• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

هفت دستاورد بانک پارسیان در حوزه دیجیتال و بانکداری مدرن

  • کد خبر : 80655
  • 28 آبان 1402 - 21:29
هفت دستاورد بانک پارسیان در حوزه دیجیتال و بانکداری مدرن

تقویت هوشمندسازی در فرایندهای بانکی از جمله اهداف بنیادین بانک پارسیان به شمار می آید.

بانک پارسیان در حوزه بانکداری دیجیتال اقدام به عرضه محصولاتی با هدف دسترسی آسان مشتریان و کاهش مراجعات حضوری به شعب خود کرده است که دارای ویژگی‌های جذابی همچون؛ استفاده از احراز هویت، خرید شارژ و افتتاح حساب غیرحضوری به همراه فرایندهای غیرحضوری تشکیل پرونده برای اعطای تسهیلات و دریافت کارت اعتباری چند بخشی می‌باشد که در این مطلب به آن پرداخته‌شده است.

این بانک با هدف ارتقا و تقویت نقش هوشمند سازی در فرایندهای بانکی و در راستای دسترسی آسان و سریع متقاضیان درخواست تسهیلات و خدمات بانکی اقدام به راه‌اندازی محصولات مدرن در حوزه بانکداری دیجیتال کرده است و دستاوردهای چشمگیری را در این حوزه توانسته به ثبت برساند.

بانک پارسیان برنامه‌های خود را بر محور فناوری و تقویت این حوزه با ورود نظام بانکداری به توسعه صنعت هوشمند سازی فعالیت‌ها مستقر نموده و در این مسیر هفت محصول مدرن؛ سبد محصولات موبایلی، سامانه تسهیلات غیرحضوری، کارت اعتباری چندبخشی، پلتفرم بانکداری باز کبالت، محصول پارسینس، چکاد(چک امن دیجیتال) و امضاء دیجیتال را برای جامعه هدف و متقاضیان خود عرضه کرده است.

۱-سبد محصولات موبایلی بانک

برنامه‌های کاربردی یا همان اپلیکیشن‌ها همواره نقشی اساسی در سرعت انجام فعالیت‌های بانکی دارند . در این راستا، بانک پارسیان با شناخت از نیاز مشتریان و متقاضیان خدمات بانکی اقدام به ارائه محصولات مختلفی در سبد محصولات موبایلی پارسیان کرده است که هر کدام دارای مزیت‌ها و ویژگی‌هایی منحصر به فرد می‌باشد که در ذیل به آنها می‌پردازیم.

• همراه بانک پارسیان من:

بانک پارسیان به‌عنوان بانک پیشگام در ارائه خدمات نوین بانکی از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری محصولی هوشمند با نام «همراه بانک پارسیان من» را در جهت بهره‌برداری کلیه مشتریان بالقوه و بالفعل خصوصاً افرادی که تمایل به استفاده از خدمات غیرحضوری را به دلایل گوناگون دارند ارائه کرده است.

متقاضیان می‌توانند با نصب اپلیکیشن پارسیان من بدون حضور در شعبه افتتاح حساب کرده و از کلیه خدمات غیر حضوری بانک پارسیان بهره‌مند شوند.

این محصول که با توجه به استفاده حداکثری مردم در استفاده از تلفن همراه و فناوری‌های روز دنیا در جهت جلوگیری از هدر رفت وقت مشتریان از طرف بانک پارسیان ارائه شده است، دارای ویژگی‌هایی همچون؛ ورود با انواع ابزارهای شناسایی بیومتریک (اثرانگشت، تشخیص چهره و …)، ثبت‌نام و فعال‌سازی رمز پویای کارت به ‌صورت غیرحضوری، مسدودی و رفع مسدودی کارت به صورت غیرحضوری در کنار خدمات معمول نظام بانکداری است.

