• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

3

واحد تولیدی مهان‌کاغذ تویسرکان که توسط بانک صنعت و معدن تامین مالی شده، آماده راه‌اندازی است

  • کد خبر : 82452
  • 30 آذر 1402 - 21:14
واحد تولیدی مهان‌کاغذ تویسرکان که توسط بانک صنعت و معدن تامین مالی شده، آماده راه‌اندازی است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه کارخانه مهان‌کاغذ تویسرکان آماده راه‌اندازی است، گفت: این کارخانه تنها تولیدکننده مقوای دوبلکس در کشور است که برای ۳۰۰ نفر از جوانان بومی اشتغالزایی می کند.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی در سال‌های اخیر بیش از همیشه مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است و ایشان در سخنرانی‌های خود بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی تأکید فراوان داشته و دارند، اظهار کرد: رفتن به سمت شناسایی خلأهای اقتصادی در حوزه تولید و بازاریابی کارشناسانه نه‌تنها به عرصه تولید در بازار داخلی کمک می‌کند، بلکه شرایط را برای صادرات و ارزآوری نیز مهیا خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه مقواهای پشت طوسی و پشت سفید که به آنها مقواهای «دوبلکس» هم می‌گویند، کاربرد گسترده‌ای در صنعت بسته‌بندی دارند و در حقیقت یکی از نیازهای اساسی کشور در حوزه بسته‌بندی محسوب می‌شوند، افزود: از این رو با تدابیر استاندار و حمایت نماینده تویسرکان در مجلس و پیگیری‌های مستمر اداره‌کل صمت، کارخانه مهان‌کاغذ پس از فراز و فرودهای بسیار، به ثمر نشست و آماده راه‌اندازی است.
شانیان با بیان اینکه مقواهای دوبلکس کالاهای استراتژیک هستند اما از آنجا که فناوری تولید آنها پیچیده است به حجم سرمایه‌گذاری عظیمی نیاز دارد، تصریح کرد: به همین علت کمتر سرمایه‌گذاری به سمت تولید آنها می‌رود، از این‌رو ورود جهادی به این عرصه می‌تواند مشکلات موجود را تا حدودی حل کند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری این کارخانه توسط کارآفرین بومی صورت گرفته است، گفت: این سرمایه‌گذار از دهه ۷۰ زمینه اشتغالزایی ۳۰ نفر را به‌صورت مستقیم فراهم کرده است و در سال‌های اخیر پا را فراتر گذاشته تا با سرمایه‌گذاری در زادگاه خود، زمینه خودکفایی در زمینه تولید مقواهای پشت طوسی و پشت سفید را نیز در این شهرستان فراهم آورد.
وی با اشاره به اینکه کارآفرین برتر مذکور پس از گرفتن جواز تأسیس مربوطه از اداره‌کل صمت استان در سال ۱۳۹۳ فعالیت عملیاتی برای تغییر کاربری زمین را آغاز کرد، توضیح داد: کلنگ‌زنی این مجموعه آذرماه سال ۹۶ با حضور وزیر وقت صمت انجام و عملیات اجرایی کارخانه آغاز شد و در همین راستا هزینه مورد نیاز به‌منظور ساخت این کارخانه با تسهیلات بانکی و همچنین تأمین سرمایه از محل آورده سهامداران پیش‌بینی شد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان بیان کرد: در گام نخست با مساعدت بانک صنعت و معدن در پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و تبدیل آن به ارز بخش عمده تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه از چین خریداری شد اما به‌علت بروز مشکلات مالی ناشی از تحریم‌های ثانویه با تأخیری تقریباً دو ساله وارد کشور شد.
شانیان با اشاره به اینکه پس از آن با مساعدت‌های بانکی و پیگیری‌های مؤثر نماینده تویسرکان در مجلس عملیات زیرسازی و نصب سوله در محل کارخانه در اوایل سال ۹۷ آغاز شد، خاطرنشان کرد: سپس در شهریورماه ۹۸ با حضور و نظارت میدانی کارشناسان چینی، پیشرفت طرح ادامه یافت.
وی ادامه داد: در اواخر سال ۹۸ به‌علت شیوع بیماری کرونا و با ترک کار کارشناسان چینی و بازگشت آنها به کشورشان، عملاً ادامه فرآیند راه‌اندازی ماشین‌آلات به مدت دو سال متوقف شد و پروژه صرفاً در مرحله اجرای زیرساخت‌ها با همکاری شرکت‌های داخلی و نظارت مجازی (اینترنتی) کارشناسان چینی پیشرفت فیزیکی کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با مساعدت مجدد بانک صنعت و معدن در تأمین اعتبار و پرداخت تسهیلات روند پیشرفت پروژه با حضور مجدد کارشناسی چینی و خرید مابقی تجهیزات و ماشین‌آلات مربوطه از سرعت قابل قبولی برخوردار شد، گفت: البته در این میان نوسانات شدید قیمت ارز، تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت را به ‌طور جدی تهدید کرد و آن را تا مرز تعطیلی پروژه نیز پیش برد.
شانیان افزود: در شهریورماه سال ۱۴۰۲ پروانه بهره‌برداری شرکت با ظرفیت تولید سالانه ۱۱۱ هزار تن انواع کاغذ با تمرکز بر تولید مقوای دوبلکس و اشتغال عملیاتی ۳۰۰ نفر و سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان از سوی اداره‌کل صمت استان همدان صادر شد.
وی با اشاره به اینکه شرکت با صدور فراخوان جذب نیرو (با اشتغال ۷۰ نفری فعلی) در حال آموزش نیروهای بومی برای آغاز فعالیت و تولید انبوه است، اضافه کرد: این واحد تولیدی در راستای تأمین سرمایه در گردش به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان به بانک صنعت و معدن معرفی شده است.
این مقام مسئول در ادامه به مزیت‌های کارخانه مهان‌کاغذ شهرستان تویسرکان  اشاره و بیان کرد: تأمین تقریباً یک‌سوم نیاز داخلی با تولید ۱۰۰ تن مقوای دوبلکس، جلوگیری از خروج ارز با برآورد تقریبی ۱۰۰ میلیون دلار در سال، ایجاد اشتغال پایدار و مستقیم برای حداقل ۲۰۰ نفر در زمان راه‌اندازی کامل فاز نخست، گستره وسیع ایجاد اشتغال غیرمستقیم با توجه به مواد اولیه مصرفی و ایجاد کارگاه‌های صنایع تبدیلی وابسته به محصول شرکت از جمله مزیت‌های این کارخانه هستند.
شانیان با تأکید بر اینکه کارخانه مهان کاغذ در جمع سه شرکت برتر کاغذسازی کشور از نظر میزان و ظرفیت تولید قرار دارد، اضافه کرد: این مجموعه تنها کارخانه دارای قابلیت تولید کاغذ دوبلکس و ایندربرد پشت سفید در ایران است که مجهز به سه خط خمیرساز، کاغذساز چهار هدباکسه و کوتینگ آنلاین پنج هد باکس است.
وی به فعالیت زیست‌محیطی کارخانه پرداخت و گفت: فعالیت زیست‌محیطی کارخانه به‌صورت واحد تولید سبز با توجه به کار در زمینه بازیافت کاغذ باطله و نوع تولید نیز از دیگر مزایای این مجموعه است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=82452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.