• امروز : شنبه - ۱۶ فروردین - ۱۴۰۴

اخبار ویژه

انتقال شعبه مرکزی بانک توسعه صادرات ایران به مکان جدید تعداد سبدگردان‌های بورس به ۱۳۰ شرکت رسید + ویدئو افزایش تعداد نهادهای خدمات‌دهنده در بازار سرمایه ایران/ تعداد نهادهای مالی خدمات‌دهنده به سرمایه‌گذاران در پایان سال ۱۴۰۳ به ۲۶۷ نهاد رسید/ این گفت‌وگو را تصویری ببینید + ویدئو رشد ۶۰ درصدی ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری/ تعداد یونیت‌هلدرها به ۹ میلیون رسید/ ساختار صندوق‌های مبتنی بر ابزار مشتقه در کمیته تدوین مقررات تصویب شد/ ایجاد صندوق‌هایی که یونیت‌هایشان در بستر بلاک‌چین معامله می‌شود، در برنامه‌ سازمان بورس است پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن با هم افزایی و همراهی کارکنان بانک مسکن گلستان مسیر توسعه فناورانه بانک مسکن پیام تبریک مدیر عامل بانک سینا به مناسبت روز جمهوری اسلامی دیدار نوروزی مدیرعامل بیمه ایران با معاون اول رئیس جمهور پرداخت بیش از ۵۲ هزار فقره تسهیلات بانک صادرات ایران به بازنشستگان کشوری به مناسبت عید سعید فطر پیام مدیرعامل بیمه ایران به مناسبت عید سعید فطر پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر

2

قیمت‌گذاری دستوری، خطوط قطعه‌سازی را تعطیل می‌کند/ خروج بازار خودرو از انحصار با واردات

  • کد خبر : 73542
  • 25 تیر 1402 - 9:33
قیمت‌گذاری دستوری، خطوط قطعه‌سازی را تعطیل می‌کند/ خروج بازار خودرو از انحصار با واردات

رئیس هیات‌مدیره تعاونی تامین نیاز قطعه‌سازان کشور با تاکید بر اینکه اگر واردات خودروهای نو و کارکرده به صورت درست اجرا شود، بازار خودرو از انحصاری خارج می‏‌شود، گفت: قیمت‌گذاری دستوری سبب زیان‌دهی می‌شود و ظرفیت‌های قطعه‌سازان را خالی کرده و امید به سرمایه‌گذاری در این صنعت را از بین برده است.

«علی یکه‏‌فلاح» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: قیمت‌گذاری دستوری خودروسازان را به زیان‌دهی کشاند و این زیان‌دهی بر صنعت قطعه‌سازی نیز تاثیر گذاشته است؛ به‌طوری که در حال حاضر بسیاری از خطوط تولید قطعه از چرخه خارج شده یا برخی از آن‌ها با یک‌پنجم ظرفیت در حال فعالیت هستند.وی بیان‌ داشت: اگر شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی به این روال اداره شوند، کشور به یک مونتاژکار تبدیل می‌شود و صنعت خودروسازی از بین می‌رود.یکه‌فلاح، صنعت خودروسازی کشور را در تامین نیازهای بازار ایران توانمند دانست و گفت: صنایع خودروسازی خصوصی و دولتی می‌توانند به تنهایی پاسخگوی نیازهای بازار باشند، به شرط آنکه صنعت خودرو دستوری اداره نشود و شورای رقابت دیگر مدعی قیمت‌گذاری خودرو در کشور نباشد.وی یادآور شد: بورس کالا توانست تا حدودی سایه قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت خودرو را کم کند، اما در نهایت این روش نیز راه حل نهایی نیست. قیمت‌گذاری دستوری علاوه بر آن که خودرو را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده، رانتی در بازار کشور ایجاد کرده که سود آن فقط به جیب دلالان می‌رود.رئیس هیات‌مدیره تعاونی تامین نیاز قطعه‌سازان کشور ادامه‌داد: این رانت موجب افزایش تقاضای کاذب در بازار نیز می‌شود، به‌طوری که اکنون نمی‌توان تشخیص داد که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تقاضا واقعی و از طرف مردم است یا خیر؟وی اظهار داشت: تقاضای بازار خودروی ایران از نظر تیراژ داخلی ۱.۵ میلیون دستگاه است؛ به عبارتی دیگر با توجه به قدرت خرید مردم و متوسط نیاز بازار خودروی کشور، خودروسازان داخلی باید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند.یکه‌فلاح تاکید کرد: نیاز بازار خودرو به بخش‌های دیگری نیز تقسیم می‌شود؛ برای مثال، باید به این نکته توجه شود که چه میزان از تقاضای بازار توانایی خرید خودروهای خارجی بیش از ۱۵ هزار دلار و بیشتر را دارد؟ واردات خودرو فقط می‌تواند این بخش از نیاز بازار را برطرف کند و پاسخگوی نیاز کل بازار نخواهد بود.این فعال صنعت قطعه‌سازی در ادامه گفت: صنعت خودروسازی و بازار آن در سایر کشورهای جهان نیز مانند ایران است، اما شیوه قیمت‌گذاری در هیچ جای جهان بدین شکل انجام نمی‌شود. در این میان این مساله مطرح می‌شود که چرا شورای رقابت باید بازار خودرو را انحصاری شناسایی کند؟

وی ضمن اشاره به آزادسازی واردات خودرو و کمک آن به تعدیل بازار، افزود: در حال حاضر واردات خودرو به کشور آزاد شده است، اما این مساله به‌تنهایی نمی‌تواند انحصار بازار را بشکند.

یکه فلاح گفت: در این زمینه نکته‌ای که مطرح می‌شود، میزان ورود خودروهای خارجی به کشور و تامین نیازهای بازار است. باید منتظر ماند و مشاهده کرد که چه تعداد خودرو وارد کشور می‌شود و آیا این تعداد می‌تواند بازار خودرو را اشباع کند یا خیر؟

وی معتقد است: اگر واردات خودروهای نو و کارکرده به صورت درست اجرا شود، بازار خودرو دیگر از شکل انحصاری خارج می‏‌شود و این امر در کنار فعالیت ۴۰ تا ۵۰ خودروساز دولتی و خصوصی اتفاق می‌افتد.

رئیس هیات‌مدیره تعاونی تامین نیاز قطعه‌سازان کشور ادامه داد: اگر سرمایه در گردش خودروسازان و قطعه‌سازان تامین و ناوگان حمل و نقل کشور بازسازی شود، زیرساخت مناسبی برای تولید خودرو در کشور ایجاد خواهد شد. در نتیجه، در صورت کاهش یا قطع دخالت‌ها، خودروسازان می‌توانند ظرفیت تولید خود را به طور سالیانه تا ۲ میلیون دستگاه هم بالا ببرند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‏‏سازان خودروی کشور تاکید کرد: در شرایطی که بازار از حالت انحصار خارج شد، دولت و شورای رقابت دیگر نباید به صورت دستوری صنعت و بازار خودرو را اداره کنند، زیرا یکی از بهانه‌های ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودروها، انحصاری بودن بازار خودرو است و با خودرو مانند روال پیشین، برخورد انحصاری می‌کند.

وی بیان داشت: هنگامی که خودرو از انحصار خارج شد، بازار و میزان عرضه و تقاضا باید در عرصه قیمت‌گذاری تصمیم بگیرد و به تعیین قیمت توسط یک نهاد ناظر نیازی نخواهد بود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=73542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.