همچنین دریافت موجودی و صورتحساب، انتقال وجه داخلی و شتابی، افتتاح و بستن حساب به‌صورت غیرحضوری، امکان اضافه شدن شماره کارت مشتری در سایر بانکهای عضو شتاب و انجام عملیات کارت به کارت، ذخیره شماره کارت، حساب و شبا مقصد در مخاطبین به‌صورت خودکار، خرید شارژ و بسته اینترنت، استعلام و پرداخت انواع قبوض، حواله بین‌بانکی پایا، ساتنا و پل، پرداخت اقساط تسهیلات، نمایش وضعیت چک های مشتری، مدیریت مخاطبین، مشخصات کارت اعتباری ،تمدید سرویس پیامک به‌صورت غیرحضوری از دیگر ویژگی‌های استفاده از همراه بانک پارسیان من است.

تنوع ارائه خدمات در همراه بانک پارسیان به امور بانکی منحصر به افراد حقیقی نمی‌شود، بلکه مرتبطین و امضادارن شخصیت‌های حقوقی نیز می‌توانند جهت تایید درخواستها از امکانات کارتابلی به صورت غیرحضوری بهره‌مند شوند.

ارائه خدمات باشگاه مشتریان، خدمات صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان، کیف پول، ارائه خدمات فعالسازی همراه بانک و اینترنت بانک و تغییرات پروفایل مشتری بر مبنای احراز هویت غیرحضوری، خدمات پیچک و چکاد (چک امن دیجیتال) و امکان توثیق سهام بورس بابت تسهیلات (ستاره) و خرید سفته الکترونیک از جمله این مزیت‌ها در برنامه کاربردی همراه بانک پارسیان من است.

محصول همراه بانک پارسیان من در حوزه توسعه فعالیت‌های بانکداری الکترونیکی از طرف این بانک برای مشتریانی که علاقمند به دریافت خدمات غیرحضوری و سرعت در دریافت خدمات بانکی هستند، ارائه شده است. مشتریان بانک پارسیان می‌توانند با دریافت رمز ورود به موبایل بانک از طریق شعبه و یا خانه پارسیان و یا خدمات غیرحضوری در همراه بانک پارسیان برای دریافت این خدمت اقدام کنند.

همچنین بانک پارسیان برای متقاضیان غیرپارسیانی خود نیز این امکان را فراهم کرده است که با احراز هویت غیرحضوری از طریق همراه بانک پارسیان من نسبت به افتتاح حساب، دریافت کارت و فعالسازی همراه بانک از این خدمات غیرحضوری بهره ببرند.

• بانکیار:

اپلیکیشن بانکیار محصول دیگری از سبد محصولات موبایلی بانک پارسیان است که در کنار ارائه خدمات ضروری بانکی (انتقال وجه، پرداخت اقساط، مدیریت چک و …) دارای قابلیت های ارسال هدیه آنلاین به دیگران، و سرویس حسابداری شخصی تحت عنوان حسابت می‌باشد.

در برنامه کاربردی بانکیار این امکان وجود دارد تا با استفاده از سرویس ارسال هدیه آنلاین به دیگران، مبلغی را به عنوان هدیه همراه با عکس، متن دلخواه یا صدای ضبط‌شده از طریق شماره موبایل به فرد مورد نظر ارسال کرد.

حسابت یا همان سرویس حسابداری شخصی دیگر ویژگی منحصر اپلیکیشن بانکیار است که از طریق این سرویس می‌توان امور مالی، تراکنش‌ها و هزینه/ درآمد را مشاهده و مدیریت کرد. ثبت خودکار دسته‌بندی تراکنش، نمایش خودکار نام پذیرنده در رسید خرید، نمایش نام واریز کننده و… از دیگر قابلیت های این سرویس می‌باشد.

• همراه بانک پارسیان در اپلیکیشن تاپ:

برنامه کاربردی «تاپ» یک مرجع کامل خدمات مالی، اعتباری ، پرداخت، گردشگری و تفریحاتی، خودرو و بازار سرمایه است.

این برنامه کاربردی در بستری امن و مطمئن و قدرت گرفته از بانک پارسیان و شرکت‌های زیرمجموعه آن، ضمن حفظ محرمانگی اطلاعات شخصی و مالی کاربران خود، بیش از ۵۰ خدمت مبتنی بر سیستم تلفن همراه را ارائه می‌دهد.

مشتریان و متقاضیان دریافت این خدمت می‌توانند در کنار این خدمات در صورتی که نیاز به استفاده از خدمات مالی بانک پارسیان داشته باشند، با احراز هویت غیرحضوری از خدمات همراه بانک پارسیان در برنامه تاپ برخوردار شوند.

