• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

نقش انکارناپذیر «ومعادن» در حوزه اکتشاف و تامین مواد اولیه زنجیره فولاد

  • کد خبر : 79477
  • 08 آبان 1402 - 11:19
نقش انکارناپذیر «ومعادن» در حوزه اکتشاف و تامین مواد اولیه زنجیره فولاد

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در راستای توسعه اکتشافات خود به عنوان مهم‌ترین بخش در معدن‌کاری روز جهان، اقدام به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی سه شرکت یاقوت توسعه معادن و فلزات، اکتشاف تجلی صبا و مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا کرده است؛ ضمن اینکه در راستای تامین پایدار مواد اولیه زنجیره فولاد کشور، این شرکت پروژه‌های بزرگی همچون احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت‌ ۱.۶ میلیون تن در شرکت صنایع فولاد کردستان، احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت دو میلیون تن در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، احداث کارخانه گندله‌سازی شهرک با ظرفیت یک میلیون تن و احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در شرکت‌های صنایع آهن و فولاد آرتاویل و فولاد اقلید پارس هر یک با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن را در دست اجرا دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های صنایع معدنی و فلزی کشور به ویژه در حوزه سنگ‌آهن و فولاد، همگام با افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار فعالیت‌های خود، نقش موثر و بسزایی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و همچنین افزایش تولید شرکت‌های بزرگ فولادی کشور ایفا کرده است. این هلدینگ علاوه بر حمایت و افزایش ارزش سهام این شرکت‌ها در بورس تهران، رشد ارزش پرتفوی خود را در دستور کار قرار داده است. در همین راستا، «ومعادن» با در اختیار داشتن بخش عمده‌ای از سهام سه شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن در کشور یعنی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر (۲۳٫۰۳ درصد)، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (۱۷٫۴۶ درصد) و شرکت سنگ آهن گهرزمین (۱۹٫۱۵ درصدی)، نقشی پررنگ و اثرگذار در تامین خوراک مورد نیاز فولادسازان کشور ایفا می‌کند. علاوه‌براین، ۸۲٫۰۵ درصد از سهام شرکت معدنی و صنعتی صبانور به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن در غرب کشور، متعلق به «ومعادن» است که نشان می‌دهد این هلدینگ، از چه جایگاه مهمی در زنجیره فولاد کشور برخوردار است.

میزان ذخایر سنگ‌آهن جهان، حدود ۱۸۰ میلیارد تن تخمین زده می‌شود و ایران با سهم دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تنی، حدود ۱٫۵ درصد از ذخایر سنگ‌آهن جهان را در اختیار دارد. طبق آمار منتشر شده توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا، میزان استخراج سنگ‌آهن خام جهان در سال گذشته میلادی، حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن با آهن محتوی یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تن بوده که حاکی از عیار متوسط ۶۰٫۵ درصدی است. در این سال، ایران با استخراج بیش از ۷۸ میلیون تن سنگ‌آهن با عیار متوسط ۶۵٫۳ که بالاتر از میانگین عیار جهانی است، در رده هشتم برترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن جهان قرار گرفت. شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین (۱۲ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۴۷ تن)، معدنی و صنعتی چادرملو (۹ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۹۰۶ تن)، معدنی و صنعتی گل‌گهر (۹ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۸۰۸ تن) و معدنی و صنعتی صبانور (سه میلیون و ۵۲۴ هزار و ۸۰۶ تن) سنگ‌آهن در سال گذشته استخراج کردند و در نتیجه سهم ۴۴٫۷ درصدی از استخراج سنگ‌آهن کشور به شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در آن‌ها سهم قابل توجهی دارد، تعلق گرفت. این چهار شرکت در سال گذشته، جزو برترین تولیدکنندگان کنسانتره کشور نیز قرار گرفتند و سهم ۵۱٫۱ درصدی از تولید ۵۵ میلیون و ۸۷۰ هزار تن کنسانتره را به خود اختصاص دادند؛ علاوه‌براین، ۳۵ درصد از ۵۴ میلیون و ۳۲۰ هزار تن گندله تولیدی کشور در سال گذشته، توسط این شرکت‌ها (به علاوه مجتمع فولاد خراسان) به تولید رسید و سهم ۲۰٫۳ درصدی از تولید ۳۱ میلیون و ۷۳۰ هزار آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۱، به شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، مجتمع فولاد خراسان، معدنی و صنعتی چادرملو و آهن و فولاد ارفع تعلق گرفت که هلدینگ «ومعادن» یکی از سهام‌داران عمده آن‌ها محسوب می‌شود.

