• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

واقعی نبودن قیمت‌ها، عامل عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران برای حضور در بخش انرژی/ راه‌اندازی تالار سبز برق، گامی مثبت در جهت توسعه تجدیدپذیرها

  • کد خبر : 76436
  • 08 شهریور 1402 - 17:00
واقعی نبودن قیمت‌ها، عامل عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران برای حضور در بخش انرژی/ راه‌اندازی تالار سبز برق، گامی مثبت در جهت توسعه تجدیدپذیرها

مدیرعامل شرکت تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه گفت: واقعی نبودن قیمت‌ها، عامل عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در بخش انرژی کشور است.

«محمدزمان جلویان» افزود: پویا انرژی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌‌ی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است که ۱۰۰ درصد متعلق به معادن و فلزات است.

وی بیان داشت: رسالت این هلدینگ تولید انرژی الکتریکی یا تامین برق صنایع وابسته و هم‌خانواده در زیرمجموعه‌ توسعه معادن و فلزات است.

جلویان خاطرنشان کرد: در این راستا در دو گام، نیروگاه سمنان احداث شد؛ دو واحد نخست آن با ظرفیت ۳۶۶مگاوات (یعنی دو واحد ۱۸۳ مگاواتی) ابتدا در سال ۸۹ که به مدار آمد، خریداری شد.

وی ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات دو واحد دیگر به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات با سرمایه‌گذاری حدود ۸۶ میلیون یورو احداث کرد که یکی از واحدها مرداد ۱۴۰۱ و دیگری ۸ فروردین ۱۴۰۲ به مدار آمد.

مدیرعامل شرکت تولید و توسعه پویا انرژی بیان داشت: یک نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی هم در سمنان احداث کردیم که از بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به مدار آمده است و جمع ظرفیت این دو نیروگاه ۷۴۲ مگاوات است.

وی اظهار داشت: ۷۳۲ مگاوات نیروگاه سمنان و ۱۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۲۴.۵ درصد نیروگاه سیرجان (یا شرکت گوهرانرژی سیرجان) را هم داریم که آن هم یک نیروگاه بلوک سیکل ترکیبی حدود ۵۰۰ مگاواتی است.

جلویان با اشاره به طرح های توسعه ای پیش بینی شده، اضافه کرد: در برنامه داریم که نیروگاه سمنان را سیکل ترکیبی کنیم؛ یعنی دو واحد بخار به ظرفیت دو تا ۱۶۰مگاوات (در مجموع ۳۲۰ مگاوات واحد بخار) با سرمایه گذاری حدود ۲۸۰ میلیون یورو اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین مطابق برنامه ریزی انجام شده امسال ساخت یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی را آغاز کرده و به اتمام می رسانیم که به حدود ۵ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت تولید و توسعه پویا انرژی خاطرنشان کرد: نیروگاه بخار هم که احداث آن بین ۳۲ ماه تا ۴۰ ماه طول می‌کشد مشتمل بر دو واحد ۱۶۰ مگاواتی خواهد بود که هر کدام ۱۴۰ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد.

واقعی نبودن قیمت‌ها، عامل عدم تمایل سرمایه گذاران برای حضور در بخش انرژی

وی در ادامه بیان داشت: در کشور ما حامل‌های انرژی برق، گاز، بنزین یا گازوئیل و همچنین حوزه‌ زیرساختی مثل آب، قیمت‌های واقعی ندارند و مشمول یارانه‌ انرژی یا یارانه‌ دولتی هستند. این موضوع سبب شده که سرمایه‌گذاری در حوزه‌ انرژی دشوار شود و سرمایه‌گذار تمایلی به حضور در این حوزه نداشته باشد.

جلویان گفت: این موضوع در سالیان گذشته به‌مرور باعث شده که حجم سرمایه‌گذاری در زیرساخت و توسعه صنعت برق و همچنین در نگهداری و به‌روزرسانی نیروگاه‌ها با مشکل مواجه شود و عملا شکافی بین تولید و مصرف در پیک مصرف، رخ دهد.

وی افزود: با توجه به رشد جمعیت، تقاضا همواره وجود داشته و رشدی بین ۴ تا ۶ درصد برای مصرف انرژی در کشور ما وجود دارد؛ اما به همان نسبت نتوانستیم نیروگاه احداث کنیم.

مدیرعامل شرکت تولید و توسعه پویا انرژی به طور نمونه با اشاره به روز ۱۵ مرداد، یادآور شد: در این روز در ساعت اوج مصرف، حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات کسری برق داشتیم که برای جبران آن به سمت صنایع و شهرک‌های صنعتی و قطعی برق آنها می روند و زیانی ناشی از عدم‌النفع یا عدم‌تولید به صنایع تحمیل می‌شود که عدد قابل‌توجهی است و عملا تولید ناخالصی کشور را هم کاهش خواهد داد.

وی اظهار داشت: به طور مثال، در صورت‌های مالی ۱۴۰۱ فولاد مبارکه نزدیک به ۱۶۵ میلیون یورو هزینه‌های عدم‌النفع انرژی (ناشی از خاموشی برق و نه گاز) بوده است.

جلویان تصریح کرد: بر همین اساس شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به درستی روی این چالش دست گذاشته و استراتژی تدوین کرده است و هلدینگ انرژی‌اش (پویا انرژی) را در این راستا فعال کرد که از توسعه‌ی زیرساخت و ایجاد نیروگاه جدید و همچنین توسعه نیروگاه سمنان حمایت می کند.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نیرو و وزارت صمت در سال ۱۴۰۰ امضا شده که در آن تفاهم‌نامه قرار شد ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنعت ساخته شود که نخستین و پیشران آنها همین نیروگاه سمنان بوده که در مدار قرار گرفت.