مشتریان بانک پارسیان که تاپ را نصب کرده‌‌اند می‌توانند با استفاده از همراه‌بانک پارسیان موجود در برنامک تاپ، علاوه بر دریافت خدمات اصلی نظیر انتقال وجه، مدیریت حساب ، افتتاح حساب غیر حضوری و …، درخواست کارت اعتباری را نیز به ثبت برسانند.

۲-سامانه تسهیلات غیرحضوری (ستاپ)

سامانه تسهیلات غیرحضوری بانک پارسیان خدمتی دیگر از این بانک در راستای جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان و متقاضیان درخواست تسهیلات هست که مزیت‌های اصلی را همچون مکانیزه کردن فرایند تشکیل پرونده برای اعطای تسهیلات را دارا هست. متقاضی و ضامنین پس از اسکن کلیه مدارک در صورت واجد شرایط اخذ تسهیلات بودن، با مراجعه به شعبه به‌صورت حضوری قراردادها و وثایق را امضا می‌کنند.

همچنین عدم نیاز به حضور مشتری به‌دفعات و صرفاً یک‌بار مراجعه مشتری و ضامن/ ضامنین به شعبه، بارگذاری مدارک مشتری و ضامن/ ضامنین به‌صورت سیستمی، اخذ خودکار استعلام‌ها و نمایش پاسخ آن به مشتری، اعطای تسهیلات در قبال وثیقه چک، سفته از دیگر ویژگی‌های این سامانه و خدمت هوشمند بانک پارسیان است.

مشتریان دارای سپرده نزد بانک و شرایط دریافت تسهیلات مطابق ضوابط اعتباری بانک می‌توانند با مراجعه به سایت بانک و ورود از طریق لینک بارگذاری شده برای دریافت مراحل رمز عبور و فعال‌سازی‌های غیرحضوری سامانه اقدام نمایند. گروه هدف این محصول مشتریان حقیقی متقاضی تسهیلات می‌باشند.

۳-کارت اعتباری چندبخشی

در کنار خدمات فوق، بانک پارسیان که دارای طیف وسیعی از خدمات بانکداری الکترونیکی است و محصولات بانکی به‌صورت مجازی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، انواع کارت اعتباری را باقابلیت‌های استفاده از تمامی درگاه‌ها و بخش‌بندی شده با محل مصرف مشخص تحت عنوان کارت چندبخشی به مشتریان و افراد متقاضی این خدمت ارائه می‌دهد.

این محصول دارای ویژگی‌های شگرف و منحصری در دو بخش عموم و تقسیم‌بندی شده است. در بخش عام این محصول می‌توان به مزیت امکان ثبت تراکنش خرید با استفاده از آن‌ها بر روی تمامی پایانه‌های فروش اشاره کرد.

در محوریت بخش‌بندی شده با محل مصرف مشخص این محصول دارای ویژگی‌هایی جذاب از قبیل؛ بخش‌بندی‌های مجزا (کالای بادوام، مصرفی، سلامت، گردشگری، عام و…) هست. همچنین در این محصول، برای هر بخش یک خط اعتباری(با شرایط منحصر به خود) در نظر گرفته‌شده به‌نحوی‌که مجموع تمامی بخش‌ها از سقف مجاز مکنای هر فرد(در حال حاضر مبلغ سه میلیارد ریال) تجاوز نخواهد کرد.

هر بخش با توجه به ویژگی‌های خود دارای گروهی از پذیرنده‌ها در زیرمجموعه خود می‌باشد که امکان خرید اعتباری را برای مشتریان بانک از مجموعه‌های متنوعی از شبکه تأمین فراهم می‌نماید. با توجه به شبکه پذیرندگی طرف قرارداد با بانک، اعطای تسهیلات در هر بخش با شرایط نرخ‌های ترجیحی امکان‌پذیر خواهد بود. شبکه پذیرندگی در چرخه مبادلات پولی خود، فروش نسیه را حذف و به‌صورت نقدی کالای موردنظر خود را خواهد فروخت. در این محصول یک کارت جایگزین چندین کارت مشتری می‌گردد.

