• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

نقش بورس کالا در توسعه صنایع غیرقابل انکار است

  • کد خبر : 74743
  • 15 مرداد 1402 - 13:35
نقش بورس کالا در توسعه صنایع غیرقابل انکار است

شاهین چراغی گفت: اگر وضعیت فعلی صنایع پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، سیمان، فلزات و فولاد را نسبت به قبل از عرضه این محصولات در بورس کالا مقایسه کنیم به وضوح مشاهده می‌شود که واقعی سازی قیمت‌ها و شفافیت در روند معاملات باعث شده تا سود حاصل از تولید به خود تولیدکنندگان بازگردد و در مقابل، واسطه‌گران که سال‌ها از عدم شفافیت در اقتصاد ایران سود می‌بردند، متضرر شوند.

به گزارش رویداد خبر به نقل از سنا، شاهین چراغی عضو سابق شورای عالی بورس در رابطه با کارکرد و تاثیرات بورس کالا بر صنایع تولیدی کشور اظهار کرد: برخی اشخاص که نسبت به عملکرد بورس کالا اطلاعات کافی ندارند اظهاراتی را مبنی بر این که این بازار موجب افزایش قیمت محصولات شده انجام می‌دهند در حالیکه قیمت ها در بورس کالا در تقابل عرضه و تقاضا کشف می شود و بورس نقشی در کاهش یا افزایش قیمت ها ندارد.

او در ادامه افزود: باید پذیرفت در اقتصادی که با تحریم مواجه است و واردات و صادرات کالاها در آن با دشواری‌هایی همواره صورت می‌گیرد، دولت در مکانیزم قیمت‌گذاری‌ قیمت پایه یا دامنه نوسانات بورس کالا تاثیرگذار خواهد بود که در این زمینه موضوع مهم، نحوه اجرا و عملیاتی کردن تصمیمات با اتخاذ مشورت از خود صنایع است.

عضو سابق شورای عالی بورس تاکید کرد: از مزیت های بزرگ بورس کالا، قابل رصد بودن معاملات برای همگان از جمله سیاست گذاران است همچنین کلیه جزییات معاملات برای نهادهای نظارتی نیز شفاف است و به همین دلیل است که مخالفان شفافیت با عملکرد بورس کالا زاویه دارند.

عضو سابق شورای عالی بورس در خصوص مکانیزم‌ها و ابزارهای شفاف در بورس کالا تاکید کرد: تمام معاملات بورس کالا بصورت کامل توسط کارشناسان این‌بورس، نظارت و در صورت هر گونه نیاز اطلاعات با نظر مقام مافوق در اختیار نهادهای نظارتی بر اساس قانون قرار می‌گیرد و به این ترتیب سیاست گذاران با رصد معاملات بورس کالا می توانند تصویر روشنی از اوضاع داشته و برای تعادل بازار تصمیم گیری کنند.

چراغی در خصوص اقدامات دولت در بحث تعیین نرخ محصولات که همواره در تمام دوران جز بزرگترین چالش ها برای بازار سرمایه بوده است، بیان کرد: دولت بر اساس تصمیمات حاکمیتی گاهی به دلایلی اعم از منطقی یا غیر منطقی، اقداماتی را همچون قیمت‌گذاری محصولات یا سقف‌گذاری برای نرخ ارز انجام می‌دهد که مجموعه عوامل مذکور باعث می شود تا امکان برنامه ریزی و پیش بینی پذیری اقتصاد برای فعالان بازارها و صنایع از بین برود و نظم بازار بهم بریزد.

چراغی تاکید کرد: تجربه نشان می دهد که هر زمان سیاست گذار تصمیم به تعیین نرخ ثابت برای یک کالا گرفته است، برخی افراد خارج از حوزه تولید برای خرید آن کالا وارد بازار می شوند و همین موضوع کافی است تا تولیدکنندگان واقعی در صنایع بالادستی و پایین دستی با مشکل مواجه شوند.

او در رابطه با نقش غیرقابل انکار بورس کالا در توسعه صنایع، گفت: اگر وضعیت فعلی صنایع پتروشیمی، سیمان، فلزات و فولاد را نسبت به قبل از عرضه این محصولات در بورس کالا مقایسه کنیم به وضوح مشاهده می شود که واقعی سازی قیمت ها و شفافیت در روند معاملات باعث شده تا سود حاصل از تولید به خود تولیدکنندگان بازگشته و در مقابل، واسطه گران که سال ها از عدم شفافیت در اقتصاد ایران سود می بردند، متضرر شده اند.

عضو سابق شورای عالی بورس با بیان اینکه بورس کالا بستر انجام معاملات است و در روند قیمت ها نقشی ندارد، تصریح کرد: بورس کالا محل تلاقی تصمیمات چند وزارتخانه ، سازمان‌ها، نرخ ارز و … است پس می‌توان گفت بورس کالا هیچ مداخله‌ای در بحث قیمت‌گذاری نداشته و تنها بستری شفاف و الکترونیک را به منظور معاملات فراهم آورده است.

چراغی در پایان گفت: بسیاری از منتقدان همواره با حدود اختیارات و کارکرد بورس کالا آشنا نبوده و بورس کالای ایران را با بورس های کالایی کشورهایی که هیچ گونه محدودیت ارزی و تحریمی ندارد مقایسه می‌کنند که این مسئله درستی نیست، لذا در حال‌حاضر بورس کالا می‌بایست به واسطه آموزش عمومی مردم ، پتانسیل و خدمات شایسته این بورس را برای مردم اطلاع رسانی کند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=74743

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.