• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

نوسان نرخ ارز عامل اصلی بی ثباتی اقتصادی/ کاهش شدید تورم در راه است

  • کد خبر : 71357
  • 23 خرداد 1402 - 9:13
نوسان نرخ ارز عامل اصلی بی ثباتی اقتصادی/ کاهش شدید تورم در راه است

رئیس کل بانک مرکزی در سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی با اشاره به اهمیت تثبیت اقتصادی گفت: بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی دولت سعی دارد در فضای شفاف، سیاست های اقتصادی خود را اعلام کند و با سیاست تثبیت اقتصادی امکان پیش بینی پذیری اقتصاد را برای فعالان فراهم کند و خود را متعهد به اجرای آن می دانیم.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر فرزین در خصوص سیاست تثبیت اقتصادی عنوان کرد: سیاست ها و اقدامات طراحی شده توسط دولت و بانک مرکزی طی دوره بی ثباتی اقتصادی(رکود، تورم، بیکاری، بحران بدهی و …) در راستای بازگرداندن ثبات به اقتصاد است و با توجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال کنترل تورم و رشد تولید نامگذاری شده است بایستی براساس نظریه و تئوری برنامه های ثبات اقتصادی را اجرا کنیم.

مداخله فعال در تثبیت نرخ ارز در جهت  محدود نمودن نوسانات
رئیس شورای پول و اعتبار یکی از مهمترین عوامل تورم را بی ثباتی نرخ ارز دانست و اظهار داشت: تجربه بسیاری از کشورها در ثبات اقتصادی از طریق مداخله در تثبیت نرخ ارز نشان می دهد که سیاستگذار با مداخله فعال در تثبیت نرخ ارز در جهت محدود نمودن نوسانات باید به دنبال تبیث اقتصادی باشد. ضریب تغییرات بالا در نرخ ارز یکی از معضلات در اقتصاد کشور است و به همین دلیل سیاست تثبیت اقتصادی از اهمیتی بالا برخوردار است. 
رئیس کل بانک مرکزی مشخصه های بازار غیررسمی ارز را شامل تقاضای ارز، قاچاق وارداتی، فرار سرمایه برشمرد و افزود: این عوامل باعث تقاضای ارز برای پوشش زیان های(کاهش قدرت خرید) احتمالی ناشی از نااطمینانی های آینده، عدم کنترل و نظارت نهاد تنظیم گر است. 

وی دیگر مشخصه های این بازار را درجه بالای ریسک فعالیت برشمرد و افزود: فعالان این بازار عمدتا درگیر فعالیتهای غیرقانونی و جرایم سازمان یافته هستند. همچنین دسترسی محدود به اطلاعات به مانند بازارهای رسمی در این بازار وجود ندارد و بازیگران این بازار تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات ناقص اتخاذ می کنند. همچنین کم عمق بودن بازار باعث می شود عرضه کنندگان و متقاضیان این بازار نسبت به بازار رسمی بسیار محدود باشند. 

دکتر فرزین تصریح کرد: حساسیت پایین نسبت به متغیرهای بنیانی بازار ارز(وضعیت منابع و مصارف ارزی کشور)، حساسیت بالای نرخ نسبت به اخبار تحولات سیاسی و بین المللی مرتبط با کشور، بستر مناسب برای فعالیت های سفته بازانه و معاملات فردایی از دیگر ویژگی  های این بازار است که عمدتا به دنبال بی ثباتی در اقتصاد کشور است. 

رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از اثرگذاری فضای مجازی در اعلام نرخ ارز غیر رسمی  عنوان کرد: استفاده از بسترهای شبکه های اجتماعی مجازی در راستای تعیین قیمت غیرواقعی ارز برای بخش اقتصادی و سیاستگذار قابل قبول نیست و نباید اجازه دهیم فضای مجازی و چند کانال خارج از کشور اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد. 

وی در ادامه با اشاره به منابع عرضه ارز در بازار غیررسمی گفت: منابع اصلی عرضه ارز این بازار نیز شامل صادرکنندگان کالاهای قاچاق، صادرکنندگان کالاها و خدمات متخلف از ایفای به موقع تعهدات ارزی هستند.

ضریب تغییرات در بازار غیررسمی ارز بسیار بالاست
فرزین گفت: برخی به بازار غیررسمی به غلط بازار آزاد می گویند  در حالی که هیچ بازاری بدون مقررات، تنظیم گری و شفافیت، نهاد بازار تلقی نمی شود. بازار ارز آزاد دنیا فارکس است که پر از مقررات است و هیچکس نمی‌تواند پول قاچاق در آن معامله کند اینطور نیست که شناسایی صورت نگیرد و معلوم نباشد چه پول‌هایی  با چه نشانی و توسط چه طرفینی معامله می‌شود.

فرزین با اشاره به شاخص‌های کلیدی در بازار غیررسمی از سال ۹۰ تاکنون تصریح کرد: ضریب تغییرات بسیار بالاست و به عنوان نمونه در سال ۹۷ حدود ۳۰ درصد و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹.۵ درصد تغییر کرد و سال ۹۱ هم ۲۸.۴ درصد شد در حالیکه با اجرای سیاست تثبیت در طی چند ماه اخیر میزان تغییرات نرخ ارز در بازار غیررسمی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به شدت کاهش و برابر ۲٫۵ درصد شده است.  با توجه به این مسائل، سیاست تثبیت حائز اهمیت است چرا که هیچ ثباتی در این نرخ وجود ندارد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=71357

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.