مشتریان کارت اعتباری در بخش عام وفق شرایط و ضوابط اعتباری بانک از محصول با محل مصرف مشخص بر اساس بازاریابی بانک و شرایط موردتوافق پذیرندگان با بانک از اعتبار در نظر گرفته‌شده در این سگمنت بهره‌مند می‌گردند.

متقاضیان این خدمت می‌توانند با مراجعه به شعب بانک، سامانه تسهیلات غیرحضوری (ستاپ) برای دریافت کارت اعتباری با مشخصات عام اقدام نمایند. همچنین مشتریان بانک برای دریافت این محصول می‌توانند از دو طریق مراجعه حضوری به شعب بانک یا از طریق اپلیکیشن تاپ (مشتریان سازمانی) به‌عنوان بستر غیرحضوری کارت در بخش گردشگری اقدام نمایند

ازجمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول می‌توان به نرخ ترجیحی تسهیلات، گردشی بودن اعتبار، امکان درخواست غیرحضوری کارت در بخش عام اشاره کرد. یادآور می‌شود که کارت‌های مولتی سگمنت نیز دارای مزیت‌های رقابتی جذابی مانند: نرخ ترجیحی تسهیلات در سگمنت با محل مصرف مشخص، گردشی بودن اعتبار و امکان استفاده از چند خط اعتباری در قالب یک کارت می‌باشند.

۴-پلتفرم بانکداری باز کبالت

پلتفرم بانکداری باز کبالت (Caspian Open Banking And Largescale Technology) ، شامل مجموعه ای از سرویس های مالی (مانند انتقال وجه ، صورتحساب و …) و غیرمالی است که این امکان را در اختیار توسعه دهندگان، شرکت‌ها و فین‌تک‌ها قرار می دهد تا بتوانند برنامه های کاربردی خلاقانه تولید و برپایه حساب ها و تراکنش های بانکی به مشتریان خود سرویس های مختلفی را ارائه کنند.

این محصول دارای مزیت‌های منحصر به فردی است که به واسطه امکانات ذیل برای بهره برداران آن ایجاد ارزش می نماید :

• توانمند ساختن شرکاء تجاری در تولید نرم‌افزار برروی پلتفرم باز

• یکپارچه‌سازی محصولات و خدمات در میان پلتفرم‌های مختلف

• ایجاد گستردگی بیشتر خدمات تراکنشی به سایر پلتفرم‌ها در راستای ارائه دسترسی

• طراحی و ایجاد APIهای فراهم آورنده تصدیق صحت و اعتبار

• کارکردهای محل‌محور در راستای بهبود مشغولیت کاربران و روابط مشتری

• طراحی APIهایی که به نیابت از مشتری، شخص ثالث را مجاز به اجرای سرویس ها می نماید

• امکان طبقه‌بندی APIها در دسته های مختلف مانند: پرداخت، خدمات عمومی، ریسک

• امکان تولید کدهای سرویس گیرنده به زبان‌ها و فریم ورک های مختلف

• تسهیل فرایندهای توسعه و طراحی از طریق ارایه واسط کاربری تعاملی

• امکان گزارش های تحلیلی مورد نیاز توسعه دهندگان، به ازای پارامترهای مختلف

• امکان مدیریت ترافیک روی سرویس ها(Throttling)

• امکان ارسال پیام بر روی سرویس ها متناسب با نیاز توسعه دهندگان

با توجه به اینکه در سامانه کبالت، سرویس های مختلف در قالب API در اختیار مشتریان قرار گیرد، جامعه هدف این پلتفرم (سکو) شخصیت‌های حقوقی، شرکت‌ها و سازمان‌هایی می باشند که دارای زیر ساخت و سامانه های اختصاصی تولید شده توسط خود آنها و یا پیمانکاران آنها است. مشتریان می توانند سرویس های دریافت شده از طریق پلتفرم کبالت را در سامانه های مذکور پیاده سازی نمایند.

