• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

0

وزیر اقتصاد: پرداخت تسهیلات در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از ۶۰ همت به ۱۶۰ همت رسید

  • کد خبر : 78144
  • 12 مهر 1402 - 11:48
وزیر اقتصاد: پرداخت تسهیلات در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از ۶۰ همت به ۱۶۰ همت رسید

وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با آیت الله عظمی سبحانی، گفت: در حالی که تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال ۱۴۰۰ میزان ۶۰ هزار میلیاد تومان بود، امسال این مبلغ به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و حتی دولت قبول کرد به جای نرخ کارمزد ۴ درصد بانک ها صرفا کارمزد خدمات را اخذ کنند و به نام کارمزد نرخ ثابت ۴ درصد اخذ نشود.

به گزارش روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به نقل از شادا، دکتر «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفری نیم روزه به استان قم و همزمان با سالروز میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) با حضور در دفتر آیت‌الله العظمی «جعفر سبحانی» از مراجع عظام تقلید، با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد.
آیت‌الله العظمی سبحانی در این دیدار با ذکر برخی نکات خطاب به دولتمردان تاکید کرد: نخست اینکه مسئولان کاری کنند که قیمت‌ها ثبات پیدا کند، ثبات قیمتها سبب می‌شود که مردم نسبت به دولت دلگرم شوند و می‌فهمند که دولت بر امور مسلط است.
این مرجع عالیقدر تشیع تاکید کرد: در نصب مدیران تعهد را در نظر بگیرید، توقع از وزیر اقتصاد این است که مدیرانی را نصب کنند که حافظ و نگهبان مردم و دارایی شان باشند. در نصب مدیران دقت کنید، مدیرانی که امین باشند و خیانت نکنند.
وی افزود: این دولت به نام اسلام و دین آمده است، باید کاری کنید که مشکلات حل شود؛ البته آیت الله رئیسی و دولتمردان الحمدالله شب و روز کار می کنند.
دکتر «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در این دیدار با اشاره به نیروسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه اقتصاد اسلامی یادآور شد: تلاش شد تا این نیروها در این حوزه سیاست گذاری، تولیدات علمی داشته باشند و بر همین مبنا دوره مدرسه تابستانه سیاست گذاری اقتصاد برگزار و آخرین وضعیت حوزه اقتصاد را عرضه کردیم و از پژوهش های نخبگان حوزه در این خصوص استفاده کردیم تا بتوانیم تولید محتوای اقتصاد اسلامی داشته باشیم.
وزیر اقتصاد با تشریح تعدادی از محورهای اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه در دولت سیزدهم توضیح داد: یکی از موارد باز شدن فضا برای فعالان اقتصادی بود که در همین راستا درگاه ملی مجوزها راه اندازی شد تا مردم و فعالان اقتصادی در پیچ و خم اداری درگیر نشوند لذا از یک سو به بخش های تولیدی کمک کردیم که راحت تر فعالیت کنند و تکریم فعالان اقتصادی انجام شود و از سوی دیگر تلاش شد تا مسیرهای غیر تولیدی را با ابزاری که وزارت اقتصاد در اختیار دارد محدود کنیم تا چرخ ایجاد شغل و درآمد به گردش در آید.
وی در ادامه به پروژه هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور اشاره کرد و توضیح داد: در این پروژه تلاش شد تا کارها به شکل سیستمی پیش برود و موجب کاهش مفاسد و شناسایی مفسدان شود.
خاندوزی گفت: قبل از دولت سیزدهم دو میلیون و ۷۰۰ هزار مودی داشتم که با شناسایی گروه هایی که عمدتا از فراریان مالیاتی بودند توانستیم اکنون به بالغ بر ۵.۵ میلیون مودی مالیاتی برسیم و برای آینده نیز لایحه ای تدوین و در هیات دولت نیز تایید شد تا ریل گذاری مالیات دولت به سمت مالیات ستانی بر اساس درآمد خانوار باشد تا به این وسیله انصاف و عدالت مالیاتی رخ دهد.
وزیر اقتصاد همچنین به تلاش‌های خزانه داری کل کشور برای منضبط کردن خزانه اشاره و اعلام کرد: امروز تقریبا تمام حساب‌های دستگاه ها و شرکت های دولتی در قالب حساب واحد خزانه تجمیع شده و این کار مهم موجب شده با استفاده بهینه از منابع مالی، از بانک مرکزی استقراض نکنیم.
خاندوزی با یادآوری اینکه وزارت اقتصاد امین اموال دولت است، یادآور شد: بر این اساس در خصوص دارایی های دولت، مولد سازی را کلید زدیم و اجازه آن از مقام معظم رهبری گرفته شد.
