• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

خداحافظی دکتر کورش پرویزیان با بانک پارسیان/ دکتر جواد شکرخواه مدیرعامل بانک پارسیان شد کاهش مطالبات غیرجاری در بانک نتیجه اثربخشی اصلاحات در حوزه حقوقی است بانک قرض‌الحسنه مهر ایران؛ پیشتاز ارائه خدمات نوین غیرحضوری/ استقبال گسترده مشتریان بهترین نسبت مطالبات به تسهیلات متعلق به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است اهدا کمک‌های انسان‌دوستانه بانک اقتصادنوین به هموطنان سیل‌زده استان سیستان‌ و‌ بلوچستان بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” با طراحی و تولید محصولات جدید اعضای هیأت مدیره بانک ملی ایران:جذب منابع پایدار با رویکرد حفظ و جذب مشتریان محقق می‌شود مسئولان امور جاری تولید را تسهیل کنند ثبت سه رکورد تولید روزانه بریکت گرم توسط صبا فولاد خلیج فارس با کاتالیست‌های خوارزمی نظام پیشنهادات کارکنان در مسیر توسعه فرآیندهای ایران خودرو

2

پرداخت ۲۶۱ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۲

  • کد خبر : 72244
  • 06 تیر 1402 - 10:09
پرداخت ۲۶۱ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۲

رییس اداره اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد که این بانک از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مجموع ۲۶۱ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در دو حوزه سرمایه در گردش و طرح پرداخت کرده است.

سیدحسین حسینیان در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران در سال ۱۴۰۱، در مجموع ۲هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات پرداخت کرد که از این رقم ۲۴۰ میلیارد تومان، مربوط به طرح‌ها و یک هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان هم برای تامین سرمایه در گردش بوده است.
وی با بیان اینکه مجموع تسهیلات پرداختی این بانک به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: به طور تقریبی، تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
هدف‌گذاری برای پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
رییس اداره اعتبارات بانک توسعه صادرات اعلام کرد که این بانک برای پرداخت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری کرده است.
حسینیان اظهار داشت: اگزیم‌بانک ایران هدف‌گذاری کرده که تا پایان سال جاری هم در قالب منابع بانک و هم از منابع صندوق‌های توسعه ملی و صندوق نوآوری و شکوفایی صنعت نفت، بیش از ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کند که این رقم حدود یک هزار میلیارد تومان از تسهیلات پرداخت شده در سال ۱۴۰۱ بیشتر خواهد بود.
وی با تشریح روند همکاری بانک توسعه صادرات با صندوق‌های مختلف در چارچوب تفاهم‌نامه‌های امضا شده، گفت: کارگروه نظارت بر فعالیت‌های صندوق‌های پژوهشی و فناوری به طور دائم عملکرد این صندوق‌ها را رصد می‌کند. این صندوق‌ها همواره در چارچوب مقررات تعیین شده نسبت به انجام تعهد و صدور ضمانت نامه اقدام می کنند و بانک ها نیز بر همین اساس مشتریان دانش بنیان خود را به منظور ارائه ضمانت نامه برای پوشش تسهیلات خود به صندوق ها معرفی می کنند.
به گفته حسینیان، صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف از جمله صندوق های متعلق به بانک توسعه صادرات ایران و دانشگاه شریف است که بانک از آن برای اعتبارسنجی شرکت های دانش بنیان استفاده می کند.
حسینیان گفت: با توجه به ساختار شرکت های دانش بنیان و حضور نخبگان دانشگاهی، این دسته از مشتریان مقید به ایفای تعهدات مالی خود در سررسید مقرر هستند. لازم به ذکر است مانده مطالبات غیر جاری این شرکت ها طی حدود ده سال گذشته نزدیک به صفر درصد است.
وی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات هیچ محدودیتی برای همکاری و ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد، افزود: با وجودی که بانک توسعه صادرات، یک بانک تخصصی است و منابع خود را باید تنها در حوزه صادرات تخصیص دهد اما در حوزه دانش‌بنیان هر تعداد درخواستی که وجود داشته باشد، حتی اگر شرکت صادرکننده هم نباشد، امکان تامین مالی داریم و محدودیتی نداریم.
رییس اداره اعتبارات بانک توسعه صادرات منابع تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را به چند دسته تقسیم کرد و افزود: براساس بخشنامه شورای پول و اعتبار، نرخ سود منابع بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر از آن، ۲۳ درصد است و بانک توسعه صادرات برابر مقررات این نرخ را برای اعطای تسهیلات از مشتریان دریافت می‌کند.
وی توضیح داد که نرخ سود ۲۳ درصدی این بانک، نرخ سود موثر بوده و هیچ مبلغی بالاتر از آن از تسهیلات‌گیرندگان دریافت نمی‌شود.
جزییات تفاهم‌نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی صنعت نفت
رییس اداره اعتبارات بانک توسعه صادرات با تشریح روند همکاری این بانک و صندوق‌های نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی گفت: بانک توسعه صادرات تفاهم‌نامه‌ای با صندوق نوآوری و شکوفایی دارد که در چارچوب آن تفاهم‌نامه نرخ سود برای شرکت‌های دانش بنیان ۶ درصد تخفیف خواهد داشت.
حسینیان ضمن تشریح علت افزایش نرخ سود به شرکت های دانش بنیان، اعلام کرد: با افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی توسط شورای پول و اعتبار و نیز افزایش نرخ سود سپرده های صندوق توسعه ملی نزد بانک های عامل، نرخ سود موثر تسهیلات اعطایی به شرکت های دانش بنیان نیز افزایش یافته است.
رییس اداره صادرات کالا بانک توسعه صادرات ضمن تشریح تسهیلات موضوع بند دوم از جزء یک بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، اعلام کرد: منابع تخصصی بر اساس سهمیه مشخص شده توسط بانک مرکزی تماما به شرکت های معرفی شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تخصیص داده شده است.
حسینیان اذعان داشت: سال گذشته از محل منابع موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به حدود یک صد شرکت عمدتا دانش بنیان با نرخ ۹ درصد تسهیلات پرداخت شد که در صورت تامین منابع از سوی دستگاه ذیربط، این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
وی در پایان اضافه کرد: با توجه به استقرار نماینده بانک در محل صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت های دانش بنیان می توانند با مراجعه حضوری به نمایندگی بانک از نحوه همکاری بانک، خدمات قابل ارائه و سایر اطلاعات مرتبط در حوزه دانش بنیان اطلاع حاصل نموده و تقاضای خود را از طریق نمایندگی جهت بررسی و تصمیم گیری در اختیار بانک قرار دهند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=72244

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.