• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

فراهم‌سازی بستر تامین مالی برای بنگاه‌های کوچک با استفاده از کرادفاندینگ‌ها

  • کد خبر : 84938
  • 16 بهمن 1402 - 18:09
فراهم‌سازی بستر تامین مالی برای بنگاه‌های کوچک با استفاده از کرادفاندینگ‌ها

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازوکار تامین مالی جمعی با رعایت ضوابط فقهی ظرفیتی را در بازار سرمایه فراهم می‌آورد که شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک بتوانند برای اجرای طرح‌هایشان نسبت به سازوکارهای اوراق از این ابزار مالی بهره بگیرند.

مجید پیره در گفت‌وگو با بازار سرمایه ایران (سنا)، در خصوص جزئیات آخرین جلسه کمیته فقهی مبنی بر تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از طریق کرادفاندینگ‌ها، اظهار کرد: تامین مالی جمعی یک ساختاری است که در بازارهای سرمایه برای تامین مالی طرح‌هایی که غالبا در مقایسه با انتشار اوراق صکوک ارقام کمتری مورد نیازشان بوده، کاربرد دارد.

وی افزود: در سازوکار تامین مالی جمعی برخلاف مکانیزم انتشار اوراق چهارچوب‌های بسیار منعطفی را داریم که می‌توان برای مقاصد مختلف از آن‌ها بهره گرفت در حالی که انتشار اوراق باید مطابق قرارداد خاص و محدود که چهارچوب آن به طور دقیق مشخص شده، صورت گیرد.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تاکید کرد: وقتی صحبت از انتشار اوراق مرابحه به میان می‌آید منابع این اوراق صرفا به منظور خرید کالا یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد، یا وقتی بحث اوراق سفارش ساخت می‌شود منابع می‌بایست فقط در بحث ساخت پروژه و کالا بهره گرفته شود.

پیره بیان کرد: به موجب مصوبه اخیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت کرادفاندینگ‌ها در صورتی که در قالب قراردادهای مشارکتی یا مبادله‌ای صورت گیرد، بلامانع خواهد بود و می‌توان تامین مالی انجام داد.

زمینه‌های بهره‌مندی از کرادفاندینگ‌ها

وی در ادامه تصیح کرد: مطابق مصوبه اخیر شورای فقهی منابع حاصل از کرادفاندینگ‌ها را می‌توان در مسائلی همچون خرید کالا، ساخت محصول، سرمایه‌گذاری در یک حوزه، توسعه یک نرم‌افزار و یا حتی انجام یک فعالیت فرهنگی (تدوین یک دایره المعارف) بهره گرفت.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: سازوکار تامین مالی جمعی با رعایت ضوابط فقهی ظرفیتی را در بازار سرمایه فراهم می‌آورد که شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک بتوانند برای اجرای طرح‌هایشان نسبت به سازوکارهای اوراق از این ابزار مالی بهره بگیرند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=84938

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.