توسعه اکتشافات؛ سرلوحه فعالیت‌های معدنی «ومعادن»

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حالی به یکی از برترین هلدینگ‌های معدنی و فلزی کشور تبدیل شده که سرلوحه فعالیت‌های خود را توسعه اکتشاف و در ادامه استخراج و فرآوری مواد معدنی به ویژه سنگ‌آهن قرار داده است. علی‌رغم اهمیت اکتشاف، متاسفانه توجه چندانی به این مهم در کشور ما نشده و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی نیز در این حوزه طی سالیان اخیر صورت نپذیرفته است؛ در حالی که اساسی‌ترین بخش در معدن‌کاری، اکتشاف است و در اکثر کشورهای برتر معدنی جهان همچون کانادا و استرالیا، توسط دولت و با تخصیص بودجه‌ای جداگانه و به‌کارگیری به‌روزترین تجهیزات و دستگاه‌ها انجام می‌شود اما در کشور ما نه تنها اقدامات چندانی توسط دولت در این بخش انجام نشده و بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شود بلکه بخش عمده‌ای از اکتشافات توسط بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های معدنی و فلزی در حال است. در همین راستا، «ومعادن» که اکتشاف را یکی از رسالت‌های اصلی خود می‌داند، اقدام به تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌هایی همچون یاقوت توسعه معادن و فلزات خاورمیانه، اکتشاف تجلی صبا و مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا کرده است تا علاوه بر توسعه اکتشافات در شرکت‌های زیرمجموعه خود، سایر هلدینگ‌های معدنی و فلزی کشور را نیز ترغیب به راه‌اندازی شرکت‌های تخصصی در حوره اکتشاف کند.

شرکت یاقوت توسعه معادن و فلزات به عنوان بازوی اجرایی «ومعادن» در حوزه اکتشافات، هم‌اکنون سه پروژه مهم را در دست اجرا دارد که از جمله می‌توان به پروژه مس جانجا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های معدنی کشور در استان سیستان و بلوچلستان اشاره کرد. شرکت اکتشاف تجلی صبا با سهام‌داری ۳۴ درصدی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات که به عنوان اولین شرکت پروژه‌محور بورسی کشور شناخته می‌شود و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ «ومعادن» است، راه‌اندازی شده است. زمینه فعالیت شرکت تجلی صبا در حوزه‌های اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و تغلیظ مواد معدنی و استحصال عناصر معدنی از معادن، طراحی، توسعه، راه‌اندازی و ایجاد انواع طرح‌ها و واحدهای تولیدی معدنی و فلزی است. شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا، دیگر شرکت زیرمجموعه هلدینگ «ومعادن» است که با هدف تجمیع سرمایه‌ها و دستیابی به امکان اجرای حفاری‌های عمیق و بهره‌مندی از فناوری‌های روز برای اکتشاف ذخایر سنگ آهن و تامین مواد اولیه، توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد ماهان سپاهان، سرمایه‌گذاری صدر تامین، معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه‌گذاری غدیر، ذوب آهن اصفهان و معدنی و صنعتی صبانور راه‌اندازی شده و «ومعادن»، ۸٫۳ درصد از سهام آن را در اختیار دارد. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در تلاش است اقدامات خود در حوزه اکتشاف را توسعه دهد و بدون شک حضور این هلدینگ عظیم معدنی و فلزی در صنعت کشور، نویدبخش آینده‌ای روشن در زنجیره فولاد کشور خواهد بود.

علاوه‌براین، از جمله اقدامات برجسته دیگر «ومعادن» در حوزه اکتشاف، می‌توان به اجرای ۷۰ هزارمتر عملیات اکتشافی در سال گذشته اشاره کرد که ۶۰ هزارمتر آن توسط شرکت معدنی و صنعتی صبانور و ۱۰ هزارمتر آن توسط شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا انجام شد. توسعه اکتشافات در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در سال پیش، ۸۰ میلیون تن ذخیره جدید سنگ‌آهن به مجموع ذخایر این ماده معدنی مهم اضافه کرد که در نوع خود، اقدامی بی‌نظیر محسوب می‌شود. این شرکت در سال جاری نیز اجرای ۶۲ هزارمتر حفاری اکتشافی را در دستور کار خود قرار داده است. لازم به ذکر است که شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در راستای تامین مواد اولیه زنجیره فولاد کشور، پروژه‌های مختلفی را در دست اجرا دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت‌ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در شرکت صنایع فولاد کردستان، احداث کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت دو میلیون تن در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، احداث کارخانه گندله‌سازی شهرک با ظرفیت یک میلیون تن، احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در شرکت‌های صنایع آهن و فولاد آرتاویل و فولاد اقلید پارس هر یک با ظرفیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن اشاره کرد. «ومعادن» به عنوان یکی از سهام‌داران شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، پروژه احداث احیا مستقیم مگامدول طوبی را دست اقدام دارد؛ ضمن اینکه افزایش ظرفیت خطوط کنسانتره ۵، ۶ و ۷ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در قالب طرح‌های توسعه‌ای این شرکت نیز در دستور کار «ومعادن» قرار گرفته است.

منبع: فلزات آنلاین

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=79477

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.