وی ادامه داد: مطابق برنامه ریزی انجام شده دو واحد بخار به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات نصب می شود، همچنین با احتساب نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی و همچنین نیروگاه ۴۸۵ مگاواتی سیکل ترکیبی پویای کرمانشاه نیز در برنامه قرار دارد.

راه اندازی تالار برق سبز، گامی مثبت در راستای سرمایه گذاری تجدیدپذیرها

جلویان در ادامه درخصوص عملکرد دستگاه های بالادستی و سیاست‌گذار در دولت سیزدهم اظهار داشت: یکی از اتفاقات خیلی خوبی که در این دولت رخ داد و به‌خصوص در سال ۱۴۰۲ راه اندازی تالار برق سبز بوده است که از ابتدای خردادماه انجام شده است.

وی افزود: به این ترتیب، نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی وارد این بازار شدند و مستقیم می‌توانند برق‌شان را به خریدار بفروشند.

مدیرعامل شرکت تولید و توسعه پویا انرژی گفت: در عمل این بخش باعث شده که سرمایه‌گذار برای ورود و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ انرژی تجدیدپذیر تشویق شود، زیرا قیمت‌ها، قیمت‌های منطقی هستند و بازگشت سرمایه را در این حوزه منطقی‌تر خواهد کرد. لذا این موضوع راه‌اندازی تالار برق سبز واقعا جای تقدیر و تشکر دارد.

وی همچنین به انتقاد از برخی تصمیم سازی ها پرداخت و گفت: به طور مثال، بند ۹ پیوست ۲ تفاهم‌نامه‌ی ۶۰۱۷۲۲۴۶ که ۱۹ مهر سال ۱۴۰۰ بین وزرای صمت و نیرو امضا شد، اشاره می کند که نیروگاه های ذیل این تفاهم‌نامه معاف از پرداخت هزینه‌های مابه‌التفاوت یا هر گونه مازاد دیگری هستند.

جلویان ادامه داد: همچنین یک رویه‌ اجرایی در مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ از سوی وزیر نیرو ابلاغ شد که در بند ۶ آن باز تصریح کرده که نیروگاه‌های احداث‌شده ذیل این تفاهم‌نامه حداقل تا سقف تعرفه‌ نرخ صنایع موضوع ماده ۳ (مطابق ماده‌ ۳ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، تا سقف نرخ ECA: ENERGY CONVERSION AGREEMENT یا همان توافقنامه تبدیل انرژی، ‌از پرداخت مابه‌التفاوت اجرای مقررات معاف می‌باشند)، اما متاسفانه الان در اجرا با نقصان مواجه شده و اجرای درستی صورت نگرفته است.

وی گفت: قرار بود صنایعی که از نیروگاه سمنان (که طرح پیشران تفاهم‌نامه صمت و نیرو است) به نوعی برای آن مشترکین قبض صادر نشود اما متاسفانه خلاف این آیین‌نامه، این تفاهم‌نامه و این رویه‌ اجرایی برای آنها قبض صادر شده و اکنون مشتریان ما سردرگم هستند؛ ما این مساله را از معاون وزیر نیرو و خود وزارتخانه پیگیر هستیم تا اصلاح شود و این واقعا ایراد است.

مدیرعامل شرکت تولید و توسعه پویاانرژی خاطرنشان کرد: با این حال، اتفاق خوبی که افتاد این بود که وزارت نیرو تضمین داد برقی که ما تامین می‌کنیم و مستقیم به مشتریان می‌دهیم، مشمول مدیریت مصرف نشود؛ یعنی تضمین عدم قطع داشته باشد که خوشبختانه تا این ساعت، تضمین عدم قطع را وزارت نیرو رعایت کرده است.

وی اضافه کرد: این برای ما اتفاق مبارک و مهمی است، زیرا همواره به عنوان یکی از دغدغه های مشتریان ما مطرح بوده است و این نگرانی وجود داشت، اما تا میانه مرداد که در پیک شبکه‌ برق قرار داشتیم، مدیریت مصرفی صورت نگرفته است و ما از این منظر سپاسگزار هستیم.

جلویان در ادامه اظهار داشت: زمانی که به سایت IGMC شرکت مدیریت شبکه‌ برق ایران مراجعه شود، متوجه می شویم که تفاوت زیادی بین پیک ظهر و پیک شب شبکه برق ایران، چه از نظر تولید و چه مقدار مصرف وجود دارد.

وی توضیح داد: یکی از دلایلی که بین تولید شبکه برق ایران/تولید نیروگاه‌ها در پیک ظهر (که حدود ساعت ۱۴ است) و در پیک شب (که حدود ساعت ۲۰/۱۵ تا ۲۰/۳۰ است)، تفاوت وجود دارد این است که عمده نیروگاه های کشور (یعنی سبد تامین انرژی نیروگاهی ایران) گازی و سیکل ترکیبی هستند؛ نیروگاه‌های گازی متاثر از شرایط آب و هوایی و دمای محیط و ارتفاع سطح دریا هستند. به ازای هر ۱۰ درجه افزایش دمای محیط، ۶ درصد توان خروجی توربین‌های گازی افت پیدا می‌کند و به ازای هر ۱۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، حدود ۱.۲ درصد توان توربین های گازی افت پیدا می‌کند. شب هوا خنک‌تر است و بنابراین توان این توربین‌ها افزایش پیدا می‌کند.

منبع: معدن ۲۴

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=76436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.