلیون ویزیت پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک انجام شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰حدود ۱۷ درصد افزایش عملکرد و به‌طور کلی در بخش خدمات تشخیصی و درمانی سرپایی ۱۴۰ میلیون مراجعه‌کننده در مراکز ملکی داشته‌ایم. همچنین تعداد ۸۵۰ هزار نفر در بیمارستان‌های ملکی بستری شده‌اند که نسبت به سال قبل رشدی برابر با ۱۱ درصد داشته است که ۴۷۰ هزار مورد از این تعداد، موارد بستری مربوط به اعمال جراحی بوده است  و نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۷٫۵ درصد رشد داشته است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=74418

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.