وی همچنین گفت: در حوزه گمرکات تلاش بر کاهش زمان معطلی مردم در گمرکات بود؛ البته خود گمرک که فقط حقوق ورودی را وصول می کند فقط یکی از دستگاه های مرتبط است و عمدتا دستگاه های دیگر معطلی داشتند. ما با بخش خودمان یعنی گمرک میزان معطلی را به حداقل رساندیم و در این مورد قبلا ۲۰ روز طول می کشید تا گواهی استاندارد صادر شود اکنون به ۹ روز کاهش یافته است.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: در حوزه بیمه با نگاه به اقتصاد اسلامی چند اقدام قابل ذکر داریم؛ بیمه تکافل که سال گذشته آیین نامه آن نوشته و ابلاغ شد، به نوعی که با فقه شیعه هم سازگار باشد.
وی افزود: دومین اقدام بیمه ساختمان های مردم است که خدای ناکرده دچار سیل و زلزله و … می‌شدند، در این حوزه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان راه اندازی شد و ماهانه مبلغ ناچیزی در قبوض مردم برای این بیمه اخذ می شود.
خاندوزی همچنین با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص بانک‌ها اظهار کرد: در حوزه مباحث بانک‌های دولتی تلاش اصلی بر حوزه قرض الحسنه که نقش پررنگی نداشت معطوف شد و تلاش کردیم بانک قرض الحسنه مهر ایران را پر و بال دهیم.
وی افزود: در حالی که تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال ۱۴۰۰ میزان ۶۰ هزار میلیاد تومان بود، امسال این مبلغ به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و حتی دولت قبول کرد به جای نرخ کارمزد ۴ درصد بانک ها صرفا کارمزد خدمات را اخذ کنند و به نام کارمزد نرخ ثابت ۴ درصد اخذ نشود.
وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به وجه التزامی که ایراداتی از سوی مراجع عظام درباره آن مطرح بود، گفت: در این خصوص مصوبه ای از شورای پول و اعتبار گرفتیم که اگر تسویه شد، کل وجه التزام بخشیده شده و صفر شود.
وی ادامه داد: درباره موضوع اقاله اموال مردم که در رهن بانک می ماند و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می شد نیز این مشکل حل شد و اکنون هر کسی که می تواند تسویه کند بانک ها ملزمند دارایی در وثیقه را از رهن درآورند.
خاندوزی تاکید کرد: در حوزه نظارت بانکی گرفتاری و مشکل بسیار زیاد است البته تلاش‌های زیادی انجام شده اما هنوز بسیاری از مشکلات پابرجاست.
وزیر اقتصاد را در این دیدار، دکتر محمدجواد شریف زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، دکتر محمدهادی سبحانیان معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، دکتر رحمت اله اکرمی خزانه دار کل کشور، دکتر قریشی مدیرکل حوزه وزارتی، مهدی محمدی رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت اقتصاد، مهدی فراهانی مدیرکل انور اقتصادی و دارایی دارایی قم، و سعید فراهانی فرد و محمد نعمتی مشاوران وزیر اقتصاد همراهی کردند.
وی افزود: در حالی که تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال ۱۴۰۰ میزان ۶۰ هزار میلیارد تومان بود، امسال این مبلغ به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و حتی دولت قبول کرد به جای نرخ کارمزد ۴ درصد بانک ها صرفا کارمزد خدمات را اخذ کنند و به نام کارمزد نرخ ثابت ۴ درصد اخذ نشود.
خاندوزی همچنین با اشاره به وجه التزامی که ایراداتی از سوی مراجع عظام درباره آن مطرح بود، گفت: در این خصوص مصوبه ای از شورای پول و اعتبار گرفتیم که اگر تسویه شد، کل وجه التزام بخشیده شده و صفر شود.
وی ادامه داد: درباره موضوع اقاله اموال مردم که در رهن بانک می ماند و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می شد نیز این مشکل حل شد و اکنون هر کسی که می تواند تسویه کند بانک ها ملزمند دارایی در وثیقه را از رهن درآورند.
خاندوزی تاکید کرد: در حوزه نظارت بانکی گرفتاری و مشکل بسیار زیاد است البته تلاش‌های زیادی انجام شده اما هنوز بسیاری از مشکلات پابرجاست.
وزیر اقتصاد را در این دیدار، دکتر محمدجواد شریف زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، دکتر سیدمحمدهادی سبحانیان معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، دکتر سید رحمت اله اکرمی خزانه دار کل کشور، دکتر قریشی مدیرکل حوزه وزارتی، مهدی محمدی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد، مهدی فراهانی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم، و سعید فراهانی فرد و محمد نعمتی مشاوران وزیر اقتصاد همراهی کردند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=78144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.