• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

2

نشست تخصصی همراه اول با شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G

  • کد خبر : 81285
  • 09 آذر 1402 - 7:40
نشست تخصصی همراه اول با شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G

نخستین نشست ارائه مسائل فناورانه بخش رادیویی نسل پنجم ارتباطی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و به همت مرکز تحقیق‌وتوسعه همراه اول برگزار شد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نخستین نشست ارائه مسائل فناورانه بخش رادیویی نسل پنجم ارتباطی توسط مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با شرکت های دانش بنیان و صاحبان ایده با هدف رفع نیارمندی های حوزه رادیویی اپراتور اول تلفن همراه کشور با حضور سیدمحمد کرباسی دبیر ستاد فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وحید شاه منصوری رییس مرکز تحقیق و‌ توسعه همراه اول، بابک کاردل مدیر کل طرح و مهندسی شبکه رادیویی همراه اول عصر امروز چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ در ساختمان ستاره ونک تهران برگزار شد.

*همراه اول وارد فاز جدید و پیچیده‌تری از سرمایه‌گذاری روی محصولات بومی می‌شود

شاه منصوری، رییس مرکز تحقیق و‌ توسعه همراه اول طی سخنانی با بیان اینکه از این نشست به دنبال تقویت اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق توسعه فناوری نسل پنجم ارتباطی هستیم، اظهار کرد: از روز اول فعالیت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به دنبال بومی سازی تجهیزات بودیم و در این مسیر موفق به سرمایه گذاری و بهره برداری از آنتن های رادیویی و لینک های تولید داخل شدیم.

وی افزود: حالا می خواهیم وارد فاز بعدی که با پیچیدگی های بیشتری در حوزه فناوری مواجه است، شویم و پیش از هر چیز از شرکت های دانش بنیان و تولیدکننده داخلی تقاضا داریم که بازارشان را محدود به همراه اول نبینند و با توجه به ظرفیت اکوسیستم این حوزه وارد مقوله ارائه ایده و تولید شوند تا بازارشان نیز بزرگتر شود.

رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه صحبت هایش ضمن ارائه راهکار به شرکت های دانش بنیان حاضر در نشست برای ورود به پروژه های تعریف شده و مسئله های همراه اول، به اهمیت مقوله انتقال دانش فنی در شرکت ها برای پیشبرد سریع تر امور اشاره کرد.

*تولید و سرمایه‌گذاری از شما، اعتبار مالیاتی از معاونت علمی ریاست جمهوری
کرباسی، دبیر ستاد فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز که در این نشست حضور داشت با تاکید بر اینکه ماموریت ما حمایت از اقداماتی نظیر آنچه که امروز همراه اول برای آن آستین بالا زده است، گفت: بخشی از ماموریت های معاونت علمی حمایت از پروژه هایی است که در زمینه فناوری های نوظهور تعریف می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به ماموریت حاکمیت که پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات است، باید گفت یکی از مقولات آن «بومی سازی» است که وزارت ارتباطات اقدامات خوبی با کمک اپراتورهای ارتباطی در این راستا انجام داده است.

کرباسی افزود: با توجه به نوپا بودن این ستاد، ما نیز سه موضوع توسعه فناوری های مرتبط با نسل پنجم، اینترنت اشیاء و امنیت سایبری را در اولویت فعالیت هایمان قرار دادیم و کارگروه های آنها را شکل دادیم.

وی خاطر نشان کرد: معتقدیم اگرچه در بحث ۵G دیر ورود کردیم اما اگر از الان برای بومی سازی اقدام نکنیم، چهار پنج سال دیگر باید به سمت واردات صرف برویم.

کرباسی ضمن تقدیر و تشکر از همراه اول که در سال های اخیر اقدامات خوبی در زمینه بومی سازی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی انجام داده است، ابراز کرد: اقدامات ما در معاونت علمی نیز از جنس تسهیل گری نظیر اعطای «اعتبار مالیاتی» است. 

وی گفت: منظور از اعتبار مالیاتی این است اگر اپراتورها یا هر کدام از شرکت های مرتبط با حوزه تحقیق و توسعه فناوری های نوظهور، سرمایه گذاری هایی را انجام دهند به همان میزان اعتبار مالیاتی در راستای قانون جهش تولید به آنها تعلق می گیرد.

*برنامه توسعه ۵G همراه اول تدوین و طراحی شده است
کاردل، مدیر کل طرح و مهندسی شبکه رادیویی همراه اول نیز دیگر سخنرانی بود که پیش از ارائه پروژه های نیازمندی مرتبط با فناوری ۵G در اپراتور همراه اول، به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: همت تمامی شرکت ها باید بر این باشد که محصولات شان در محدوده بزرگ (نظیر شبکه خود اپراتور) پیاده سازی و به مشترکانش ارائه شود.

وی در قالب ارائه اختصاصی از وضعیت ۵G در دنیا و پیشتازی آمریکای شمالی و اروپای غربی در توسعه این نسل از فناوری، اظهار کرد: در آمریکای شمالی میزان پوشش نسل پنجم ارتباطی تا سال ۲۰۲۸ به ۹۱ درصد می رسد و براساس پیش بینی ها تا ۲۰۲۳ قرار بوده ۱.۵ میلیارد مشترک به ۵G دسترسی داشته باشند.

مدیر کل طرح و مهندسی شبکه رادیویی همراه اول با بیان اینکه درصدد سرویس دهی در تمامی ابعاد نسل پنجم ارتباطی هستیم، ابراز کرد: به زودی و با اخذ مجوزهای لازم لانچ ۱۰۰۰ سایت ۵G را خواهیم داشت.

گفتنی است در بخش پایانی این نشست، ضمن برگزاری پنل پرسش و پاسخ توسط تعریف کنندگان پروژه های مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و شرکت های دانش بنیان حاضر در این مراسم، مسیر ارسال ایده ها و راهکارهای دانش بنیانی تشریح و نمایندگان شرکت ها به سمت مدیران پروژه های فناورانه بخش رادیویی نسل پنجم هدایت شدند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=81285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.