از سه روش زیر امکان دسترسی به کبالت برای مشتری میسر می باشد:

۱) مراجعه به نشانی اینترنتی www.cobalt724.ir

۲) مراجعه مشتریان به شعب یا مکاتبه با مدیریت توسعه فناوری بانک پارسیان

۳) ارتباط مشتریان با واحد توسعه بازار شرکت کاسپین به عنوان مجری این زیرساخت

۵-محصول Omni Channel پارسینس

در رویکرد الکترونیک ، با کانال‌های مجزا (مانند اینترنت بانک ، موبایل بانک یا شعب) ، محصولات دقیقا با سلایق و نیازهای هر مشتری به تفکیک، ایجاد نشده اند و هر کانال گردش کار، محتوا، طراحی صفحه نمایش و سایر ویژگی‌های مختص به خود را دارد که برای همه مشتریان یکسان می‌باشد.

ضمنا بسیاری از کارکردهای مشابه در هر کانال بارها و بارها ایجاد شده اند و این بدان معنی است که یک عملیات با نتایج مشابه به روش‌های مختلف و تحت فرم‌های مختلفی انجام می‌گردد که کار را برای مشتری و همچنین کارکنان بانک بسیار دشوار می‌سازد، زیرا آنها مجبور هستند به تعداد کانال‌های ارتباطی، آموزش‌های مختلفی را دریافت نمایند.

به جای ایجاد روال‌های تکراری برای هر کانال، باید همه فعالیت‌ها و خدمات یک بار و به یک شکل انجام شود و از طریق یک هسته مرکزی مشترک برای همه کانال‌ها کنترل و همگام‌سازی شوند. یک پلتفرم بانکی دیجیتال مرکزی برای همه کانال‌ها با رویکرد تعاملات بیشتر با مشتری در هر نقطه ارتباطی مانند اینترنت موبایل، شعب، خودپرداز و… مورد نیاز است. نام این هسته مرکزی «آمنی چنل با نام تجاری پارسینس» می‌باشد. مشتری باید برای استفاده از این محصول دارای کاربری و رمز عبور در یکی از درگاه های غیرحضوری مانند اینترنت بانک یا موبایل بانک باشد.

در سامانه امنی چنل، یکی از مهمترین بخش‌ها ایجاد زیر ساخت‌هایی است که امکان ایجاد تطبیق خدمات بانکی با سطح نیاز مشتریان را فراهم می‌آورد. به طور مثال قابلیت ویجت سازی خدمات (Widget) به مشتریان این امکان را می‌دهد تا سرویس‌های بانکی را مطابق با سلایق و نیازهای خودشان تغییر دهند. ارائه خدمات از طریق همه کانال‌ها به مشتریان، افزایش تعاملات مشتریان از طریق ایجاد شبکه از مزایای رقابتی این محصول به حساب می‌آید.

۶-چکاد (چک امن دیجیتال):

با هدف ایجاد بستر امن بین‌بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف‌ نمودن مشکلات چک فیزیکی و استفاده در سامانه‌های مختلف، وب سرویس‌های چکاد ایجاد شده ودر حال حاضر در حوزه های زیر در حال ارائه خدمت می باشد :

• درخواست دسته‌چک

• صدور چک

• مشاهده کارتابل چک‌های دریافتی

• انتقال چک

• مسدودی چک

• ابطال چک

• انواع سرویس‌های استعلامی در حوزه چک

این خدمات در همراه بانک، اینترنت بانک و سامانه پارسینس بانک پارسیان ارائه گردیده است.

۷-امضاء دیجیتال :

امضای دیجیتال یک پیام رمزگذاری شده، امضاکننده را با یک سند در یک تراکنش ثبت‌شده به طور ایمن مرتبط می‌کند. امضای دیجیتال از یک فرمت استاندارد و پذیرفته‌شده به نام زیرساخت کلید عمومی (PKI) استفاده می‌کند تا بالاترین سطوح امنیت و پذیرش جهانی را فراهم کند. بانک پارسیان اقدام به پیاده سازی امضای دیجیتال با دو ریشه نماد بانک مرکزی و ریشه وزارت صمت نموده است و خدمات ذیل از آن طریق ارائه می گردد :

• استفاده از امضاء دیجیتال جایگزین رمز انتقال وجه حساب به حساب

• استفاده از امضاء دیجیتال برای صدور امضاء چک امن دیجیتال

• استفاده از امضای دیجیتال برای عملیات سفته الکترونیک

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=80655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.